اخبارفرهنگ

محمد طاهر زهیر: زبان‌های ازبیکی و ترکمنی تقویت می شود

کابل/ 15جدی/ باختر

از هفده همین سالیاد رسمی شدن زبان های ازبیکی و ترکمنی در قانون اساسی کشور، امروز در کابل گرامی داشت شد.

به گزارش آژانس باختر؛ در این محفل سخنرانان، زبان های ازبیکی و ترکمنی را از جمله زبان های تاریخی کشور دانستند و بر تقویت این زبان ها تاکید کردند.

عنایت الله بابر فرهمند، معاون اول شورای عالی مصالحۀ ملی بیان کرد که هفده سال پیش در چنین روزی زبان های ازبیکی و ترکمنی به عنوان زبان سوم رسمی کشور، درج قانون اساسی کشور شد، ولی تا حال برای تقویت این زبان ها توجه جدی صورت نگرفته است.

به گفتۀ وی گویندگان این زبان ها حق دارند به زبان مادری تحصیل کنند. بابر فرهمند، از حکومت خواست که زبان ازبیکی به عنوان یک مضمون در نهادهای آموزشی کشور تدریس شود.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که زیبایی افغانستان در تنوع زبانی و فرهنگی اش است و زبان های ازبیکی و ترکمنی عظمت و شکوه بزرگ در تاریخ افغانستان دارد.

به گفتۀ وی تقویت زبان های بومی جز اولویت های وزارت اطلاعات و فرهنگ است و وعده کرد که این وزارت آثاری را که به این زبان ها تولید می شود، چاپ می کند.

محمد طاهر زهیر افزود: وزارت اطلاعات و فرهنگ آمادۀ همکاری برای تقویت این زبان ها است و به همین منظور، 29 میزان به عنوان روز زبان ازبیکی درج تقویم شده است.

مولوی عطا الله الرحمن سلیم، پیام داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی را به این مناسبت خواند. در پیام آمده است که داشته های فرهنگی ازبیک زبانان، جز مفاخر فرهنگی کشور محسوب می شود و این زبان تاریخ درخشان دارد. در این پیام بر تقویت زبان های ازبیکی و ترکمنی تاکید شده است.

دوکتور عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی بیان کرد که تا زمانی که زبان های ازبیکی و ترکمنی به زبان آموزشی وعلمی تبدیل نشود، این زبان ها رشد نخواهد کرد.

وی علاوه کرد که وزارت تحصیلات عالی کوشش می کند این زبان ها را شامل نهادهای تحصیلی کند تا تقویت شود.

در این محفل شمار زیادی از اعضای کابینه، شورای ملی، شخصیت های فرهنگی، نویسندگان و جوانان اشتراک کرده بودند. مجیب مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا