سیاست

محمد اشرف غنی رئیس جمهور: ضوابط باید بر روابط حاکم شود

کابل 1ول ثور باختر
محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسم معرفی اتشه‌های تجارتی و روسای جدید تدارکات ادارات، چگونگی پیشرفت برنامۀ جدید "تغییر" و دستآوردهای کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و همچنان افتتاح تعمیر جدید کمیسیون مذکور، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا رئیس‌جمهور غنی طی نشستی با هیات رهبری کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، گزارش دستآوردهای این کمیسیون و برنامۀ جدید "تغییر" را استماع نمود.
در این نشست هیات رهبری کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در رابطه به برنامۀ جدید "تغییر" و دستآوردهای این کمیسیون در مدت یک سال گذشته  از جمله اصلاح اداره، اصلاحات در کمیسیون، نظارت و ارزیابی، اصلاحات در کیفیت قوانین و مقررات، آموزش کارکنان خدمات ملکی، برنامۀ ارتقای ظرفیت برای نتایج، تعهدات در سند میثاق همکاری‌های افغانستان و امریکا، تعیینات در خدمات ملکی، رسیدگی به شکایات، فعالیت‌ها در راستای آگاهی‌عامه و فعالیت‌های عملیاتی به رئیس‌جمهور کشور گزارش مفصل ارائه کردند.
رئیس‌جمهور با تقدیر از برنامۀ جدید "تغییر" و گزارش دستآوردهای کمیسیون متذکره، در رابطه به اصلاحات مردم‌محور و همچنان مصارف موثر ادارات و سرعت عمل در انکشاف اقتصادی، هدایات لازم صادر نمود.
سپس رئیس‌جمهور کشور با قطع نوار تعمیر جدید کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی را افتتاح کرد و در حالیکه از سوی احمد نادر نادری رئیس این کمیسیون همراهی می‌گردید، از بخش‌های مختلف این نهاد دیدن کرد و در مراسم معرفی اتشه‌های تجارتی و رؤسای جدید تدارکات ادارات مختلف دولتی، اشتراک ورزید.
در این مراسم، ابتدا رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در مورد دستآوردهای کمیسیون متذکره در یک سال گذشته معلومات مفصل ارائه کرده، گفت که ادارۀ افغانستان باید عامل ثبات باشد و این کار تنها از راه یک ادارۀ بی‌طرف، غیرسیاسی، کارا و نتیجه‌محور که مردم محور اصلی آن باشند، تامین می‌شود.
نادری ضمن تشکری از اعتماد و حمایت رئیس‌جمهور، گفت که ما تلاش‌های خویش را بخاطر رسیدن به این هدف آغاز کردیم تا ادارات کشور بی‌طرف باشند و عمل‌کردشان شفاف و در رفتار و استخدام خویش شایسته‌سالاری را در نظر داشته باشند و در ارائه خدمات خود از سرعت عمل کار بگیرند.
موصوف گفت که استخدام اتشه‌های تجارتی طی یک پروسۀ شفاف انجام شده است و برای اولین مرتبه در تیم اتشه‌های تجارتی خانم‌ها نیز گماشته شده اند و استخدام آنان به عنوان بخشش سیاسی نه، بلکه بحیث افرادی کارا و توانمند و مامورین مردم افغانستان در خارج از کشور می باشد.
همچنان رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی از رهبری ادارۀ تدارکات ملی به‌خاطر فراهم‌آوری زمینۀ اصلاح‌سازی ادارات تدارکاتی، نیز تشکر کرد.
بعداً همایون رسا وزیر صنعت و تجارت صحبت کرده، گفت که از جملۀ ۹۲۳ تَن در پست ‌های اتشۀ تجارتی درخواست داده بودند، به تعداد ۱۶۴ تَن آنها شامل امتحان گردیدند و از رشته‌های اقتصاد، تجارت و مدیریت فارغ گردیده اند و تجربه‌های کافی دارند.
وی افزود: من در نخستین نشستی که با اتشه‌های جدید تجارتی داشتم، از آن‌ها خواستم تا روی پنج اصل عمده، از جمله تلاش در راستای رشد و توسعه صادرات کشور و بازاریابی برای امتعۀ افغانی، سهم‌گیری در رشد و توسعۀ سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، سهم‌گیری فعال در راستای فراهم‌آوری تسهیلات تجارتی و ترانزیتی برای بخش خصوصی، نمایندگی کردن از وزارت صنعت و تجارت و حکومت افغانستان در کشور میزبان، تامین روابط کاری حسنه با بخش خصوصی و نهادهای ذیربط دولتی و غیر دولتی و جمع آوری معلومات در مورد فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی کشور میزبان و شریک ساختن آن با مرکز، کار نمایند.
متعاقباً خانم صدف دشتی به نمایندگی از اتشه‌های جدید تجارتی صحبت کرده، گفت: برای نخستین بار یک پستی که معمول بود سیاسی باشد، به پست رقابتی تبدیل شد و اجازه داده شد که تمام واجدین شرایط از شهروندان کشور در آن رقابت کنند.
وی به رئیس‌جمهور اطمینان داد که گروه  اتشه‌های تجارتی تعهد کامل در برابر دولت و مردم افغانستان دارد و به عنوان یک گروه متعهد، با تجربه و تخصصی کار خواهد کرد و در محور انکشاف صادرات، پیداکردن بازار در کشورهای خارجی و تشویق سرمایه‌گذاری در افغانستان، وظایف شان را انجام خواهند داد.
رئیس‌جمهور غنی پس از استماع صحبت‌های آنان، گفت که امروز ما شاهد یک تغییر فرهنگی در افغانستان هستیم و روزی است که ما از پیروزی ضوابط بر روابط تقدیر می نمائیم.
رئیس‌جمهور خطاب به اتشه‌های جدید تجارتی گفت: هر کدام شما که به یک کشور می‌روید، از افغانستان به عنوان یک ملت واحد و دولت منسجم که ارادۀ محکم برای  بیرون‌شدن از جنگ دارد، نمایندگی می‌کنید.
وی ضمن اینکه گماشته‌شدن اتشه‌های جدید تجارتی را دستآورد بزرگ و موفق عنوان کرده، گفت: یک سالی که کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی تحت مدیریت مدبرانه و فعال احمد نادر نادری و به همکاری کمیشنران کمیسیون متذکره کار کرده، دستآوردهای واضح داشته است و این موفقیت را به ملت افغانستان و قشر جوان تبریک می‌گویم.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که جوانان ما در حال دلسردشدن بودند، پروسۀ استخدام در گذشته مانع این بود که از ظرفیت آن‌ها بحیث یک سرمایۀ ملی استفاده شود. وی تاکید کرد: در هر ادارۀ که پروسه استخدام مبهم باشد، آن اداره قابل اصلاح نمی‌باشد.
محمد اشرف غنی تصریح کرد که دولت وسیلۀ برآورده‌ساختن آرزوهای مردم است و دولتی که خدمات نداشته باشد، دولت نیست، بلکه وسیلۀ نبود ثبات و عدم هماهنگی است.
رئیس‌جمهور تاکیدکرد که عدالت، امانت‌داری و حفظ بیت‌المال ارزش‌های بزرگ اسلامی ما و مساوات یک افغان با افغان دیگر، ارزش بنیادی جامعۀ ما می‌باشد. 
رئیس‌جمهور کشور گفت: مملکتی که واردات اش ۱۲ برابر صادرات آن باشد، مملکت پایدار بوده نمی‌تواند. وی افزود: نکتۀ اصلی این نیست که شما از دولت نمایندگی می‌کنید، بلکه وظیفۀ اصلی شما نمایندگی از ملت است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان نمود: امتحان بنیادی شما این است که با خدمات تان چگونه در زندگی مردم تغییر مثبت می‌آورید. ضرورت واضح جامعه ما این است که در هرسال مالی، چقدر واردات خود را کم و چه اندازه صادرات خود را بیشتر می‌سازیم.
محمد اشرف  گفت که تغییر در دسترخوان مردم زمانی می آید که نوع مدیریت بازار به صورت اساسی تغییر کند. وی افزود: وظیفه شما این است که دیدگاه ها، موانع و کم و کاستی‌ها در مورد رشد تجارت را به صورت درست تحلیل نموده و فرصت‌ها را به گونۀ مشخص، سنجش نمایید.
وی اضافه کرد که هدایت من برای وزارت تجارت این است تا چارچوب واضح برای پاسخ به تمامی مکاتیب اتشه‌های تجارتی را ترتیب نماید و از کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌خواهم تا این روند را در وزارت خارجه نیز تطبیق کند. مردم باید بدانند کسانی که از آن‌ها نمایندگی می کنند از طریق یک پروسۀ شفاف استخدام شده اند.
رئیس‌جمهور در اخیر سخنانش گفت: به هر اندازۀ که ضوابط بر روابط حاکم شود، به همان اندازه وحدت ملی، اعتماد میان ملت و دولت و اعتماد میان بخش خصوصی و جامعه تامین می‌گردد. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا