سیاست

شورای عالی آب جلسه کرد

کابل باختر 7 جوزا

جلسه شورای عالی آب، بعدازظهر امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور برگزار شد.

به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،

دراین جلسه، نخست، مسوده پالیسی و استراتیژی مدیریت سیلاب ها که توسط دار الانشای شورای آب تهیه شده است، مورد بحث و بررسی مفصل و همه جانبه قرار گرفت. سپس اعضای شورا یک سلسه نظریات و پیشنهادات خود را در مورد اصلاحات شکلی و ماهوی این پالیسی ارائه نمودند.

هدفت ازتدوین این پالسی ایجاد  تعادل بین جنبه های مثبت وخطرات ناشی از سیلابها می باشد که استفادۀ مؤثر از مناطق سیلابی، جوانب قانونی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم می سازد. پالسی و استراتیژی متذکره همچنین شامل طرح یک سلسله برنامه ها جهت اخذ تدابیر برای کاهش اثرات منفی سیلابها نیز می باشد.

شورای عالی آب با توجه به اهمیت موضوعِ چگونگی مدیریت و پیشگیری از وقوع سیلاب ها، به دارالانشای شورای عالی آب وظیفه سپرد، تا با در نظر داشت نقطه نظرات مطرح شده در جلسه، مسودۀ متذکره را در دو بخش جداگانۀ پالیسی و استراتیژی تهیه نموده و پس از آن به منظور  برخور داری از غنامندی بیشتر در اختیار اعضا شورا قرار داده شود تا در یکی از جلسات شورای عالی آب مجددا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دربخش دیگری از این جلسه، چگونگی مدیریت ذخایر آب های زیر زمینی شهرکابل مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت. اعضای شورا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود ذخایر آبهای زیر زمینی شهر کابل که بخاطر خشکسالی های اخیر، کاهش ساحات تغذیه آبهای زیر زمینی و استفاده نادرست ازاین ذخایر بوجود آمده است، قطعنامه ورکشاپ آب های زیر زمینی کابل مورخ 12ثور سال جاری  را مورد تایید قرار داده و ادارات ذیربط را مکلف نمود که در جهت تطبیق آن اقدامات عملی را روی دست گیرند.

دربخشی از این قطعنانه بر جلو گیری جدی از اعمار شهرک های خودسر درحریم حوزه های آبی، توسط ارگانهای مربوطه واعمار ساختمان های تصفیه فاضلاب و چاه های سپتیک، تاکید شده است. همچنین در این قطعنامه بر تقویت هرچه بیشتر درالانشای شورای آب، انکشاف پالیسی های مدیریت همه جانبه خشکسالی و سیلاب و تقویت نهادهای تطبیق کنندۀ قوانین نافذه کشور اشاره شده است.

همچنین در این جلسه معین وزارت انرژی و آب در مورد پروژه های بزرگ آبی کشور که قرار است در کنفراس توکیو غرض حمایت و تمویل به جامعه جهانی و کشورهای همکار ارائه گردد، معلومات داده و اظهار داشت که برای ذخیره سازی منابع آبی کشور در حدود بیش از چهار میلیارد و هفتصد میلیون دالر نیاز است که در مرحله اول از حدود بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دالر مورد نیاز، تاکنون قسمت اعظم آن توسط کشورهای تمویل کننده تعهد شده است.

همچنین در این جلسه در مورد پیشنهاد وزارت معادن در مورد انتقال بخش آبهای زیر زمینی کشور از این وزارت به وزارت انرژی و آب بحث و غور همه جانبه صورت گرفت. اعضای جلسه این پیشنهاد متذکره را از نگاه ایجاد مدیریت واحد در منابع آبی کشور مفید ارزیابی نموده و آن را در پرنسیب تایید نموده و به دارالانشای شورای عالی آب وظیفه سپرد که پس از بررسی موارد تخنیکی در جهت تهیه طرزالعمل مربوطه اقدام نموده و در یکی از جلسات شورای عالی آب  ارائه نماید.

همچنین در این جلسه گزارشی از فعالیتها و دستاوردهای دارالانشای شورای عالی آب توسط معین وزارت انرژی و آب ارائه شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا