سیاست

پیامد ٬ رفت و آمد هیئت های افغان و پاکستانی

کابل باختر / 14 / دلو:
مردم افغانستان روز های دشواری را سپری می نمایند.
در کمتر ازبیست روز گذشته  کابل و شهر های دیگر کشور ٬ شاهد حملات تروریست بود که درآن شماری از هموطنان ما به شهادت رسیدند.
طالبان و داعشی ها در این حملات ادعا مسوولیت کردند  و دولت افغانستان هم این حملات را کار طالبان و مشخصا کار شبکه حقانی دانست .
به تعقیب این حوادث دو مقام ارشد امنیتی افغانستان به پاکستان رفتند  گفته میشود که آنها اسنادی و مدارکی را در اختیار مقامات پاکستانی قرا دادند  که ثابت میسازد هراس افگنان در کجا پاکستان لانه دارند و چگونه حملات شان را در افغانستان سازماندهی میکنندو به قول آنها پاکستان به حضور طالبان و رهبران آنان در قلمرو آنکشور اعتراف کرده اند . 
این دومقام امنیتی گقته اند که جانب پاکستان گفته است که اسناد و گفته های مقامات را بررسی  میکنند
در همین حال کابل امروز میزبان یک هیئت پاکستانی است
معاون وزارت خارجه پاکستان این هیئت سرپرستی میکند
با آ نکه مقامات امنیتی افغان گفته اند که سفر هیدت پاکستانی به کابل به جواب سفر دو مقام ارشد افغانی به پاکستان است مگر سفارت آنکشور در کابل گفته است که سفرمعاون وزارت خارجه پاکستان  به کابل ربطی به سفر این دو مقام افغانی  ندارد بل این سفر بخشی از تلاش ها ی گروپ کاری برای عادی سازی روابط میان  کابل و اسلام آباد است
در گذشته نیز هیئت های از پاکستان برای مهار تشنج در روابط کابل  اسلام آباد  به افغانستان سفر های داشته اند ضمنا مقامات افغان و پاکستانی در سطوح مختلف در کشور های دیگر وبا میانجگری برخی کشور ها با هم دید وادید دشته اند مگر از این گونه گفتگو ها کمتر نتیجه گرفته شده است  اکنون این سوال مطرح است که سفر ها ورفت و آمد ها ی اخیر چه پیامدی برای روابط پر تنش میان کابل و اسلام آباد خواهد داشت ؟
عبدالقهار سروری آگاه روابط بین المللی در پیوند بر پیامدهای سفر هیئت بلند پایه پاکستانی به کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت، سفرهای پیهم مقامات افغانی و پاکستانی و ارزش قایل شدن به شریک سازی معلومات و پیشنهادها و همچنان پرداختن به مذاکرات مستقیم، یک کار مهم و مفید است؛ اما، اگر به ‌گونه ‌یی درست و صادقانه راه اندازی، مدیریت و نتیجه گیری شود. قسمی‌ که تناقض آشکار در گفته‌های مقامات افغان و سفارت پاکستان در قبال سفر هیئت پاکستانی وجود دارد، هردو طرف هنوز مسیر و چارچوب تفاهم را شکل نداده اند.
وی گفت از سویی هم، بعد از شدت گرفتن حملات و نا امنی‌ ها در افغانستان، به‌ خصوص کابل، چنین حرکات راه اندازی شده است، اما در نهایت معلوم می گردید که پاکستانی‌ ها صادق و مصمم و مقامات افغان هم جدی و با برنامه نبوده اند. امید است این بار موضوع جدی گرفته شود و تا رسیدن به یک تفاهم و راه حل ممکن، مذاکرات ادامه یابند.
حامد علمی نویسنده و پژوهشگر افغان در رابطه به سفر هیئت پاکستانی و مذاکرات این هیئت می گوید که "من به سفر ها ی هیئت پاکستان و مذاکرات پاکستان با دولت افغانستان هیچ وقت خوشبین نبوده و نیستم و تا زمانیکه مشکل اساسی را به صورت همه جانبه با پاکستان حل نه سازیم همین آش است و همین کاسه ومشکل اساسی ما با پاکستان مساله خط دیورند است و بس."
شماری از اعضای مجلس نمایندگان  نیز به سفر ها دو طرفه چندان باور ندارند  آنها میگویند اگر امروز معاون وزارت خارجه پاکستان به کابل آمده در گذشته مقامات بلند پایه تر آنها به کابل آمدند  ضمنا مقامات ارشد دو کشور تا سویه روسای جمهور به میزبانی کشور های چون انگلیس و ترکیه با هم دیدار های داشته اند   مگر نتیجه ان همیشه مایوس کننده بوده است پس نمیتوان از سفر های  اخیر هم انتظار زیاد داشت .
این نمایندگان میگویند که بهتر است دولت افغانستان منبعد با حضور یک کشور سومی که توان ضمانت اجرائیوی این نشست ها را داده بتواند با پاکستان وارد مذاکره گردد.
ویس احمد برمک وزیر امور داخله و محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی کشور چند  روز پیش در یک نشست خبری مشترک از سفر هیات پاکستانی به کابل خبر داده بودند، این مقام های نظامی کشور تاکید کردند که هدف از سفر این هیئت پاکستانی به کابل ارائه پاسخ به پرسش های جانب افغانستان در مورد حملات تروریستی اخیر در افغانستان و پناهگاه های هراس افگنان در آن سوی خط دیورند است که به کابل خواهند آمد.
اما سفارت پاکستان در کابل دو روز پیش با نشر خبرنامۀ گفته بود که پاکستان هیچ تعهدی برای پاسخ به اطلاعاتی که از مقامات امنیتی کابل به آنها داده شده، نداده اند.
با درنظر داشت این گفته ها ٬ دولتمردان افغانستان باید شیوه های تازه را در برابر پاکستان روی دست گیرند  شیوه های رابطه تجاری ٬ سیاسی  اقتصادی وترانزیتی در ان بازنگری شده باشد در غیر ان باز هم ما با انجام مذاکرات که اخر ان معلوم نیست   خودرا در بازی های سیاسی و استخباراتی پاکستان سرگردان خواهیم ساخت    ختم   شمس  عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا