سیاست

اعلامیه مشترک سفر جلالتمآب صدر اعظم جمهوری هند به کابل

کابل باختر 4 جدی
1. جلالتمآب نرندرا مودی، صدراعظم جمهوری هند، به تاریخ 4 جدی 1394 مصادف  به 25 دسامبر 2015، از افغانستان دیدار بعمل آورد.
2.  جلالتمآب نرندرا مودی، صدر اعظم هند با جلالتمآب محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و جلالتمآب داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان بحث های مفصلی را پیرامون مسائل مختلف انجام دادند. در ضمن، موصوف با جلالتمآب حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی افغانستان نیز ملاقات نمود.
3. جلالتمآبان محمد اشرف غنی و نرندرا مودی، تعمیر شورای ملی را که برمبنای همکاری های توسعه یی افغانستان وهند اعمار گردیده است، به طور مشترک افتتاح کردند. صدر اعظم هند حین سخنرانی به اعضای مشرانو جرگه و ولسی جرگی به مناسب افتتاح تعمیر جدید پارلمان،  از مردم افغانستان و نمایندگان منتخب آنها پیرامون تحکیم دموکراسی در افغانستان تمجید بعمل آورد. همچنان موصوف ازهمکاری های جلالتمآب حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی افغانستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهور حکومت وحدت ملی و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، بشمول حمایت اقشار مختلف افغانستان قدردانی بعمل آورد.  
4. صدراعظم هند، از دولت و مردم افغانستان بخاطر افتخار بخشیدن به کشور هند، با نامگذاری یکی از بلاک های ساختمان شورای ملی به نام جلالتمآب اتل بیهاری واجپایی، صدراعظم اسبق هند اظهار سپاس کرد. همچنان صدراعظم هند از کمک های کشورش برای بلاک جدید اداری شورای ملی به دولت افغانستان اطمینان داد.
5.  رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی در جریان صحبت ها تأکید بر قدمت روابط هزار سال میان دوکشور و مردمان آنها ورزیده که نه تنها تاریخ و فرهنگ این دوکشور را غنی ساخته است، بلکه برای جهان میراث گرانبهای را در روابط تجارتی، اقتصادی، هنری، معماری، مذهبی، ادبیات و موسیقی به ارمغان آورده است. آنها همچنان از این که روابط میان افغانستان و هند اخیراً با قدرت دید گاه معاصر تجدید و مستحکم گردیده، ابراز خرسندی نمودند.
6. رئیس جمهور غنی به صدراعظم هند اظهار داشت، از لحاظ تاریخی، حس نیت زیادی میان مردم  افغانستان و هند موجود است. درضمن، صدراعظم هند به رئیس جمهور غنی یادآور شد دوستی، احترام متقابل و حسن همجواری بنیاد محکم از روابط چند بُعدی میان هند و افغانستان را تشکیل میدهد.
7. صدراعظم مودی از تداوم حمایت قوی هند از یک افغانستان متحد، دموکراتیک، دارای حاکمیت، امنیت و رفاه اطمینان داد.
8. رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی، با اشاره به سه ملاقات اخیر شان در همین سال که اجرای تصامیم اتخاذ شده جهت توسعه بیشتر همه جانبه همکاری های دو طرف را در قبال داشت، اظهار رضایت نمودند. افزون براین، رئیس جمهور غنی یادآورشد که همکاری میان افغانستان و هند در تحول افغانستان در راستای توانمندسازی جامعه، بازسازی و توسعه این کشور و همچنان تقویت حکومت آن ممد واقع می شود.
9. رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی جنبه های عمدۀ استفاده از کمک های دومیلیارد دالری وعده شده هند برای توسعه در افغانستان را مورد بحث و گفتگو قراردادند. همچنان صدراعظم هند به رئیس جمهور غنی اطمینان داد که طبق معمول کشور هند کمک های خود را نظر به اولویت ها و نیازمندی های دولت افغانستان، از جمله اولویت ها برای بازسازی ولایت کندز پس از حملات تروریستی اخیر ادامه خواهد داد. برعلاوه هردو رهبر در مورد پروژه های تمویل شده از جانب هند، بشمول سب استیشن های دوشی و چاریکار و بند آب دوستی افغانستان- هند در چشت شریف ولایت هرات که بطور کامل به بهره برداری سپرده شده اند، ابراز خرسند کردند. رئیس جمهور غنی همچنان به صدراعظم هند در مورد مزایای گسترده زراعت و مفاد بند آب معلومات داد.
10. هردو رهبر از نقش بیش از صد پروژه توسعه یی کوچک تکمیل شده و در حال اجرا جهت ایجاد زیرساخت های اجتماعی در سطح ملی استقبال کردند. صدراعظم هند همچنان اظهار داشت، که طبق پیش بینی هزینه مجموعی پروژه های توسعه یی کوچک تا سال 2020 به دوصد میلیون دالر  خواهد رسید. 
11. صدراعظم مودی همچنان به رئیس جمهور غنی در مورد فراهم آوری هر چه زودتر 170,000 تن گندم جهت رفع نیازمندی های فوری مردم افغانستان اطمینان داد. هر دو رهبر تصمیم گرفتند که طرزالعمل های اکمال 1000 عراده بس های جدید از هند به افغانستان را ایجاد نمایند. 
12. همچنان ضمن تعهد مجدد حکومت هند غرض انکشاف ظرفیت ها در ساحات معارف و حکومتداری، صدراعظم هند با یادآوری از این که بیش از 10,000 محصل افغانی تا حال در هند مشغول تحصیلات بوده اند، ابراز خرسندی کرد. موصوف همچنان اظهار داشت، طرح موجود یکهزار بورسیه تحصیلی در هرسال برای محصلین افغان جهت تحصیل در هند برای پنج سال دیگر یعنی فراتراز سال 2017، با امکان یک سال آموزش حرفه ای و تخنیکی تمدید خواهد شد. وی افزود، که حکومت هند پنجصد بورسیه تحصیلی اضافی را برای اطفال شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در مکاتب و کالج های معتبر هند فراهم می سازد.
13. هردو رهبر به مقامات مربوطه هدایت دادند تا روابط مناسب را میان نهادهای تحصیلات عالی، توسعه مهارت ها و علوم و فناوری ایجاد نمایند.
14. حکومت افغانستان از نقش حکومت هند در تشویق سرمایه گذاری بخش های عامه و خصوصی آن کشور در افغانستان استقبال می نماید. همچنان هردو رهبر بر تقویت روابط تجارتی میان افغانستان و هند موافقت کردند. حکومت افغانستان از تصمیم حکومت هند جهت سهولت بخشیدن درطرزالعمل ها برای تجار افغان  به منظور تجارت و سرمایه گذاری در هند ستایش بعمل آورد.
15. رئیس جمهور غنی، از تصمیم هند برای آغاز کار اعمار انستیتوت ملی معدن افغانستان و تنظیم برنامه های تبادل آموزش برای کارشناسان بخش معدن براساس ارزیابی نیازمندی ها استقبال بعمل آورد.  رئیس جمهور غنی همچنان از تاسیس پوهنتون زراعت کندهار توسط حکومت هند قدردانی نموده و از تعهد این کشور جهت تداوم حمایت اش برای انکشاف ظرفیت این نهاد مهم استقبال کرد.
16. ضمن اشاره به کنفرانس آینده وزرای خارجه قلب آسیا-پروسه استانبول که در سال 2016 به میزبانی هند برگزار می گردد، صدراعظم مودی روی اهمیت دادن کشور اش به بهبود اتصال برای تحقق دیدگاه مشترک صلح، پیشرفت و رفاه در کل منطقه تأکید ورزید. موصوف بطور مشخص به منفعت که از این طریق به افغانستان برمی گردد و همچنان نفع که از درک دسترسی مستقیم کالاها و وسایط باربری افغانستان به خاک هند بشمول تمام کالاها این کشور حاصل می شود، اشاره کرد. حکومت افغانستان یکبار دیگر به شمولیت هند در موافقت نامه تجارت و ترانزیت افغانستان- پاکستان که به نفع کل منطقه می باشد، تأکید ورزید. هردو طرف از افتتاح پروژه تاپی استقبال کردند.
17.  به منظور بهبود اتصال افغانستان، هردو رهبر دورنمای همکاری های سه جانبه را با مشارکت هند در توسعه مرحله نخست بندر چابهار در ایران مورد بحث قراردادند. آنها به مقامات مربوطه شان هدایت دادند تا بحث ها را در زمینه موافقت نامه سه جانبه میان افغانستان، هند و ایران به اتمام رسانند.
18. رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی تاکید کردند، تعاملات مردم با مردم قلب روابط میان دو کشور را تشکیل میدهد. آنها موافقت کردند که کار فعال نهاد افغانستان- هند در راستای تسهیل همچو تعاملات ممد واقع می شود. آنها همچنان موافقت کردند، مبادلات میان نمایندگان مجلس و فعالان جامعه مدنی که باعث درک متقابل و حس نیت می شود، تشویق گردد.
19. با اعلام رضایت خویش در مورد اختصاص زمین جدید به تیم ملی کرکت افغانستان در نویدا شهر دهلی، صدراعظم هند از افزایش همکاری های افغانستان و هند برای تسهیلات ضروری و آموزشی جهت انکشاف کرکت درافغانستان استقبال کرده و ازتشویق بیشتر این تلاش های اطمینان داد.
20. رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی تصمیم گرفتند که شورای همکاری استراتیژیک دوجانبه، به ریاست مشترک وزرای امور خارجه در ربع اول سال 2016 غرض بررسی از تطبیق تصامیم دو رهبر، پس از نشست های چهار گروپ مشترک کاری شورا باهم ملاقات نمایند.  همچنان دو رهبر برای اهمیت شش یادداشت تفاهم که بزودی میان دوکشور جهت تحکیم هرچه بیشتر روابط میان دوملت به امضاء خواهد رسید، تاکید کردند.
21. رئیس جمهور غنی و صدراعظم مودی روی وضعیت امنیتی در افغانستان که با چالش های تروریزم، افراط گرایی و مواد مخدر مواجه است، بحث و تبادل نظر کردند. با تقبیح شدید رویداد های وحشیانه تروریستی در افغانستان در ماه های اخیر، هردو رهبر تأکید ورزیدند که صلح در افغانستان مستلزم محو تروریزم که از پناهگاه های امن حملات شان را انجام میدهند و مورد حمایت قرار می گردند، می باشد. صدراعظم مودی، محبت و تحسین عمیق مردم هند را نسبت به برادران و خواهران شجاع افغان شان در امر مبارزه با تمام اشکال تروریزم با تقبل هزینه برزگ در این راه بیان کرد.
22. صدراعظم مودی یکبار دیگر به حمایت کامل هند از افغانستان جهت تقویت قابلیت های دفاعی افغانستان برای حراست از وحدت، تمامیت ارضی و تأمین امنیت در افغانستان تاکید ورزید. در این رابطه، هردو رهبر خاطر نشان ساختن که فراهم سازی هلیکوپترهای ام ای-25 و تسهیلات حفظ و مراقبت آن توسط هند به افغانستان نیازمندی های مهم این کشور را مرفوع می سازد. برعلاوه آنها روی افزایش و گسترش فرصت های آموزشی برای نیروهای دفاعی و امنیتی افغان در نهاد های مربوطه هند طبق نیازمندی های افغانستان موافقت کردند.
23. هردو رهبر موافقت کردند، تا به گروه ها و افرادی که مرتکب اعمال خشونت آمیز بالای مردم افغانستان می شوند و با استفاده از خشونت و دهشت دولت افغانستان را به چالش می کشند، به هیچ وجه اجازه نخواهند داد تا با اعمال کنترول و یا نفوذ بالای بخشی از قلمرو افغانستان خطرات جدی را به دستآورد های نزدیک به یک و نیم دهه این کشور متوجه ساخته و این تهدیدهای را که مردم افغانستان و جامعه بین المللی در برابر آن قاطعانه مبارزه و قربانی های بزرگی را داده اند، مجدداً احیا نمایند.  
24. صدراعظم مودی، از پروسه مصالحه به رهبری افغانها که همانا احترام به خط قرمزی که توسط مردم افغانستان و جامعه بین المللی کشیده شده است، به عنوان مثال، گروه ها و افراد که به این روند می پیوندند باید خشونت را ترک گفته و از قانون اساسی افغانستان متابعت کنند، قویاً حمایت می نماید. 
25. صدراعظم هند از رئیس جمهور غنی و مقامات افغان برای تأمین مصئونیت سفارت هند در کابل، چهار قنسولگری هند در جلال آباد، کندهار، هرات و مزار شریف و اتباع هند در افغانستان، بشمول کسانی که در پروژه های مختلف توسعه یی کار می کنند، اظهار امتنان کرد.
26. هند از تصمیم حکومت افغانستان جهت گشایش قنسولگر جدید افغانستان در شهر حیدرآباد این کشور به منظور تقویت بیشتر روابط تاریخی استقبال کرد.
27. رئیس جمهور غنی دعوت صدراعظم مودی را جهت بازدید از هند با کمال خرسندی پذیرفته و خاطرنشان ساختن که با تعیین یک تاریخ مناسب از طریق مجاری دیپلوماتیک از آن کشور بازدید بعمل آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا