فرهنگ

جشن روزهرات درفضای امن ومملو ازشادی برگزارشد

شهرهرات 26 حمل باختر
نخستین جشن روزهرات ، باقرائت پیام رییس جمهورکشور ،باشرکت هزاران تن ازاقشارمختلف ،مقامات دولتی ومردم درشهرهرات برگزارشد.
به گزارش آژانس باختر، این جشنواره به ابتکارعده ی ازفرهنگیان هرات راه اندازی شد که دران برعلاوه معرفی پیشرفت های هرات ،صدها تن ازباشنده گان هرات با شور و شوق تا پاسی از شب درقلعه اختیارالدین ،نفرت و انزجارشان را از جنگ و خونریزی در کشوراعلام کردند.
کاراین جشنواره باقرائت پیام محمد اشرف غنی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان توسط اصیل الدین جامی سرپرست  ولایت هرات درارگ هرات آغازشد.
رییس جمهوردرین پیام گفته است" موجب مسرت است که شهریان هرات روزی را برای تجلیل این شهر باستانی برگزیده و فرصتی را فراهم آورده اند تا به هرات، این مرکز مهم فرهنگ، صنعت و اقتصاد افغانستان بیندیشند.
هرات باستان مظاهر تمدن های بزرگ آریایی، یونانی و اسلامی را در آغوش خود پرورده و در طی قرون متمادی الگویی از همزیستی صلح جویانه را به نمایش گذاشته است.
دربخشی ازپیام رییس جمهور به توجهات حکومت وحدت به بازسازی وانکشاف هرات اشاره شده وآمده است: حکومت متعهد است تا بستر پویایی رابخاطرانکشاف هرات هموار کند و موانع را از راه آن بردارد. در سفری که به ترکمنستان داشتیم، توافق صورت گرفت که لین 120 ولت برق به 220 ارتقا یابد، و ضایعات 60 تا 70 فیصدی که در گذشته بود برطرف گردد. ما می خواهیم هم شهر هرات و هم شهرک صنعتی آن از برق دوامدار برخوردار باشند. ما با ایران نیز به توافق رسیده ایم که در زمینۀ تامین مابقی نیاز برق هرات و فراه همکاری کند، تا مشکلات این عرصه کاملا مرفوع گردد. از نظر ترانزیتی، برنامه تکمیل خط آهن و همچنان شاهراه حلقوی روی دست است. هرات از این طریق نقش مرکزی در وصل کردن آسیای غربی با مناطق آسیای شرقی خواهد داشت. برای تکمیل خط آهن و رساندن آن تا شهر هرات، با کشور ایتالیا مذاکراتی در حال جریان است. همچنان می خواهیم از طریق ترکمنستان تورغندی را احیا کرده و آن را با شهر پیوند بدهیم.  برای توسعۀ شهری هرات، در سفر چین، درخواست نمودیم که هرات با یکی از بهترین شهرهای انکشاف یافتۀ آن کشور، بنام "تیان جیان" توأمیت پیدا کند. برای این هدف قرار است که هفتۀ آینده، هیئت چینی به کشور آمده، کار را روی پلانگذاری آن شروع کند.
دربخشی ازمراسم افتتاحیه جشنواره آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با استقبال از تجلیل روز هرات گفت : مفکوره انتخاب روزی بنام هرات و تجلیل ازجشن تولد شهر هرات برای بارنخست  چندی پیش ازسوی شماری ازجوانان مطر ح شد که بااستقبال اقشارمختلف وسیاسیون هرات مواجه گردید.
بگفته آقای رئوفیان جشنواره روز هرات با اجرای برنامه های متنوع از قبیل ایجاد نمایشگاه عکس ، نمایش لباس های اصیل افغانی و ایجاد غرفه های برخی از محصولات داخلی به همراه بود .
غلام غوث نیکبین سرپرست ریاست شاروالی هرات میگوید کارمندان ریاست شاروالی هرات ، اداره برق و برخی دیگر از ادارات دولتی این ولایت ، فرهنگیان هرات را که از چند ماه پیش در صدد نامگذاری روزی بنام روز هرات شده اند همکاری همه جانبه نمودند تا از روز بیست و پنجم حمل تجلیل گردد .
دراین میان پیام داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز قرائت گردید .
در این پیام نیز هرات سرزمین کهن با افتخارات تاریخی و سرمایه های عظیم انسانی و فرهنگی که دارای مدنیت هنر و تولید فکر است نام برده شده بود .
مردم هرات همچنان از حکومت افغانستان میخواهند تا با حمایت از این جشن جنبه همگانی و مردمی به ان در سالهای بعد بدهند.
این جشن که در بیشتر از ده بخش و برای هفت ساعت دوام داشت .
در تاریخ افغانستان هرات نخستین شهر است که از یک روز خاص بعنوان سالروز تولدش تجلیل بعمل میاورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا