اخبارجهان

سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری رییس‌جمهوری مالی شد

باماکو /بی بی سی/4جوزا/باختر

پس از آن که گزارش‌ها از انتقال باه نداو، رییس جمهوری مالی به یک مکان نظامی حکایت داشت، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور افریقایی خواستار آزادی فوری او و دیگر مقام‌هایی است که گفته شده در اختیار نظامیان‌اند.

در بیانیۀ سازمان ملل متحد علاوه باه نداو، از نظامیان اردوی مالی خواسته شده است که مختار وان، صدراعظم که او هم به همراه رییس‌جمهوری بود فورا آزاد شود.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در مالی که این بیانیه را به زبان فرانسوی در حساب تویتر خود منتشر کرده است همزمان خواستار خویشتن‌داری و آرامش شده است.

این تحولات روز دوشنبه، پس از آن صورت گرفت که گزارش شد  نداو و وان توسط سربازان اردو به پایگاهی در نزدیکی باماکو، پایتخت، منتقل شده‌اند.

این رویداد نگرانی‌ها نسبت به شکل‌گیری دومین کودتا ظرف یک سال گذشته در مالی را افزایش داده است. در حقیقت باه نداو و مختار وان هر دو در مقام ریس جمهوری و صدراعظم دولت انتقالی را در دست داشتند و خود در پی کودتای سال گذشته به قدرت رسیده بودند.

اتحادیۀ افریقا، انجمن تجاری کشورهای غرب افریقا، اتحادیه اروپا و امریکا همگی این رویداد را تقبیح کردند و خواستار آزادی بدون قید و شرط رهبران دولت مالی شده‌اند.

خبر دستگیری رهبران دولت مالی پس از آن منتشر شد که دو مقام ارشد اردوی مالی که در کودتای سال گذشته این کشور هم نقش داشتند از کار برکنار شدند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا