سیاست

نماينده گان نهاد هاي مدني و سياسي حملات نظاميان پاكستان را محكوم كردند

 

كابل باختر 20 سنبله

عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه در ملاقات با برخی از سران احزاب سیاسی، شورا های قومی، نهاد های اجتماعی، فرهنگی، نماینده گان جامعۀ مدنی و شخصیت های مستقل تحت نام (حرکت ملی افغانها) نگرانی های آنان را در مورد حملات بیرحمانۀ نظامیان پاکستان و اظهارات غیر مسؤلانۀ یکتن از اعضای محافظ کار پارلمان بریتانیا، استماع نمود

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي ولسي جرگه به آژانس باختر،در این ملاقات که تعداد زیادی از نماینده گان مردم در ولسی جرگه نیز حضور داشتند، حملات راکتی نظامیان پاکستان بر مناطق سرحدی کشور که از مدت ها به اینسو ادامه دارد و سبب شهادت، جراحت و بیجاشدن تعدادی از هموطنان گردیده است، به شدت محکوم گردید.

نمایندگان نهادهای مدنی و احزاب سیاسی در صحبت های شان تأکید کردند، در حالیکه نظامیان و استخبارات پاکستانی هر روزه در افغانستان مرتکب حوادث میگردند، نقاط صفری خط نام نهاد دیورند را در ولایات شرقی، جنوبی و جنوب غربی به خصوص در ولایات ننگرهار، کنرها، خوست و پکتیکا مورد تجاوز قرار داده، به داخل خاک افغانستان شده است.

آنان، این اعمال نظامیان پاکستان را مخالف تمامی نورم های بین المللی دانستند و نیز اظهارات غیر مسؤلانۀ یک عضو محافظه کار پارلمان بریتانیا را در مورد تجزیۀ افغانستان مستقل و آزاد، خلاف موازین بین المللی و حقوق بشر عنوان کردند.

نمایندگان احزاب سیاسی و نهاد های مدنی با صدور یک اعلامیۀ چند فقره یی، از رئیس جمهور کشور و از ولسی جرگه خواستند تا در ارتباط به حملات راکتی پاکستان بر حریم مقدس کشور اجراآت عملی نمایند.

در این اعلامیه، از سکوت جامعۀ بین المللی و حکومت افغانستان انتقاد گردیده و بر افشا نمودن چهره های جاسوس کشور های خارجی، تأکید به عمل آمده است.

همچنین از وزارت امور خارجه خواسته شده است که در پیوند به تجاوز نظامیان پاکستان، اعتراض افغانستان را به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم بدارد.

سپس، عبدالظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه صحبت نموده گفت که ولسی جرگه به عنوان نهاد قانون گذار وظیفۀ خویش میداند تا در حل مشکلات کشور به گونۀ مشترک با نهاد های جامعۀ مدنی و ارگانهای ذیربط حکومتی در جهت از میان برداشتن آن منجمله تهدیدات اخیر راکتی از سوی حلقات پاکستانی، اقدامات به موقع ولازم را انجام دهد.

نایب اول ولسی جرگه، نه تنها حملات راکتی خارجی ها را محکوم کرد، بلکه حملات اخیر تروریستی را در مرکز و ولایات که باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از اطفال، مردان و زنان گردیده، به شمول سر بریدن های بی رحمانه توسط گروه طالبان را به شدت محکوم کرد و گفت که این گونه حرکات در شریعت اسلام و مدنیت بشری جواز نداشته و عاملان این جنایات باید محاکمه و مجازات شوند.

نایب اول ولسی جرگه در مورد اظهارات غیر مسؤلانۀ یک عضو پارلمان بریتانیا در مورد تجزیۀ افغانستان گفت که افغانستان یک کشور واحد، مستقل و آزاد بوده و اظهارات خارجی ها به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد.

نایب اول ولسی جرگه، بر نقش احزاب سیاسی پر قدرت در کشور، به خاطر تأمین منافع ملی تأکید کرد و نقش سه قوۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نهاد های جامعۀ مدنی را در بهبود وضعیت مردم تأثیر گذار تلقی نمود.

در این ملاقات، محمد نعیم لالی حمیدزی نمایندۀ مردم ولایت قندهار در ولسی جرگه نیز صحبت کرد و گفت که عدم تطبیق قانون یگانه عامل گسترش فساد اداری در کشور گردیده است.

وی، از آغشته بودن برخی از مقامات بلند رتبه در فساد اداری، تقرر افراد بی تجربه در پست های کلیدی، نه سپردن کار به اهل کار و زمینه سازی برخی افراد ناشایسته را در برهم زدن وحدت ملی، از عمده ترین چالش های فرا راه نظام کنونی خواند  و از همۀ مردم تقاضا کرد تا در اتحاد و تأمین  وحدت ملی مانند نیاکان شان عمل نمایند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا