جهان

سن یوشی با ماموریت جدید

تنها چنگ زدن به واقعیت میتواند فرستاده جدید چین برای افغانستان را درانجام ماموریت کمک نماید
کابل باختر/ 10/ اسد
دولت چین با تعین نماینده ویژه برای افغانستان تلاش های دیپلوماتیک خود را غرض حل مشکلات موجود درافغانستان گسترش داد و به این ترتیب فصل دیگری از همکاری و همگرایی منطقه یی گشوده شد.
به گزارش آژانس باختر ، دولت چین اخیراَ باگماشتن دیپلومات کارکشته خود سن یوشی به عنوان نماینده ویژه آنکشور درامور افغانستان تلاش ها ی خود را غرض حل مشکلات موجود درافغانستان گسترش داده، قبل از این دولت های امریکا ، جاپان ، جرمنی ، ایران نیز نماینده های ویژه برای افغانستان گماشته اند. تعیین نماینده های ویژه ازسوی این کشور نمایانگر این امراست که قضایای موجود در افغانستان بیشتر ابعاد خارجی دارد  و توجه این کشور به وضعیت موجود درافغانستان درحقیقت صحه گذاشتن به موقف دولت افغانستان که تاکید دارد مشکل درکشور ما مشکلات بیرونی است که به مردم ما تحمیل گردیده و تازمانیکه ریشه های این مشکل دربیرون از مرزهای افغانستان خشک نگردد نمیتوان از صلح درافغانستان و ثبات درمنطقه که با هم روابط زنجیریی دارند سخن گفت .
حالا چین با پاگذاشتن درخط دیپلوماتیک که قبلاً از سوی سازمان ملل متحد و شماری از کشور های دیگر نشانی شده میخواهد به عنوان یک کشور پرقدرت دنیا و همسایه افغانستان نقش در پروسه صلح افغانستان ایفا کند.
دولت افغانستان از انتصاب سن یوشی به عنوان نماینده ویژه چین برای افغانستان استقبال میکند و تلاش های دیپلوماتیک چین را در حل معضله افغانستان موثر میداند. سن یوشی که سابقه کار دیپلوماتیک درافغانستان ، هند ، ایتالیا ، پولند و کشورهای دیگر را دارد خواهد کوشید موانع بیرونی فرا راه پروسه صلح درافغانستان را برچیند او کارش را با دیدار مقامات افغان در کابل آغاز کرد و دومین توقف او دراسلام آباد پاکستان بود، کشورکه در تحولات و انکشافات افغانستان عمیقاً دخیل است و هم کوشیده تا هرحرکت درافغانستان روی جاده باشد که درآن منافع پاکستان مصئون بوده و رعایت گردد.
آگاهان سیاسی درافغانستان تعیین نماینده ویژه ازسوی چین برای افغانستان را یک گام با اهمیت میدانند زیرا چین نه تنها به عنوان غول اقتصادی جهان تاثیر خود را بر معاملات جهانی دارد بل این کشور درهمسایگی افغانستان و پاکستان دوکشور که مشکلات پیچیده مرزی دارند وهیچگاهی اعتماد و باور میان آنها وجود نداشته قراردارد . ضمناً چین و پاکستان دوستان سنتی و هم پیمانان استراتیژیک باهم اند و مشکلات مرزی و سیاسی که میان هند و چین از یکطرف و هند پاکستان ازطرف دیگر در نزدیکی این دوکشور موثر تمام شده است و باعث گردیده دوکشور برای منافع شان مشترکاً عمل نمایند.
حرکت اخیردیپلوماتیک چین میتواند برحل مشکلات جاری منطقه یی که گریبانگیر حوزه آسیای جنوبی است موثر تمام شود زیرا ازپاکستان به عنوان کشوری یاد میشودکه درمدیریت و شکل گیری بحران جاری نقش دارد درحالیکه چین عامل رشد اقتصادی پاکستان ، حمایت کننده سیاسی آن درصحنه جهانی و یکی از کشور های عمده تجهیز کننده ارتش آنکشور است و نفوذ قابل ملاحظه یی درپاکستان دارد .
آگاهان سیاسی به چین به عنوان کشوری که در همسایگی افغانستان قراردارد و اخیراً با امضا سند همکاری های راهبردی وارد مناسبات جدید سیاسی با این کشور شده و یکی از کشورهای بزرگ سرمایه گذار درافغانستان است مشوره میدهد که نسبت به سیر حوادث درافغانستان واقعیبینانه حرکت نماید و موقف روشن اتخاذ نماید. فراموش نکند که ساحات غربی و مسلمان نشین این کشور دستخوش حوادث تروریستی است و آنانیکه جنگ مذهبی را درساحات چین غربی آغاز کرده اند زمانی مهمانان طالبان درافغانستان بودند و طالبان گماشته گان آی اس آی ضمناً به چین لزومی است که روابط خود را با افغانستان درروابط اش با هند و روابط با پاکستان میزان نکند و نباید حوادث جاری درافغانستان را از عینک زیربینی سیاسیون و نظامیان پاکستانی نگاه نماید.
همچنان آگاهان سیاسی درافغانستان امید واراند که فرستاده چین برای افغانستان به عوامل تروریزم درمنطقه ، محلات، خاستگاه و تمویل آنان توجه نماید . عوامل که ثبات را از افغانستان گرفته و عامل نا امنی و حوادث تروریستی درآسیای میانه و جمهوری چین نیز است .
کلید موفقیت ماموریت جدید سن یوشی چنگ زدن به واقعیت ها خواهد بود و بدون شک مقامات افغان دراین راه پرخم و پیچ همکار خوب برای آقای سن یوشی باقی خواهند ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا