تبصره و مرور بر مطبوعات

قومی خواندن جنگ افغانستان، جفا دربرابر خون شهدا

کابل باختر/ 20/ عقرب
مردم افغانستان درگیر یک جنگ تحمیلی با هراس افگنان بود. جنگ که سازمان های استخباراتی منطقه آن را طراحی و برنامه ریزی نموده اند و ذریعه اعمال مزدور این سازمان ها تحمیل وتطبیق میشود.
مفسر آژانس باختر مینگارد: افغانستان از حدود دو دهه به اینطرف مرکز رقابت و جنگ های نیابتی قدرت های بزرگ و حالا قدرتک های منطقه یی است . این جنگ که ازسوی سازمان های استخباراتی کشورهای منطقه درچوکات بازی های بزرگ سیاسی راه اندازی گردیده است، درآن اهداف معین و مشخص منطقه یی دنبال میگردد در این جنگ نابرابر، این مردم افغانستان بوده اند که قربانی دادند این افغانستان بودکه زیربنا های آن تخریب و دچار مشکلات فراوان شد . دراین جنگ مردم افغانستان صرف نظر از تعلقات قومی و سمتی شان و صرف نظر از ملیت و مذهب شان قربانی دادند . نشانه های این جنگ از گذشته ها تا امروز در هر بخش و مکان افغانستان قابل لمس ، دید و درک است رنج را که یک کندهاری کشیده برای یک هموطن بدخشانی ما قابل درک و لمس است رنج را که هراتی به دوش کشید درهلمند و زابل ، غزنی و دایکندی ارزگان و پروان … نیز وجود دارد . هراس افگنان مردم ما را صرف نظر از تعلقات شان هدف قرار دادند و قرارمیدهند قربانیان حوادث تروریستی و جنگ های تحمیلی از هر قوم و تبار این کشور بوده اند.
امروز مردم افغانستان در برابر آنانیکه جاهل اند از منفعت ملی ، منافع ملی ، وحدت ملی … هیچ برداشت ندارند و نسبت به وطن و اندیشه های ملی مردمان خنثی و بی اراده اند درجنگ اند این مردمان اعمال بیگانه اند که برای مقاصد بیرونی ها ، سازمان های استخباراتی کشورهای مغرض و بیگانه افزار شده اند و جنگ نیابتی این کشورها و سازمان ها را درافغانستان دنبال میکنند .
اهداف و برنامه های سازمان های استخباراتی کشورهای مغرض منجمله پاکستان درخصوص افغانستان پوشیده نیست پس آنانیکه این گونه اهداف و برنامه ها را نادیده میگیرند به جز خود فریبی چیزی دیگری بوده نمیتواند.
سیر حوادث و اتفاقات اسفبار که درکشور رخ داده نشان میدهد که درتمامی قضایای این کشور اغراض و توطیه های بیرونی دخیل است درحالیکه مردم افغانستان در پناه وحدت ملی دربرابر آن ایستاده اند و این جفا است که مابگویم جنگ افغانستان ، یک جنگ قومی است ما نباید با واژه سازی های خیالی به خود فریبی رو آوریم لازم است قدرت و توان خود را ولو کوچک ومحدود هم باشد برای همدلی و نزدیکی بیشتر این مردم به کار بریم و شعار خود را که اخوت ، برادری و تامین وحدت درکشور است به واقعیت تبدیل کنیم و همگام با مردم به سوی افق روشن گام برداریم  که دیگر درآن ماجراجویی ها جا نداشته باشد بل هدف یکجا شدن با مردم و خواست های آنان باشد گام برداریم .
قومی خواندن جنگ درافغانستان جفا در برابر خون شهدا درکشور است و ایستادن در پهلوی هراس افگن.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا