تبصره و مرور بر مطبوعات

26 دلو یاد بود از حماسه که میرساند افغانستان تسخیر نا پذیراست

کابل  باختر 24 دلو
26 دلو سالروز خروج نیروهای ارتش سرخ از افغانستان ٬روز نجات ملی بوده ومردم افغانستان ازاین روز به عنوان یک حماسه ملی که بیان کننده تعهد مردم افغانستان بر حفظ  آزادی ٬استقلال وآزاد منشی است تجلیل می نمایند.
مفسر آژانس باختر مینگارد:  26 دلو سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان و روزنجات ملی است که همه ساله از سوی مردم سلحشور ومتعهد ما تجلیل میشود.
در 26 دلو سال 1367 آخرین واحد از ارتش متجاوز سرخ خاک افغانستان را ترک گفت وبه این ترتیب شوروی سابق به استیلا واشغال خود بر افغانستان که حدود ده سال ادامه یافت نقطه پایان گذاشت.
عقب نشینی ارتش سرخ از افغانستان یک امر تصادفی و آنی  نبود٬ شوروی سابق که غرض دست یابی به آبهای گرم در جدی سال 1358 به افغانستان  لشکر کشید خود را در اوج از مقاومت، فداکاری وقربانی مردم افغانستان یافت و یک انزوا بزرگ جهانی را تجربه کرد.
مقاومت مردم افغانستان و ایستادگی آنها در حفظ ارزش های دینی وملی بودکه شوروی سابق را واداشت تا راه بیرون  رفت از افغانستان را جستجو کند وسر انجام در 26 دلو سال 1367 با خواری  و ذلت  راه فرار از این کشور را پیش گرفت.
همانگونه که گفته شد پیروزی مردم افغانستان بر ارتش سرخ سهل وساده نبود حدود ده سال مقاومت وپایمردی این مردم ٬شوروی را وا داشت تا از افغانستان بیرون شود پیامد این تجاوز قتل حدود دوملیون افغان ٬ معلول ومعیوبیت حدود نیم ملیون افغان دیگر  با تخریب زیر بنا ها وو یرانی کلی کشورپیامد زشت این تجاوز است.
همچنان تجاوز ارتش سرخ پیامد های زشت تر دیگرهم  داشت اگر امروز افغانستان متاثر از فعالیت های هراس افگنانه است اگرامروز اندیشه افراط گرایی در افغانستان ومنطقه به یک مشکل حاد اجتماعی تبدیل گردیده واگر امروز نگرانی  ها از ظهور گروه های هراس افگن دیگر وجود دارد همه این مسایل ریشه در تجاوز ارتش سرخ دارد زیرا کشور های رقیب شوروی سابق٬ حریف را در میدان افغانستان گیر اورده بودندو شوروی کمونست که  ایده واندیشه اسلام ستیزانه داشت فرصت ان را برای کشور های رقیب مساعد ساخت تا با اسلحه اسلام و شریعت به جنگ کمونیزم بروند  دراین جنگ چهره هاوسازمان های تندرو اسلامی بسیج شدند وبلاخره شوروی با انگیزه جهاد به زانو درآوده شد.
با انکه از خروج وفرار ارتش سرخ از افغانستان 29 سال میگذرد ٬افغانستان همچنان درگیری جنگ ومنازعه است جنگ ومنازعه که باز هم از نام اسلام وشریت بر مردم افغانستان تحمیل شده وهمان گروه ها در عقب این جنگ قرار دارند که  زمانی درکنار مجاهدین بودند.
ضما" بعد از خروج ارتش سرخ در افغانستان این کشور صاحب یک جامعه واقتصاد متلاشی وشاهد یک امنیت وثبات شکننده بود که زمینه را برای رقابت های بیرونی در افغانستان مساعد ساخت و  قدرت های منطقه یی زور ازمایی شان را غرض تصاحب ونفوذ پذیری بر افغانستان  ادامه دادند.
امروز همه ناهنجاری ومعضل که مردم افغانستان بار غمگین آن را حمل میکنند پیامد همین تجاوز است تجاوز ارتش سرخ به افغانستان آغاز یک داستان غمناک وخونین است  که بعد از خروج این نیروها خاتمه نیافت وحالاکه 29 سال از این خروج میگذرد سایه وحشت ان برمردم افغانستان پهن است
باوحود این همه خروج ارتش سرخ از افغانستان یک پیام دارد پیام که جاویدان است (افغانستان اشغال ناپذیر وآزادمنش است و هیچگاه تسلیم نمیشود) پیام که باید از سوی کشور های دیگر قابل درک باشدو بدانند اگر چیزی از انها  متصور نیست شری هم نه رسانند. شر که چون شوروی سابق انهارا هم خواهد سوختاند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا