تبصره و مرور بر مطبوعات

آتش بس یک فرصت برای همگرایی ملی نه بستر ساز برای مقاصد نظامی

تبصره
کابل باختر 3 سرطان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان میگوید که آتش بس به یک خواست خود جوش مردم مبدل شده است ضمنا او هشدار میدهد که کوچکترین خطری در بحث آتش بس پذیرفته نمیتواند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: دولت افغانستان و مخالفان مسلح آن در یک اقدام بی پیشینه ایام عید را در یک آتش بس سپری کردند. انفاذ آتش بس در ایام عید فرصت آن را مساعد ساخت تا شماری زیادی از طالبان از کوه ها و دشت ها دو باره به شهر ها بیایند و ایام عید را در کنار خانواده های خود سپری کنند.
با آنکه در مواردی چگونگی رعایت آتش بس در میان مخالفان مسلح با مشکلات همراه بود و یک افسر پولیس و یک دانش آموز که خود حافظ قرآن بود با یک پولیس محلی که برای دیدن اقارب شان به وردوج بدخشان رفته بودند تیر باران شدند.
اگر قضیه وردوج بدخشان، انفجار های جلال آباد و یا خلا های دیگر در ایام آتش بس را در نظر بگیریم ایام عید یک فرصت برای آشتی ، دوری از جنگ و فرصت برای بیان نظر و دیدگاه طرفین جنگ بود.
مگر پیامد های آتش بس با نگرانی ها دنبال شد . طالبان در شام روز سوم عید آتش بس را پایان یافته اعلام کردند و حملات شان را به نیروهای دولتی از سر گرفتند.
در حالیکه برای نیروهای دولتی دستور رعایت آتش بس تا پنجم عید داده شده بود و بعدا هم شورای امنیت آن را برای ده روز دیگر تمدید کرد.
برخی منابع به شمول اعضای شورای ولایتی شماری از ولایت ها گفتند که طالبان به بهانه عید وارد شهر ها شدند برای خود نقشه و برنامه ریختند و برای حملات بعدی که میتواند اسفبار و حتا خونین باشد آمادگی بگیرند، حتا وزارت دفاع ملی خود اعتراف کرد که تنها در کابل یک هزار و دو صدو طالب وارد شدند و دو باره به قرار گاه و مناطق شان برنگشته اند.
در بالا مرغاب بادغیس، طالبان با مخفی شدن در مناطق مسکونی بالای نیروهای دولتی حمله کردن و حداقل سی سرباز  اردوی ملی را شهید ساختند، در غزنی طالبان هنگام بیرون شدن از شهر شش نیروی امنیتی را با اسلحه و …. آنها با خود بردند و کار های دیگر همه اینها باعث شد نا منتقدان نظام دولت ، شهریان و دیپلومات های خارجی نسبت به پیامد آتش بس با طالبان وتمدید آتش بس و ورود طالبان به شهرها و عدم بازگشت دوباره آنها نگران باشند.
مگر رئیس جمهور غنی در پاسخ به این نگرانی ها گفته های دارد.
او در ملاقات که روز گذشته با شماری از سفرای کشور های غربی در کابل داشت آتش بس را یک خواست خود جوش مردمی دانست و از برنامه های حکومت غرض مدیریت اوضاع قبل از آتش بس و در جریان آتش بس معلومات داد.
در کنار آن رئیس جمهور در ویدیو کنفرانس که با قوماندان قول اردوی ها، قوماندانان امنیه ولایت ها و سایر مسوولان محلی داشت صریحا گفت که عملیات های تصفیوی در مناطق زیر تهدید ادامه خواهد یافت و در برابر هر خطری که مردم را تهدید کند واکنش سریع خواهد بود و حکومت کوچکترین خطری را در بحث آتش بس پذیرفته نمیتواند و در حین آتش بس در مقابل هر نوع تعرض، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور پاسخ خواهد گفت.
به باور آگاهان سیاسی، این گفته های رئیس جمهور غنی حاوی پیام صریح است یعنی آتش بس یک فرصت برای درک و تحمل یکدیگر است، یک فرصت برای کنار آمدن ها است، یک فرصت برای دوری از جنگ و ترمیم یک آینده با ثبات است ، یک فرصت است تا مخالفان مسلح از مزایای زندگی زیر چتر قانون ، جامعه مدنی آگاه شوند. ضمنا گفته های رئیس جمهور این پیام را هم میدهد که نباید از آتش بس برای مقاصد کشنده برنامه های جنگی استفاده کرد زیرا در وجود آتش بس کوچکترین خطری پذیرفتنی نیست و نیروهای حکومتی هر تهدید را با جدیت پاسخ میدهند پس مخالفان مسلح آتش بس را یک فرصت برای همگرایی ملی بدانند نه بستری برای مقاصد نظامی.عبدالخالق صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا