جهان

قومندان جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران معرفی شد

تهران/وی او ای/ 15جدی/ باختر
اسماعیل قاآنی، در حالی به حیث قومندان جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مسوولیت جنگجویان نیابتی تهران در شرق میانه را بر عهده گرفت که ایران هشدار داده است انتقام مرگ قاسم سلیمانی را از امریکا خواهد گرفت.
نیروی قدس، بخشی از سپاه ۱۲۵هزار نفری پاسداران ایران است؛ یک سازمان شبه نظامی که تنها به آیت الله علی خامنه‌ یی، رهبر ایران پاسخگو است.
مانند قاسم سلیمانی، قاآنی نیز مسوولیت بار جنگ هشت ساله تهران با عراق را به دوش کشید و سپس با نیروی تازه ایجاد شدۀ قدس (بیت المقدس) پیوست.
در حالی که معلومات زیادی در مورد قاآنی ۶۲ساله در دست نیست اما گفته می‌شود که او از دیر زمانی در نیروی قدس صاحب قدرت بوده است.
به نظر می‌رسد که یکی از نخستین وظایف او نظارت از هر گونه قصد ایران برای انتقامجویی از امریکا در پیوند به کشته شدن سلیمانی باشد.
بر اساس معلومات ایرنا، آژانس رسمی ایران، قاآنی از روابطش با سلیمانی یاد کرده است و گفته بود که "ما فرزندان جنگیم. ما هم قطار میدان نبردیم و در جنگ باهم دوست شده ایم."
آیت الله علی خامنه یی، در جریان معرفی قاآنی، او را "یکی از عمده ترین قومندانان" در خدمت ایران عنوان کرد.
قاآنی به تاریخ هشتم ماه اگست سال ۱۹۵۷در شهر مشهد به دنیا آمد و یک سال پس از انقلاب ۱۹۷۹ به سپاه پاسداران پیوست.
قاآنی تلاش های ضد استخباراتی را در سپاه پاسداران رهبری می‌کرد.
تحلیلگران غربی می‌گویند در حالی سلیمانی بر همسایه های غربی ایران تمرکز داشت، قاآنی کشورهای شرقی مانند افغانستان و پاکستان را نظارت می‌کرد.
وزارت مالیه امریکا در سال ۲۰۱۲ به دلیل تنظیم هزینه های مالی به جنگجویان نیابتی قدس، تعزیرات وضع کرد. آن تعزیرات قاآنی را با محموله یی از تسلیحاتی ربط داد که در سال ۲۰۱۰در بندر شهر لیگوس نایجریا ضبط شد.
قرار است قاآنی امروز منحیث قومندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران آغاز وظیفه کند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا