سیاست

اعلامیه وزارت امور خارجه در پیوند به نشر گزارش بی اساس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری

کابل باختر ۱۸ اسد
اعلامیه وزارت امور خارجه در پیوند به نشر گزارش بی اساس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری
کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری، گزارشی در مورد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان نشر کرده است که فاقد معیار‌های پذیرفته شده علمی تحقیقی است و جانبدارانه تهیه¬ و ترتیب شده است. یک نهاد تحقیقی می¬باید حد اقل معیارها و ویژگی‌های مسلکی را در نشر همچون گزارش¬ها مد نظر بگیرد و مسوؤلانه رفتار کند؛ اما، با تأسف در نشر این گزارش اصل بی¬طرفی رعایت نشده است.
متناسب به اقتضای فعالیت¬های دیپلماتیک، وزارت¬های امور خارجه در بیشتر کشورها برخلاف سایر نهادها در روند استخدام و جذب نیروی انسانی، سازوکارهای منحصر به فرد خویش را دارند. به همین ترتیب، هر گونه  اجراآتی که در وزارت امور خارجه کشور صورت گرفته است، شفاف، در راستای اصلاحات و مطابق به قانون کارکنان خدمات دیپلماتیک و قونسلی و الگوهای پذیرفته شده جهانی است. 
با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی و آغاز اصلاحات کادری در وزارت امور خارجه، سیستم معلومات منابع بشری به گونه یی که پاسخگوی شرایط موجود باشد، ایجاد شد و وزارت امور خارجه در شیوه¬های استخدام، عملی سازی برنامه¬های اصلاحی، مبارزه با فساد نسبت به نهادهای دیگر به¬ مراتب پیشتاز بوده است و به تعهداتش در این راستا عمل کرده است:
• تمامی قوانین نافذه کشور به شمول قانون کارکنان خدمات دیپلماتیک و قونسلی، آن چنان که لازم است تطبیق شده است.
• اداره عالی بررسی و تفتیش داخلی وزارت امور خارجه، همه ساله چگونگی تطبیق قوانین نافذه کشور و مبارزه با فساد در وزارت امور خارجه را نظارت و بررسی می‌کند.
• با وجود آن که مطابق به قانون، هیچ الزامیتی برای برگزاری کانکور ورودی به وزارت امور خارجه وجود ندارد، از سال ۲۰۰۹ به این سو پنج بار امتحان کانکور در هماهنگی و همکاری با کمیسیون مستقل اصلاحات اداری، پارلمان، نمایندگان اداره امور و نمایندگان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل برگزار شد، که در نتیجه جوانان نخبه و با استعداد به این وزارت جذب شدند؛ در دو سال اخیر نیز تمامی استخدام¬ها در وزارت امور خارجه  بر اساس امتحان شفاف کانکور بوده است.
• پس از سال ۲۰۱۵ میلادی در حد ممکن تلاش صورت گرفته است که  از مداخلات در روند استخدام مأموران در داخل وزارت امور خارجه، و مقرری¬ها در بیرون از کشور جلوگیری شود.

• کارمندانی که از سال ۲۰۱۵ به اینسو در وزارت امور خارجه استخدام شده اند، همه دارای سویه لسانس، ماستری و دکتورا اند. کارمندان فارغ صنف دوازدهم که در ادوار گذشته استخدام شده بودند، اخیراً از وظایف شان منفصل شدند. 
• انستیتوت دیپلماسی وزارت امور خارجه به عنوان یکی از نهادهای با سابقه و معتبر تخصصی در کشور، نه تنها دیپلمات های این وزارت، بلکه کارمندان دیگر نهاد ها را نیز همه ساله در عرصه  دیپلماسی و روابط بین الملل آموزش می دهد.   
• یکی از معیارهای تقرر در بیرون از کشور، دانستن یکی از زبان¬های بین المللی که وزارت خارجه به آن نیاز دارد و داشتن سند کورس سیاسی- دیپلوماسی که برنامه دراز مدت آموزشی در سطح بلند  در وزارت امور خارجه است، بوده است.
• کار روی طرح تعدیل قانون کارکنان خدمات دیپلماتیک و قونسلی در وزارت امور خارجه عملاً آغاز شده است.
با توجه به موارد فوق، آنچه که به عنوان سفارش ها در گزارش کمیته مذکور آمده است، پیشاپیش در وزارت امور خارجه عملی شده است و یا در حال تطبیق است.
در این گزارش همچنان سفارش شده است تا کارمندانی که خارج از طرزالعمل استخدام و شامل وزارت شده اند، به اداره لوی سارنوالی معرفی شوند، که این پیشنهاد، نشان دهنده بی خبری ترتیب کنندگان گزارش از قوانین افغانستان است. زیرا مطابق به قانون، عملِ قابل تعقیب عدلی پنداشته می شود که از قبل در قانون به عنوان جرم شناخته شده است.
وزارت امور خارجه، این گزارش را به دلیل اتکا به معلومات غلط، چشم پوشی از اصلاحات صورت گرفته در این وزارت، ارائه سفارش های تکراری و نابه جا، تأثیر پذیری از عقده ها و گرایش های شخصی ترتیب کنندگان آن، و برخورد سلیقه ای و سیاسی در برابر این وزارت، بی بنیاد می داند و آن را و به شدت رد می کند. وزارت امور خارجه مانند گذشته، متعهد به پیشبرد اصلاحات بنیادین و غیر سلیقه ای در این نهاد است و به فعالیت های خویش در این عرصه ادامه می دهد. حبیب سادات
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا