جهان

پیام سال جدید رئیس جمهور امریکا: به مردم ایران

واشنگتن – بی بی سی – 29 حوت – باختر
بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در پیام ویدئویی به مردم و رهبران ایران به مناسبت عید نوروز می‌گوید امسال "بهترین فرصت چند دهه اخیر" برای پیگیری آینده‌ای متفاوت میان دو کشور به وجود آمد.
به گفته رئیس جمهور آمریکا، مذاکرات اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی پیشرفت‌هایی داشته اما همچنان اختلافاتی باقی مانده است.
اوباما در پیام تبریک نوروز که در وبسایت قصر سفید منتشر شده است با اشاره به "فرصت" پیش آمده در مذاکرات اتمی با ایران تاکید کرد: "این فرصت شاید دوباره به زودی تکرار نشود. معتقدم که ملت‌های ما موقعیتی تاریخی برای حل مسالمت آمیز این موضوع دارند، فرصتی که نباید از دست بدهیم."
ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۵+۱ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، و آلمان) در حال مذاکره برای رسیدن به توافقی جامع هستند که بر اساس آن فعالیت‌های اتمی تهران در برابر حذف تدریجی تحریم‌ها مهار خواهد شد.
طرف‌های حاضر در مذاکرات اتمی تلاش دارند که تا یک هفته دیگر به چارچوب سیاسی این توافق دست یابند و تا اوایل ماه سرطان آینده آن را به اجرا در آورند.
پیشتر قدرت‌های جهانی با ابراز تردید درباره ماهیت فعالیت‌های اتمی ایران گفته اند که تهران به شکل مخفیانه می‌خواهد به سلاح اتمی دست یابد. ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید هدفش از پیشبرد برنامه اتمی تولید برق است.
اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی"
در سال‌های اخیر روسای جمهوری آمریکا به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی پیامی با محتوای شادباش‌ نوروزی منتشر کرده‌اند و هفته قبل میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا در قصر سفید مهمانی نوروز برگزار کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا