امنیت

تفسیربرخبر: هفت ملیارد دالر در امرمبارزه با مواد مخدر ضایع شده است

کابل باختر/ 10/ عقرب
ایالات متحده امریکا بیش از هفت ملیارد دالر را درامر مبارزه با مواد مخدر درافغانستان ضایع کرده است.
"سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا درامور بازسازی افغانستان :" ما بیش از هفت ملیارد دالر را دربخش مبارزه با موادمخدر ضایع کرده ایم آیا وظیفه کسی دروزارت های دفاع و خارجه و اداره انکشاف بین المللی امریکا با این حقیقت که آنها در مبارزه با موادمخدر درسیزده سال اخیر ناکام شدند، متاثر گردیده است، نخیر.
سیگارنوشته است درزمینه مبارزه با موادمخدر دراین کشور یک استراتیژی واحد وجود ندارد ایالات متحده امریکا بیش از هفت ملیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر دراین کشور ضایع کرده است ، زیرا امریکا به این مشکل جدی رسیدگی نکرده است.
سیگار هشدار داده است که اقتصاد متکی برمواد مخدر دراین کشور تلاش های بازسازی را با تهدید روبه رو کرده است .
این اداره اضافه کرده است تا زمانیکه  مشکل موادمخدر حل نگردد ، فساد اداری ازبین نخواهد رفت اگر مابه آن رسیدگی نکنیم و با این حقیقت مقابله ننمایم این پدیده این کشور فقیررا تضعیف خواهدکرد.
سیگار از ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان خواسته است که به شکل جدی به این معضل رسیدگی کنند.
با این حال اداره مبارزه با جرایم و موادمخدر سازمان ملل متحد درگزارش سال 2012 میلادی خود نوشته است، کشت خشخاش از یکصدو سی و یک هزار هکتار به یکصدو پنجاه و چهار هزار هکتار رسیده است که افزایش هژده درصدی را نشان میدهد.
با گذشت سیزده سال مبارزه با موادمخدر ، هنوزهم بازار این مواد درافغانستان پر رونق بوده و روز بروز به جمعیت معتادین افزوده میشود.
بربنیاد گزارشها، افغانستان بزرگترین تولیدکننده موادمخدر در سطح جهان است که موادمخدر تولید شده درآن به بازار های جهانی از جمله کشورهای آسیای میانه، روسیه ، ایران ، ترکیه وکشورهای اروپایی قاچاق میشود.
به گفته آگاهان، با آنکه ارگان های مختلفی دردرون دولت به نحوی مسئولیت مبارزه با موادمخدر درکشور را به عهده دارند اما دیده میشودکه این ارگان ها یا کاری را دراین زمینه انجام نمی دهند و اگر هم کاری را انجام میدهند درفقدان هماهنگی با وزارت مبارزه با موادمخدر است و چنین وضعی نه تنها کار کردهای ارگان های مربوط را به چالش میکشد بل تلاش های جهانی را درراستای محو این پدیده نیز به ناکامی مواجه میسازد.
ازسوی هم مبارزراشدی سرپرست وزارت مبارزه با موادمخدر سیاست و چگونگی مبارزه با موادمخدر را درکشور ناکام خوانده و خواستار بازنگری سیاست های دولت افغانستان و جامعه جهانی درراستای محو این پدیده شده است.
اواخیراً درمجلس سنای افغانستان گفته است که اگر جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده امریکا سیاست مبارزه با مواد مخدر را تغییر ندهد ، وضعیت و شرایط نه تنها تغییر نخواهدکرد بلکه بدتر نیز خواهد شد.
وی تائید کرده است که درسیزده سال گذشته مبارزه باکشت و قاچاق موادمخدر درافغانستان جدی گرفته نشده و حتی با قاچاقچیان بزرگ نیز برخورد عادی صورت گرفته است.
به اساس آمار که وزارت مبارزه موادمخدر منتشرکرده است، قاچاقچیان موادمخدر سالانه هشتاد ملیون دالر از راه کشت و فروش موادمخدر بدست می آورند و تنها یک ملیون دالر آن به دهقانان میرسد.
قبلاً وزارت امورداخله گفته بودکه شماری از مقامات بلند رتبه ما قاچاقچیان موادمخدر دست دارد ، اما هویت این افراد تا هنوز افشاء نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا