فرهنگ

دوام جنگ تاثیر ناگوار بر محلات باستانی بغلان به جا مانده است

پلخمری/ 29 دلو/ باختر
تشدید جنگ و نا امنی ها در بغلان تاثیرات ناگواری بر محلات  باستانی و تاریخی آن ولایت به جا مانده است .
به گزارش خبرنگار آژ انس باختر٬ از جمله این محلات  تاریخی  یکی هم معبد سرخ کوتل است که در سی کیلومتری شمال شهر پلخمری در بالای تپه یی که در غرب قریه چشمه شیر قرار دارد٬ موقعیت دارد .
این محل باستانی مربوط دوره کوشانی ها است که حدود هفتاد سال قبل کشف وشناسایی شده است .
بصیر بدروز آگاه مسایل تاریخی در بغلان با ابراز نگرانی  از حالت اسفناک محلات تاریخی وباستانی بغلان گفت که در صورت تداوم جنگ وناامنی ها وعدم رسیدگی به مرمت کاری محلات باستانی وتاریخی٬ کاملا تخریب و نابود خواهد شد.
وی افزود که همه آتشکده های تپه سرخ کوتل تخریب شده است٬ اماهنوز هم گنجینه های بزرگ و تاریخی دیگر آن دست ناخورده  باقی مانده است .
بدروز اضافه کرد  که از این معبدچندین اثر مهم تاریخی از جمله کتیبه مشهور سرخ کوتل و مجسمه کنشکا که اکنون  در موزیم ملی کابل نگهداری می شود٬در نتیجه حفریات  به دست آمده است .
وی علاوه کرد که چهار شنبه تپه شهر نو شاد  ، پل هاشم خان مجسمه های شمرق و چندین محل تاریخی دیگر نیز در معرض نابودی قرار دارد.
اما ذکریا ناصر رییس اطلاعات وفرهنگ بغلان می گوید که قطعه صفر12 مستقر در بغلان برای حفاظت محلات باستانی موظف است ومنسوبان آن تلاش دارند در محلات تاریخی تسهیلات لازم به سیاحان داخلی وخارجی فراهم کنند تا در عواید آن اداره افزایش رونما شود.
گفته می شود در بغلان بیست وهفت محل تاریخی وباستانی ثبت شده است اما نیروی امنیتی مخصوص حفاظت از بنا های تاریخی سرخ کوتل وشمرق است. لیلما

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا