تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۷سرطان/ باختر
وزارت خارجه امریکا پاکستان را لانه امن هراس افگنان دانسته است، این نشان دهنده آن است که پاکستان همچنان عامل ترویج هراس افگنی و افراط گرایی است و افغانستان قربانی این برنامه های شنیع است.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ وزارت خارجه امریکا سه روز قبل گزارش سالانه خود را منتشر کرد که در آن پاکستان بار دیگر لانه امن هراس افگنان معرفی شده است و از فعالیت گروه های مختلف تروریستی در این کشور پرده برداشته شده است.
در گزارش گفته شده است، پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه‌های هراس‌افگنی است که حمله‌ها را در افغانستان و هند انجام می‌دهند و اسلام آباد‎ در برابر این گروه‌ها اقدام‌ مناسب و قناعت کننده نکرده‌ است.
در این گزارش از حمایت پاکستان از طالبان افغان و لشکر طیبه که در برابر افغانستان فعالیت دارند، یاد آوری شده ‌‌است.
همچنان پاکستان اجازه داده‌است که گروه‌های هراس‌افگن چون لشکر طیبه و جیش محمد از قلمرو آن کشور در برابر هند استفاده کند.
در گزارش گفته شده است: «پاکستان تعهدات خودش را برای محو بی‌درنگ همه سازمان‌های هراس‌افگن عملی نکرده‌ است.»
هنوز هم در شماری از مدرسه‌های پاکستان افراطیت تدریس می‌شود و مقام‌های پاکستانی در این زمینه اقدام کافی و جدی نکرده‌اند.
در گزارش هم‌چنان آمده‌ است که طالبان و شبکۀ حقانی در سال ۲۰۱۹ حملات تروریستی را در افغانستان افزایش بخشیده اند و نظامیان و غیرنظامیان را هدف قرار داده اند.
این گزارش واضح می کند که پاکستان همچنان به فکر استفاده ابزاری از گروه های هراس افگن برای مقاصد منطقه یی خود است.
انچه در این گزارش مایه بحث بوده می تواند این است که پاکستان تنها با وجود تعهدات که در برابر جامعه جهانی داشته است، استفاده از گروه تروریستی و افراطی را عامل سریع در رسیدن به مقاصد بلند پروازانه منطقه یی خود می داند و همچنان از آنان حمایت می کند.
امروز پاکستان نه تنها میزبان آن گروه های هراس افگن و افراطی است که برای مقاصد این کشور در افغانستان و هند فعالیت می کنند بل شهروندان شماری از کشورهای عربی، چیچنی ها، شهروندان کشورهای آسیای میانه ایغورهای چین… پاکستان را مصوون ترین پناهگاه شان یافته اند و به نام جهاد در افغانستان و هند در برابر کشورهای خود نیز برنامه و رویاهایی دارند.
اگر به سیر حوادث به خصوص تحولات سال های اخیر دقت کنیم به شمول اسامه بن لادن رهبر القاعده، شمار زیادی از سردستگان گروه های تروریستی بین المللی در پاکستان حضور داشته اند که یا در حمله های مستقیم ویا هم در حمله های هوایی طیاره های بی پیلوت امریکایی کشته شده اند.
این نشان دهنده آن است که هراس افگنان بین المللی پاکستان را مکان مطمین برای شان دانسته اند و از سهولتی که برای فعالیت و زندگی در این کشور برای شان مساعد بوده است سود برده اند.
تنها افغانستان و هند نیستند که پاکستان را عامل ناامنی و ترویج هراس افگنی در کشور های خود می دانند، کشورهای آسیای میانه، روسیه، ایران… نیز از این ناحیه احساس خطر دارند.
مگر با وجود این همه، چرا عملکرد پاکستان نادیده گرفته می شود و در برابر آن به جز از نشر یک گزارش ،اقدامات دیگری انجام نمی شود.
مشکل در این است که قدرت های بزرگ مانند چین، روسیه، امریکا، انگلیس هر کدام تلاش دارند که موقعیت پاکستان را به نفع خود چرخ دهند و به همین دلیل کارکرد سازمان های استخباراتی پاکستان را نادیده می گیرند و این کار پاکستان را جسورتر کرده است.
در حالی که، عراق دور صدام حسین، لیبیا زمان حاکمیت قذافی و یا ایران به دلایل که نزد امریکا وجود داشت، بعضی کار کردهای این کشور بهانه های بزرگ برای وضع تحریم در برابر این کشورها شد.
مگر پاکستان با آن که امریکا خود آن را به همکاری با هراس افگنان متهم می کند، اسامه بن لادن را در همین کشور گیر می آورد، روسیه، پاکستان را مسیر انتقال داعش به افغانستان و آسیای میانه می داند و غرب هم حرف واضح در برابر پاکستان دارد، مگر این کشور برعلاوه آن که هیچگاهی تنبیه نشده است، بل بیشتر برنقش آن در مسایل منطقه یی تاکیده شده است.
سیر حوادث نشان داده است که افغانستان که در طول نزده سال گذشته به بهانه جنگ با هراس افگنی بیشتر ویران شد قربانی اصلی فعالیت های هراس افگنانه پاکستان بوده است.
و جامعه جهانی به مرکز اصلی ترویج افراطیت و هراس افگنی که پاکستان است یا توجه نکرده است و یا این که آن را نادیده گرفته است.
مبارزه با هراس افگنی با کشته شدن یک سردسته و یا رهبر سازمان هراس افگن خلاصه نمی شود، باید به مراکز، منابع، خاستگاه و مراکز تمویل آنان تمرکز کرد و امریکا جمع کشورهای قدرتمند دیگر خوب می دانند که این مراکز و منابع در کجا اند.
در این صورت، تنها نشر یک گزارش انجام کار بوده نمی تواند باید در برابر تمویل کنندگان هراس افگنان با تدبیر عمل کرد نه با سلیقه. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا