جهان

آنگلا مرکل: چین و آلمان ایران اتمی نمی‌‌خواهند

کابل باختر 14 دلو

صدراعظم آلمان که در چین به سر می‌برد خواستار همراهی این کشور با جامعه جهانی در برخورد با ایران و سوریه شد. آنگلا مرکل تأکید کرد که چین و آلمان ایران اتمی نمی‌خواهند. او توافق در مورد تحریم‌ها را محور گفتگوی دو طرف خواند.

صدراعظم آلمان که برای سفری سه روزه راهی چین شده است، دیروز نخستین برنامه رسمی خود را با سخنرانی در آکادمی جامعه‌شناسی پکن آغاز کرد. وی در این سخنرانی، هرچند مودبانه اما به گونه‌ای روشن تمامی موضوعات محوری و البته حساس سفر خود به چین را مشخص کرد. وضعیت حقوق بشر در چین، برنامه اتمی ایران، ادامه خشونت‌ها در سوریه و البته گسترش روابط اقتصادی دو کشور از جمله مهمترین این مضوعات به شمار می‌روند.

آنگلا مرکل در سخنرانی خود همچنین به وضعیت حقوق بشر در چین اشاره کرد و گفت که نمی‌خواهند در مورد بدتر شدن وضعیت مدافعان حقوق بشر و منتقدان حکومت چین در این کشور سکوت کند.

آنگلا مرکل تأکید کرد که «حقوق بشر» و «حکومت قانون» همواره مورد بحث و گفتگوی دو طرف بوده است و در ادامه افزود: «و من مطمئن هستم که در این سفر هم همینطور خواهد بود.»
صدراعظم آلمان با اشاره به این نکته که آرامش داخلی بستر پیشرفت اقتصادی است، «ساختارهای قابل اعتماد حکومتی» را برای حفظ آرامش داخلی ضروری دانست.
صدراعظم آلمان پس از این سخنرانی با نخست وزیر چین دیدار و گفتگو خواهد کرد. وی امروز با رهبر حزب حاکم و رئیس‌جمهور چین، هوجین تائو دیدار می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا