فرهنگ

پارک باستان شناسی در بامیان احداث می شود

بامیان ۱۸ میزان باختر
نخستین پارک باستان شناسی در ولایت بامیان احداث می شود.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر، این مطلب را رییس بخش فرهنگی سازمان یونسکو، رییس دفتر همکاری‌های ایتالیا و رییس باستان‌شناسی در ولایت بامیان بیان کردند.
نورآقا نوری، رییس ریاست باستان‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت که این پارک باستان شناسی در مقابل هردو بودا در مدت سه سال آینده ساخته خواهد شد.
وی افزود که دولت ایتالیا در چند سال آخر وزارت اطلاعات وفرهنگ را برای حفاظت از آثار تاریخی ولایات غور، هرات، غزنی و ننگرهار همکاری‌ تخنیکی و مالی نموده است و امید میرود در سال‌های آینده این همکاری ها ادامه داشته باشد.
ناگاوکا ماسانوری رییس بخش فرهنگی سازمان یونسکو در افغانستان در این نشست گفت: سازمان یونسکو با همکاری مالی چهار میلیون یورو دولت ایتالیا، نخستین پارک باستان‌شناسی افغانستان را با کمک وزارت اطلاعات و فرهنگ در ولایت بامیان می سازد.
وی افزود که هشت ساحه فرهنگی بامیان درج لیست میراث‌ های جهانی در حال خطر است و با ساختن پارک باستان‌شناسی میراث های فرهنگی بامیان حفظ خواهد شد.
مائورو گروتی، رییس دفتر همکاری‌های ایتالیا در افغانستان گفت: کشور ایتالیا برای بامیان ۴ میلیون یورو برای سه سال آینده به منظورساخت پارک باستان شناسی و حفاظت از آبدات تاریخی اختصاص داده است.
وی هدف از این همکاری‌ها را حفاظت از میراث‌های جهانی، بهبود وضعیت اقتصادی مردم به ویژه زنان و توسعه انکشاف توریزم عنوان کرد.
احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا