اقتصاد

والی سمنگان خواهان همکاری بیشتر اداره انکشافی ایالات متحده امریکا شد

ایبک 9 حمل باختر
یکصدو سی و دو پروژه عایداتی وزیربنایی در ولایت سمنگان به کمک مالی ادارهء انکشافی ایالات متحده امریکا تطبیق گردیده است.
خیرالله انوش والی سمنگان در نشستی که تحت عنوان مشارکت ملی افغانستان – ایالات متحده امریکا از طریق دفترسیاره در شهر ایبک مرکز این ولایت به اشتراک دوصد تن از روسای انکشاف شورای های قریه ها و مسوولین ادارات دایر گردیده بود بیان نمود.
به گفته وی هدف از تطبیق این پروژه ها جلوگیری از مهاجرت جوانان به کشور های ایران و پاکستان بوده که با تطبیق آن برای بیشتر از پنجهزار جوان این  ولایت به مدت دوماه زمینه کار مساعد گردیده بود.
به گفته او هزینه این پروژه ها حدود دوملیون و پنجصد هزار دالرامریکایی شده که بیست  در صد آن در بخش پروژه های  زنانه به مصرف رسیده است.
والی ولایت در این نشست خواهان کمکهای بیشتر این  اداره  در بازسازی این  ولایت شده افزود اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در سمنگان برعلاوه این  پروژه ها در سال گذشته پارک مرکزی شهر ایبک رابازسازی  نموده و ده ها پروژه دیگر را در بخش ارتقاِی ظر فیت این ادارات و پروژه های زیربنایی را در بخش معارف و زراعت به مصرف رسانیده است.
درخبرنامه ایکه از طریق دفتر مطبوعاتی والی سمنگان به دسترس خبر نگاران قرارگرفته ، آمده است از جمله این  پروژه ها هفتادو سه پروژه در ایبک مرکز سمنگان، 420 پروژه در ولسوالی خرم سازباغ ، هفده پروژه در ولسوالی فیروز نخچیرتطبیق شده که این پروژه ها توسط مسوولین شوراهای انکشافی تطبیق گردیده و کار آن نیز از طریق شوراها پیش برده شده است.
در همین حال تعدا دی از وکلای مردم در مجلس سنا وشورای ولایتی سمنگان کمک های صورت گرفته رادر این ولایت ناچیز خواند.
محمد آصف عظیمی یکتن از وکلای مردم در مجلس سنا به آژانس باخترگفت کشورهای کمک کننده با تطبیق این چنین پروژه های خورد و کوچک ذهنیت مردم را مصروف نگاه میدارد او علاوه کرد مشکلات اساسی شهر ایبک و ولسوالی های آن نبود آب آشامیدنی در شهر ایبک  ، کمبود آب زراعتی درمرکز وولسوالی ها، کمبود تعمیر کلینیک و مکاتب و قیرریزی سرک ولسوالی های این ولایت میباشد.
وی گفت،به  کمک ایالات متحده امریکا ساختمان قوماندانی امنیه سمنگان که در 21 بلاک جداگانه اعمار شده و نیز تعمیرات جدید برای پولیس ولسوالی فیروز نخچیر  ، خرم سارباغ وروی دوآب اعمار گردیده و کاربالای دوتعمیر قوماندانی امنیه ولسوالی دره صوف بالا و حضرت سلطان این ولایت به کمک مالی این کشور  جریان دارد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا