اقتصاد

تحت ریاست رئیس جمهور غنی، جلسه شورای عالی اقتصاد دایر گردید

کابل باختر 29 حمل
تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان جلسه شورای عالی اقتصاد امروز در ارگ دایر گردید.
در آغاز جلسه، طرح تولید انرژی از زباله ها توسط یک عضو سویس گروپ به جلسه ارائه شد.
وی گفت از اینکه سوزانیدن زباله زیان های مخرب روی محیط زیست دارد، با تکنالوژی جدید که وارد شده، تولید انرژی از زباله ها صورت می گیرد.
این عضو سویس گروپ افزود که تکنالوژی جدید ظرفیت تبدیل هر نوع زباله را به انرژی برق دارا می باشد، و این تکنالوژی بهترین وسیله بوده و قابل استفاده در هر نقطه افغانستان می باشد.
شورای عالی اقتصاد از سویس گروپ خواست که طرح شانرا آماده کرده تا حکومت منابع مالی آنرا از سوی نهاد های فعال در بخش محیط زیست بدست آورد.
در ادامه جلسه، وزیر زراعت و مالداری برنامه ملی احیای جنگلات طبیعی و تقویه سرسبزی شهر ها را به جلسه ارائه کرد.
وی گفت که این برنامه با هدف ایجاد گزینه های خوب معیشت پایدار، کاهش تخریبات، قطع و استفاده بی رویه جنگلات، تقویه پوشش نباتی و تنوع حیات و جلوگیری از فرسایش و حوادث طبیعی مطرح شده است.
بر اساس این برنامه، هشتاد هزار هکتار جنگلات احیا و حفاظت می شود و ۳۰۰ پروژه را برای خانم ها در بخش پرورش نهال فراهم می کند و همچنان این پروژه فرصت کار برای ۴۰۰ کارمند تخنیکی و ایجاد ۱۴.4 میلیون روز کاری را به همراه دارد. این پروژه زمینه اشتغال طویل المدت برای سی هزار خانواده را فراهم می کند.
این طرح در قاعده تایید شد و فیصله گردید تا وزارت مالیه سرمایه گذاری اول را فراهم کند، اما در جلب کمک ها نیز تلاش شود. 
در ادامه پیشنهاد  سرمایه گذاری برای خود کفایی در بخش مرغ داری به جلسه ارایه شد و شورای عالی اقتصاد خواستار طرح عملی در این مورد گردید و به وزارت زراعت دستور داد که در بخش فارم های مرغداری در گام نخست با سکتور خصوصی کار کند.
در اخیر جلسه موضوع ایجاد سردخانه در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی توسط شرکت نجات حیدر و مصطفی نوری مطرح گردید که بر اساس آن شرکت مذکور یک سردخانه را با ظرفیت ده هزار تن به سرمایه سه میلیون دالر ایجاد می کند.
شورای عالی اقتصادی فیصله نمود تا برای شرکت مذکور در بخش دادن زمین همکاری صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا