فرهنگ

صدیق الله توحیدی: درسال 2017 میلادی درکشور، 10 خبرنگار کشته و بیشتر از صد قضیه خشونت دربرابر خبرنگاران ثبت شده است

کابل باختر11 عقرب
ازروز پایان بخشیدن به معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران، امروزدرنشستی  تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: این نشست ازطرف کمیته مصونیت خبرنگاران افغان درکابل برگزارگردید که هدف آن بررسی جرایم علیه خبرنگاران افغانستان درسال 2017 میلادی ، گفتمان و ارائه راهکارها برای پایان دادن جرایم علیه خبرنگاران وپرسش و پاسخ متقابل میان خبرنگارن و مسولان حکومتی بود.
درآغاز این نشست صدیق الله توحیدی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان درکنار آن که جرایم و خشونت ها علیه خبرنگاران را به برسی گرفت ، گفت که دوم نوامبر مصادف است به پایان بخشیدن به معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران و ازاین روز درسراسردنیا تجلیل میشود .
او افزود که متاسفانه درسال 2017 میلادی درکشور، 10 خبرنگار کشته شده و بیشتر از صد قضیه خشونت دربرابر خبرنگاران ثبت گردیده است  و با وجود آن که  نهاد های مختلف به خاطررسیده گی به این قضایا  کار میکنند اما تا هنوزامنیت ومصونیت خبرنگاران درافغانستان تامین نیست .
توحیدی گفت که تقاضای ما از حکومت این است تا روند حفظ امنیت و مصونیت خبرنگاران را سرعت ببخشد.
دراین نشست نماینده یونما درکابل  صحبت کرده ودرکنارآن که حمایت آن نهاد را از رسانه های که درراستای ترویج آزادی مطبوعات و بیان کار میکنند ابرازکرد ، خاطرنشان ساخت دموکراسی و مردم سالاری نمی تواند بدون آزادی بیان شکل بگیرد.
وی افزود که یونما درزمینه حمایت از ژورنالیستان و آزادی بیان درافغانستان متعهد میباشد و به نهاد های که درزمینه رسیده گی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران  وحمایت از آزادی بیان کار میکنند ، ارج میگذارد وخواهان اقدامات بیشترعملی شان دراین راستا میباشد .
همینگونه دراین نشست داد محمد عنابی رییس روزنامه اصلاح ،  پیام وزارت اطلاعات وفرهنگ را که به مناسبت روزپایان بخشیدن به معافیت عاملین خشونت علیه خبرنگاران ، فرستاده شده بود، خواند که درقسمت آن آمده : رهبری وزارت اطلاعات وفرهنگ با توجه به گزارش نهاد های حامی خبرنگاران و سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) به عنوان نهاد حامی حقوق اهل رسانه ازنهاد ها عدلی و قضایی کشور می طلبد که به مصونیت عاملان جرم و جنایت علیه خبرنگاران پایان داده شود .
همچنان دراین نشست دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیزصحبت کرده و درکنار آن که حمایت حکومت  را ازرسانه ها ، اهل رسانه ها و آزادی بیان، ابرازکرد ، خاطرنشان ساخت که حکومت افغانستان درزمینه مصونیت خبرنگاران و اهل رسانه ها جدی میباشد و دراین راستا طرزالعمل ساخته شده و کمیته مشترک هماهنگی امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها که در راس آن قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور قراردارد ، ایجاد گردیده که به خاطررسیده گی به امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها جلسه های آن کمیته به صورت منظم برگزار میشود .
او افزود که این کمیته دراکثرولایت های کشورنیزایجاد شده و درراستای حمایت از رسانه ها و اهل رسانه فعالیت میکنند.
همینگونه دراخیراین نشست شماری از مسولان حکومتی و غیرحکومتی به سوال های خبرنگاران پاسخ گفتند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا