گزارش ها

ائتلاف های جدید و پیامد های آن چگونه خواهد بود!

کابل-باختر 27 سرطان
درحالیکه دراین اواخرحرف از ائتلاف های جدید سیاسی درکشور است . مردم و آگاهان سیاسی به این باور اند که این گونه ائتلاف ها باید محوربرای تفاهم ملی وزمینه ملی برای اجماع ملی باشند.
به گزارش آژانس باختر ، اخیرأ ائتلاف های سیاسی با شرکت چهره های سرشار سیاسی بنام محور مردم افغانستان شکل گرفت. قبل ازآن ائتلاف نجات ملی افغانستان متشکل از سه حزب سیاسی شامل جمعیت اسلامی ، وحدت اسلامی شاخه محقق و جنبش اسلامی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری موجودیت اش را اعلام کرد.
درهمین حال گلبدین حکمتیار رهبریک جناح حزب اسلامی که تازه از انزوا سیاسی بیرون شده و به کشورآمده درصدد ائتلاف بنام جبهه تفاهم ملی است قبل از این انوارالحق احدی وزیرپیشین مالیه جبهه ملی افغانستان را اساس گذاشت .
شورای احزاب ملی جهادی به شرکت چهره های سرشار جهادی و چهرهای برجسته سیاسی ، شورای حراست و ثبات به رهبری استاد سیاف بازهم با شرکت چهره های سیاسی شکل گرفته اند.
هرکدام دراین ائتلاف ها از ازتعهد برای اعاده ثبات ، آوردن تغییرات و اصلاحات درجامعه و نظام، عدم علاقمندی به رسیدن درقدرت تاکید براینکه درپی براندازی نظام نیستند ، تطبیق قانون اساسی ، زمینه سازی برای برگزاری انتخابات سخن گفتند.
مگر تااکنون نه ازآن ائتلاف که قبلآ شکل گرفته و نه از ائتلاف های که تازه ایجاد شده ، کدام حرکت عملی و محسوس  دیده نشده است.
مهم و قابل دقت و بحث این است که درتمامی ائتلاف چه ائتلاف های گذشته و چه ائتلاف های تازه، چهره های حضوردارند که یاخود زمان مامورین عالی رتبه دولت بوده اند دررهبری کشورنقش داشته اند و یاهم اکنون در رهبری
مردم سوال میکنند آنانیکه امروز با ایجاد ائتلاف های سیاسی و حزب به نقد وانتقاد ازحکومت میپردازند خود درشکل گیری اوضاع کنونی دخیل اند اگرمشکل وجود دارد هم برآنها برمیگردد و اگرموفقیت درحکومت وجود دارد بازهم افتخاربه آنها ارتباط میگیرد.
یک عضو نماینده گان مجلس که از ولایت کندهار نمایندگی میکند دراین رابطه به ائتلاف های جدید سیاسی و باراتهامات این ائتلاف ها به آدرس حکومت وحدت ملی به خبرنگارآژانس باخترگفت ، دراین جای شک نیست که حکومت وحدت ملی نواقص ، خلأ ها و مشکلات خود را دارد مشکل دراین است که این حکومت دچار ازدیاد اندیشه و تفکرهای متفاوت است این حکومت از دو جناح انتخاباتی شکل یافته درحالیکه این جناح ها درذات خود چندین جناح های دیگر دارند و هرکدام ازآنها توقع و امید خود رادارند،آنانیکه امروز دست به ائتلاف زده اند عمدتأ کسانی اند که میخواهند حرف شان وبرنامه شان درحکومت وحدت ملی جای اول داشته باشند یعنی  برگفته و موضوع خود تاکید دارند درحالیکه باید اولویت ها و برنامه ها دریک نشست  جمعی رسیدگی شود .
این عضو مجلس که نمیخواهد از او نام گرفته شود میگوید که آنچه حکومت فعلی به ارث برده است میراث از حکومت گذشته که مامورین  آن اکنون دست به ایجاد ائتلاف ها زده اند.
احمد سعیدی کارشناس سیاسی در رابطه به ایجاد ائتلاف های جدید سیاسی میگوید، درحال حاضر کشور فاقد ثبات سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی است با چالش های  بیرونی مانند مداخله پاکستان و ایران و سایر کشورهای مواجه  است که به گونه ای  درامور امنیتی و سیاسی و داخلی کشورما مداخله دارند برای رسیدگی در برابر چنین ناهنجاری ها  برایجاد چنین ائتلاف ها ضرورت است که بدون شک موثرهم بوده میتواند .
به گفته سعیدی ،سیاست مانند درخت است اگریک درخت هرقدر برگ ها و شاخ هایش پرپر شود ریشه آن باقی میماند وریشه آن حکومت کشور است و اگرحکومت  آن کشورازهم بپاشید درختی وجود ندارد .
درحال حاضرحکومت افغانستان هرچیز را ازدست داده  و هیچ پشتوانه مردمی ندارد . بنأ ایجاد چنین ائتلاف ها موثرمیباشد
جاوید کوهستانی کارشناس مسایل نظامی در رابطه به ایجاد ائتلاف های سیاسی میگوید ،انکشاف نادرست ، برنامه های نادرست و وضیعت آشفته مردم ازلحاظ امنیتی و اقتصادی ، عدم تطبیق تعهدات حکومت برای  مردم که نتوانسته جایگاه خود را دربین مردم پیداکند و همچنان بی تفاوتی حکومت در رابطه به اوضاع امنیتی و سیاسی باعث نارضایتی مردم گردیده و زمینه را برای ایجاد ائتلاف های سیاسی مساعدساخت جبهه نجات ملی نخستین ائتلاف بود که بنابرگرایش های قومی در ارگ  ، اجراات نادرست و موجودیت یک حلقه خاص در ارگ وبیمار بودن         ساختارحکومت و اتکا حکومت به سفارت های خارجی ایجاد شود
قبلآ ائتلاف های دیگر به رهبری انورالحق احدی و شورای حراست وثبات  به رهبری استاد سیاف نسبت ناکارایی حکومت ایجاد گردیده بود که تا بتواند خواست مردم را از حکومت انعکاس دهند  و به آن رسیدگی نمایند.
اکنون ائتلاف محورکه متشکل از نخبه ترین شخصیت های که حتا درحکومت سهیم اند به نمایندگی ازمردم افغانستان ایجاد شده، نشاندهنده ناکامی دولت و ناکارایی حکومت است که محوربه طور اپوزیسیون بوده که ازمشکلات حکومت در برابر مردم ،برای جامعه جهانی هشداردهد.
شکیباهاشمی عضوولسی جرگه که  خود عضو ائتلاف محوراست در رابطه به ایجاد ائتلاف های جدید میگوید ، گسترش ناامنی ، انتقال ناامنی ها به شمال ، پروژه داعش ، نفاق قومی ، اجراات غیرقانونی حکومت وجدایی اقوام مواردی است که به نفع کشور و مردم نیست.
دلایل دیگرمثل بی تفاوتی حکومت نسبت به خواست مردم ، اجراات نادرست حکومت وحدت ملی به عوض آنکه عامل برای وحدت میان اقوام باشد باعث ایجاد وجدایی مابین اقوام شده ، ادامه جنگ الی سال 2020 میلادی و اجرات غیرقانونی حکومت ، نقض قانون اساسی که اسناد آن در شورای ملی وجود دارد باعث چنین ائتلاف ها شده است.
بنأ ائتلاف محورکه بهترین شخصیت ها درآن شامل هستند هدف آن اصلاح حکومت و اصلاح نظام به خواست مردم است نه کسب قدرت، اشخاص دراین ائتلاف حضور دارند که درذهن مردم نسبت به آنان پرسش پیدامیشود ولی درکل هدف آن اصلاح نظام میباشد
او تاکید دارد که محوربه معنی بازگشت به سوی مشروعیت که هدف آن اجراات حکومت مطابق قانون است.
خانم هاشمی به ادامه گفت موضوعات دیگر ادامه جنگ باوجود حضورنیروهای بین المللی درپهلوی نیروهای دفاعی و امنیتی و ارائه طرح میثاق بین المللی است که حکومت نتوانسته است آنرا عملی کند درحالی که رییس جمهورازائتلاف ها خواستار طرح های اصلاحی شده است
سرپرست دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری در رابطه به ایجاد ائتلاف های جدید و انتقاد برکم کاری حکومت و انحصارقدرت ازسوی ارگ می  گوید که حکومت وحدت ملی درتمامی موارد برنامه داشته و مطابق آن پیش می رود و هرجریان سیاسی برنامه اصلاحی داشته باشد با حکومت وحدت ملی شریک سازد ما از طرح های اصلاحی استقبال میکنیم.
همچنان او انحصار قدرت از سوی ارگ ریاست جمهوری را رد نموده گفته است که درتمامی ساختار حکومت وحدت ملی شورا ها و کمیسیون های اجرایی ایجاد شده و تصمیم گیری ها نیز جمعی میباشد.
آنچه گفته شد نمایانگرمواضع متفاوت درجامعه سیاسی افغانستان است. جمعی انتقاد میکنند و براصلاحات تاکید دارند و مسوولان  هم به نوبه خود آن را رد میکنند.
حرف واضح و معلوم این است که کشور با بی ثباتی ، قانون شکنی مواجه است بیرون رفت ازاین مشکل به بسیج هماهنگی نیاز دارد نه گریز از واقعیت و نه آنکه آب را گل آلود کرده ماهی گرفت
بل مشکلات موجود یک معضل ملی پنداشته شود و دور از عقیده و دیدگاه متفاوت ، سلیقه و اندیشه به دور منافع ملی بسیج شد. ختم/ عبدالخالق –فهیم – زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا