سیاست

ماری نبرد آیین: جرگه در صدر ارزش های ملی کشور ما قرار دارد.

کابل/12/عقرب/باختر
ماری نبرد آیین معاون آژانس اطلاعاتی باختر در رابطه به جرگه مشورتی چنین ابراز نظر می کند.
افغانستان  شاهد  برگزاری هژدهمین جرگه در اخیر ماه عقرب سالجاری خواهد بود..
تدویر جرگه هادرافغانستان از زمانه های دورتا امروز مروج بوده، حتی افغانستان به مهد جرگه ها مشهور میباشد . ازطریق تدویر  این نشست های بزرگ افغانستان درمقاطع مختلف تاریخی مشکلات  مهم کشوری خود را  حل نموده است .
مردم  افغانستان پیرو آیین اسلام میباشند بنابر آن جرگه برای مردم ما مبنای   دینی هم دارد.
در ا حکام شریعت اسلامی و قرآن مجید " وامرهم شورا بینهم " مشورت  در کار ها  میان مسلمانان  توصیه  شده است . درکشور ما دولت در سال های متمادی مشکلات سیاسی ،قومی  وحتی معضلات بین المللی را با تدویر  جرگه حل نموده اند .
تجارب نشان داده که دراین گردهمایی های بزرگ که مشهور به جرگه است مسایل مهم مطرح  و در اطراف آن بحث وفیصله جمعی صورت میگیرد ،از این  رو گفته  میتوانیم که جرگه یک ارزش خاص جامعه افغانی میباشد ودرصدر ارزش های ملی کشور ما قرار دارد.
فیصله های جرگه از چندین لحاظ ارزش دارد: اولاً فیصله وتصامیم جرگه مشخص به یک قشر ویا گروه خاص نمیباشد ،بلکه تصامیمی که در جرگه گرفته میشود  ناشی از تفکر اقشار وطیف های مختلف  جامعه میباشد.
اعضای جرگه بعد از بحث های طولانی نظریات شان دررابطه به موضوع مورد بحث جرگه ابراز می نمایند.
خانم نبرد آیین درمورد مصوبه جرگه والزامیت اجرایی آن میگوید،از آن جائیکه جرگه دربین مردم ازجایگاه خاص برخورداراست ، بنآ فیصله جرگه هم  موردقبول همه گان قرار میگیرد و برهمه لازم است  تا فیصله های آنرا احترام کنند.
هیچ گاهی اتفاق نیفتاده که مردم ویا زمامداران امور ازمصوبه جرگه سرپیچی  کرده باشند.
پس مصوبه های جرگه به سان قوانین کشور الزام آور است .
درصورت موجودیت پارلمان درکشور الزامیت مصوبه ها ی جرگه  هااز لحاظ صلاحیت حقوقی  وابسته  به تصمیم گیری  شورای ملی است .
تعدادی ازاعضا ی ولسی جرگه افغانستان برگزاری جرگه مشورتی  را در شرایط  کنونی غیر قانونی می خوانند ومیگویند مصوبه های آن به هیچ وجه الزام آور نیست ، تعدادی هم به  این باور اند که ولسی جرگه وشورای ملی صلاحیت حقوقی خود را  دارند ،در صورتیکه جرگه برگزار شود ومصوبه آن به عنوان  یک سند حقوقی به ولسی جرگه برسد قبولی و یا رد آن ازصلاحیت ولسی جرگه خواهد بود.
به گفته خانم ماری دغدغه های تدویر جرگه مشورتی  دربین  اعضاء ولسی جرگه به گونه های مختلف  است ،یکتعداد اعضای ولسی جرگه به این باور اند که فراخوانی  لویه جرگه ازسوی  رئیس جمهور برای  مشوره انجام میشود و صلاحیت نمایندگان مجلس از ایشان گرفته نمیشود ،چون رئیس جمهور حق دارد که با شمار زیادی از بزرگان مردم افغانستان  مشوره کند ،اما تصمیم نهایی  را در مورد ، شورای ملی خواهد گرفت .
اینکه امضای این پیمان تاچه اندازه به نفع مردم افغانستان است ،خانم نبرد میگوید ،افغانستان به کمک امریکا ومتحدانش شاهد دگر گونی های مثبت در عرصه  های مختلف چون تعلیم وتریبه ،زراعت ،صحت،مطبوعات ،حقوق بشر وحقوق زنان مبیاشد ، بنا" حفظ این دست آورد ها ی بزرگ برای کشورفقیر وجنگ زده یی مثل افغانستان یک ضرورت است .
پس باید بپذ یریم که امضای پیمان امنیتی برای مردم وکشور ما بسیار مهم است . تا آن جای که ازطریق  مطبوعات درجریان هستیم ، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار اخیرش بارئیس جمهور حامدکرزی وکارل لیون یک عضو مجلس سنای ایالات متحده امریکا ادامه کمک های اقتصادی کشور شانرا مشروط به امضای پیمان امنیتی  کردند.
در شرایط کنونی که ما قرار داریم از هر لحاظ قطع کمک های اقتصادی امریکا برای  حال وآینده کشور ما بسیار زیان بار  می باشد. افغانستان هنوز به کمک های کشور های دنیا وابسته است وبدون کمک های اقتصادی  نمیتواند وضعیت اقتصادی کشوررا  سا مان دهد. دست آورد ها ی اقتصادی  ما در مدت حضور نیروهای بین المللی  به اندازی  نیست که بتوانیم به حیث کشور مرفع از لحاظ اقتصادی به پای خود بیاستیم..
با امضای  پیمان  امنیتی مداخله کشور های  منطقه درامور داخلی  افغانستان قطع خواهد شد . خواه ناخواه کشورهایی که نمیخواهند پیشرفت وترقی افغانستان  را  ببینند ، به گونه های مختلف درامور  داخلی  کشورما  مداخله میکنند واز قرار گرفتن کشور های بزرگ جهان درکنار افغانستان با امضای  این پیمان می هراسند ، مداخلات شان درامور  افغانستان کاهش می یابد از جانبی هم چون امضای این پیمان حضور نیروهای خارجی را در در از مدت تضمین می کند ، پس گفته میتوانیم که این حضور درازمدت نیروهای امریکایی  درافغانستان ،دشمنان ومداخله گران را هشدار میدهد که مطابق این پیمان  نیروهای  امنیتی افغانستان بیشتر از پیش پرورش ،وآموزش دیده وتجهیز میشوند وبرای آنها دیگر مجال رسیدن به قدرت را از طریق جنگ وحملات تروریستی وانتحاری را نمیدهند.
همچنان امضای این پیمان طالبان را به نوعی زیرفشار قرار میدهد که با توسل  به جنگ به هدف شان که رسیدن به قدرت مطلق  است  ،نمی ر سند وچاره یی جز حاضر شدن به مذاکره وتن  دادن به صلح ندارند .
درخاتمه باید بگویم که امضای پیمان امنیتی تنها به نفع افغانستان نیست بلکه منافع  ملی  ایالات متحده امریکا نیز در امضای این پیمان  نهفته  است ، حادثه یازدهم سپتامبر این را به ثبوت رساند که امنیت ملی  ومنافع  ملی افغانستان  رانمیتوان تافته جدا بافته از منافع ملی وامنیت ملی  سایر کشور های جهان دانست.
بنا گفته میتوانیم که یک افغانستان مترقی  و مردم سالار که در آن تمامی  حقوق بشری  رعایت  شود هم به  نفع  امریکا است ،هم به نفع افغانستان است وسرانجام  به نفع صلح وامنیت منطقه است .
تقاضا ی بنده از اعضای جرگه مشورتی این است که با اتخاذ تصمیم سرنوشت سازشان  دشمنان وطن را که منتظر بیرون شدن نیروهای بین المللی  به ویژه امریکا از افغانستان هستند، مجال  ندهند که سرنوشت مردم افغانستان   را بد تر از سرنوشت مردم عراق  بسازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا