اخبارجهان

اتحادیه اروپا بلاروس را تحریم هوایی کرد

بروکسل/بی بی سی /۵جوزا/باختر

کشورهای عضو اتحادیه اروپا عبور طیاره های بلاروس را از حریم‌ هوایی خود ممنوع کردند و از شرکت‌های هوایی این اتحادیه هم خواستند از حریم هوایی بلاروس عبور نکنند.

شرکت‌های بزرگ هوایی اروپا تغییر مسیرهای پرواز و پرهیز از حریم هوایی بلاروس را آغاز کرده‌اند.

پس از جلسه روز دوشنبه رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام شد تحریم‌های بیشتری نیز برای مقام‌های بلاروس در نظر گرفته خواهند شد.

دو روز پیش دولت بلاروس یک طیاره مسافربری را مجبور به تغییر مسیر و فرود در میدان هوایی مینسک، پایتخت بلاروس، به جای مقصد اصلی، ویلنیوس پایتحت لیتوانی، کرد.

برج کنترل بلاروس یکشنبه به طیاره مسافربری شرکت رایان‌ایر که در مسیر یونان به لیتوانی از آسمان آن کشور عبور می‌کرد اعلام کرد گزارشی در باره بمب‌گذاری در طیاره دریافت کرده است و از پیلوت خواست تغییر مسیر دهد. رومن پروتاسویچ، ۲۶ ساله، روزنامه‌نگار منتقد حکومت بلاروس در بین مسافران بود و پس از فرود طیاره بازداشت شد.

کشورهای غربی حکومت بلاروس را به “طیاره ربایی” متهم کرده‌اند.

روز دوشنبه مقام‌های بلاروس ویدئویی از  پروتاسویچ منتشر کردند که در آن گفت حالش خوب است و به ظاهر اتهام‌های حکومت بلاروس را پذیرفت و “اعتراف” کرد.

جو بایدن رییس‌جمهور امریکا هم این اقدام حکومت بلاروس را “حمله به مخالفت سیاسی و آزادی مطبوعات” دانست.

حکومت بریتانیا مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی بلاروس در آن کشور را به حال تعلیق درآورده است. لیتوانی پیشتر عبور پروازهای ورودی و خروجی خود را از فضای هوایی بلاروس را ممنوع کرده بود.

در تحولی دیگر، پس از آنکه روز دوشنبه در مسابقات هاکی روی یخ در ریگا، پایتخت  لتونی، مخالفان حکومت بلاروس پرچم سرخ و سفید خود را به جای پرچم دولتی به اهتزاز در آوردند، حکومت بلاروس سفیر و سایر دیپلمات‌های لتونی را اخراج کرد.

لتونی نیز متقابلا دیپلمات‌های بلاروس را اخراج کرد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا