گزارش ها

*-لوی درستیز پاکستان با وعده های تازه به افغانستان رخ کرد // *-آگاهان سیاسی نباید اغوا شد

کابل باختر/ 18/ جدی
لوی درستیز پاکستان تاکید کرده است که برای آوردن صلح در منطقه کارخواهد کرد زیرا به گفته وی صلح درافغانستان وپاکستان بزرگترین نیاز منطقه است .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیزجدید پاکستان که تازه به این سمت گماشته شده است دراولین اقدامش با سران حکومت وحدت ملی افغانستان صحبت تیلفونی نمود و دراین تماس تیلفونی تعهد کرده است که برای صلح منطقه کارمیکند تا عوامل که روی روابط دوجانبه تاثیرات منفی گذشته است برطرف گردد مگر آیا میتوان گفت که صحبت های اخیر تیلفونی لوی درستیز پاکستان با رهبران حکومت وحدت ملی بالای روابط کابل و اسلام آباد که سخت متزلزل است تاثیر مثبت خواهد داشت.
سخنگوی ریاست اجرائیه گفته است گفتگوی رییس اجرائیه بالوی درستیز پاکستان روی محور مبارزه با گروه های دهشت افگنی افراط گرایی و برقراری صلح درمنطقه بوده است .
درهمین حال سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که رییس جمهوری اسلامی افغانستان در تماس از لوی درستیز پاکستان اوضاع منطقه را بررسی کرده و رییس جمهور اسلامی افغانستان از علاقمندی لوی درستیز پاکستان برای بازدید ازافغانستان استقبال کرده است.
بربنیاد گزارش های منتشر شده قرار است لوی درستیز پاکستان ازکابل دیدن کند و با رهبران حکومت وحدت ملی روی مبارزه باگروه های دهشت افگن و تلاش برای برقراری صلح درمنطقه بحث و تبادل نظر نماید.
درحالیکه درگذشته نیز مقامات ارشد نظامی پاکستان به افغانستان سفر های داشته اند وروی همان مسایل صحبت کرده اند که حالا جنرال باجوه آن را یاد میکند.
این اظهارات لوی درستیز جدید پاکستان وعلاقمندی وی جهت بازدید از افغانستان و بحث روی مبارزه با گروه های دهشت افگن و افراط گرایی درحالی بیان میگرددکه روابط کابل و اسلام آباد پیش از یک سال بدینسو پر تنش تر شده است با تغییرات جدید که در پاکستان صورت گرفته، مقامات از روابط نیک میان دوکشور همسایه صحبت میکنند مقامات پاکستانی با شیوه دیپلوماسی میخواهند که اهداف گذشته های شان را درقبال افغانستان پیاده کنند و از سوی دیگر سران مقامات افغان را اغوا نمایند.
اما تجارب نشان داده است که هر تغییری که در سطح مقامات بلند پاکستان بوجود بیاید موقف استراتیژی شان درمورد افغانستان تغییر نمیدهند.
درهمین حال عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی در صحبتی با خبرنگار آژانس باختر دررابطه به این مساله میگویدکه جنرال باجوه همچنان استراتیژی از قبل تعیین شده کشورش را دنبال کرده ومنافع پاکستان را ترجیح خواهد داد نه خواسته های دیگران را تغییر با گزینش افراد جدید حکومتی در پاکستان به معنی تغییر استراتیژی و منافع آن کشور درقبال افغانستان نیست .
به گفته وی باوجود فشار های جهانی پاکستان تاکنون حاضر به دست کشیدن از حمایت گروه طالبان ، شبکه حقانی و دیگر گروه های دهشت افگن که با استفاده از خاک آن کشور به جنگ علیه حکومت و مردم افغانستان ادامه میدهند شده است.
شماری از آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان میگویند که مسئولان ارشد نظامی پاکستان در آغازین روزهای کاری خود از همکاری صلح و ثبات درافغانستان سخن گفته مگر بعداً به همان برنامه های یکجا شده اندکه از سلف شان میراث گرفته اند .
جنرال باجوه نیز از همین چهره ها است زیرا وی متعهدبه انجام برنامه های استراتیژیک کشورش درقبال منطقه میباشد.
عبدالقهار سروری استاد فاکولته درپیوند به سفر احتمالی جنرال جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان به کابل درصحبتی با خبرنگار آژانس باختر گفت ، بی اعتنایی ها و مداخلات مداوم پاکستان به نحوی باعث گسترش یک سلسله نا امنی ها درافغانستان و آسیب دیدن جایگاه پاکستان دربازی ها و مراودات بین المللی درسطح منطقه وجهان شده است.
او تاکید کرده است از اینرو پاکستان مکلف برمتحول سازی استراتیژی کاری و طرز نگرش خود درقبال روابط خود با افغانستان میباشد، با آنکه لازم است تا درقبال وعده های پاکستان با احتیاط و هوشیاری برخوردکرد ، اما مثبت نگری درقبال قدم های عملی که پاکستان می بردارد به نفع هردو کشور است .  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا