جهان

واکنش ها به کشته شدن قاسم سلیمانی

واشنگتن/وی او ای/ 14جدی/ باختر
کشته شدن قاسم سلیمانی، قومندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که وزارت دفاع امریکا گفته است بر اساس دستور دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا صورت گرفته است، واکنش های مختلفی در قبال داشت.
وزارت دفاع امریکا با نشر اعلامیه یی گفت: "به دستور رییس جمهور، اردوی امریکا با کشتن قاسم سلیمانی، اقدام قاطع دفاعی برای حفاظت از کارمندان امریکایی در خارج را روی دست گرفت."
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا بدون ارائه معلومات بیشتر در صفحه تویترش نوشته است: "ایران هیچ زمانی در جنگ پیروز نشده است٬ اما هیچ وقتی در مذاکره بازنده نبوده است."
نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا گفت که این حمله بدون مشوره با کانگرس و بدون منظوری استفاده از قدرت نظامی در مقابل ایران، انجام شده است.
اما شماری از سناتوران امریکایی از این حمله تمجید کردند و آنرا اقدام درست در مقابل ایران عنوان کرده اند.
لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه با استقبال از خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در صفحۀ تویترش نوشت است: "ما قدرتمندترین مرد در تهران را کشتیم. با در نظر داشت به اعمال گذشته او، این یک عمل انتقامجویانه نبود. این یک حمله پیشگیرانه و قاطعانه برای از بین بردن سازمانده حملات آینده بود."
حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت که کشته شدن قاسم سلیمانی مقاومت ایران در مقابل امریکا را قاطعیت بیشتر خواهد بخشید. اما سپاه پاسداران انقلاب ایران گفته است که نیروهای ضد امریکایی در سراسر کشور های اسلامی دست به اقدام انتقامجویانه مشابه خواهند زد.
آیت الله علی خامنه یی، رهبر ایران گفت که "انتقام تند" در انتظار "جنایتکارانی" است که سلیمانی را کشتند. او گفته است که انگیزه مقاومت در مقابل امریکا واسراییل دو برابر خواهد شد.
او در یک اعلامیه‌یی که در ویب سایت رسمی اش نشر شد٬ اسماعیل قاآنی را قومندان جدید نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرد. بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا