جهان

سفر محرمانه دو عضو دفتر طالبان در قطر به اسلام آباد

کابل باختر/ 25/ دلو
دوعضو دفتر طالبان درقطر در سفر محرمانۀ به پاکستان چگونگی ازسرگیری رسمی مذاکرات صلح با دولت افغانستان را با مقامات پاکستانی مطرح کردند.
مطبوعات پاکستان گفته است که شیرمحمد عباس ستانکزی که ریاست دفتر طالبان را درقطر به عهده دارد و قاری دین محمد چندی قبل به اسلام آباد سفر نموده و با مقام های پاکستانی برای نهایی شدن نقشه ،  برای روند سازش مجدد درافغانستان به گفتگو پرداخته اند .
این دیدار درست هنگام نشست چهارجانبه صلح افغانستان که درششم فبروری سال جاری میلادی میان افغانستان، پاکستان، امریکا وچین دراسلام آباد برگزار شده بود، صورت گرفته است.
برخی منابع گفته اند که دوعضو دفتر طالبان در قطر با نمایندگان امریکا وچین نیز دیدار های داشته اند.
طالبان و حکومت پاکستان سفر هیئت دو عضوی طالبان از قطر به اسلام آباد را تائید کرده اند یکی از منابع مطلع مدعی شده که طالبان افغانستان مکرراً فهرستی از نمایندگان خود راکه میخواهد دراین مذاکرات رسمی حضور یابند، ارائه کرده است . آنها برای ایجاد جوموثر به منظور ازسرگیری مذاکرات درباره روند اعتماد سازی به گفتگو پرداختند.
مطبوعات پاکستانی گفته اند این نخستین باریست که دفتر طالبان درقطر وارد مذاکره با پاکستان و نمایندگان چین وامریکا میشود.
زیرا در نخستین مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان ونمایندگان طالبان که درجولای سال گذشته میلادی درپاکستان برگزار شد، دفتر طالبان درقطر خودش را ازاین روند دور نگهداشته بود، چون سید طیب آقا رییس سابق این دفتر با روند صلح با حمایت پاکستان مخالف بود.
سید طیب آغا از آنکه ملا اختر منصور بعداز مرگ ملا عمر خود را به عنوان رهبر طالبان معرفی کرد از ریاست دفتر طالبان درقطر استعفی کرد.
ملا اختر منصور، عباس ستانکزی را به عنوان سید طیب آقا معرفی کرد از آنجائیکه ستانکزی حامی مذاکرات صلح است انتصاب وی به این معناست که دفتر طالبان در قطر نقش مرکزی درمذاکرات صلح را ایفا میکند.
یکی از مقام های پاکستانی میگوید ، سفر هیئت طالبان به پاکستان اثباتی براین است که ما به سوی برگزاری مجدد مذاکرات می رویم .
مذاکرات رسمی میان دولت افغانستان و طالبان احتمالاً ظرف چند روز آینده برگزار میشود.
خوشبینی مقام های پاکستانی از آغاز گفتگو های صلح میان دولت افغانستان و طالبان درحالی جدی تر میشودکه سه روز قبل ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفت که آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان درنزدیکی ها صورت نخواهد نگرفت.
ازطرف دیگر آگاهان سیاسی افغان میگویند که سفر هیئت طالبان از قطر به اسلام آباد بخش از فعالیت های دیپلوماتیک پاکستان است که نشان دهد طالبان تحت تاثیر آنها نه بل یک جریان مستقل بوده و دربیرون ازپاکستان فعالیت ودفتر دارند. درحالیکه اشخاص با صلاحیت تر از شیرمحمد ستانکزی درکویته ، اسلام آباد وکراچی حضور دارند.
رهبری طالبان از ملا اختر محمد منصور گرفته تا سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی درپاکستان حضور دارند  و سازمان های استخباراتی پاکستانی بیش از اعضای دفتر طالبان در قطر با همین اشخاص رابطه دارند.
این آگاهان سفر شیرمحمد ستانکزی را به عنوان رییس دفتر طالبان درقطر یک سفر نمادین و سمبولیک میخواند درحالیکه تصمیم گیرنده طالبان جنرال ها و کرنیل های استخبارات پاکستان است.
همچنان قابل ذکر است که دولت افغانستان دفتر طالبان را به عنوان دفتر نمایندگی سیاسی آن گروه به رسمیت نمی شناسد و اجازه نداد تا این دفتر به خود هویت رسمی دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا