اقتصاد

اقتصاد افغانستان سبوتاژ می شود

کابل/5/سنبله/باختر

وارد غیر قانونی ریال ایرانی از طریق سرحدات افغانستان در معاملات امروزه اقتصادی تاثیرات منفی با بازار اسعار دارد.

رسانه های بین المللی گزارش دادند که ریال ایرانی توسط افراد فرصت طلب و منفعت جو توسط وسایط نقلیه از طریق مرز داخل افغانستان شده و ازطریق حواله در مارکیت های ولایات هرات، قندهار، غزنی و کابل به اسعار خارجی تبدیل میشود که این خود به ضرر مردم و دولت افغانستان میباشد.

نجیب الله اختری، رییس اتحادیه صرافان شهر کابل به آژانس باختر گفت، این یک واقعیت مسلم است که ورود غیر قانونی ریال ایرانی به داخلی افغانستان جریان دارد وي اضافه میکند این مسله باربار با مسوولین دولتی و امنیتی در میان گذاشته شده است.

وی این مسئله را یک تهدید جدی به اقتصاد کشور تلقی کرده انرا برای مردم زیان بار می داند.

چنانچه از زمانی که از سوی جامعه جهانی بر حکومت ایران تعزیزات بیشتر اقتصادی وضع شده، مقامات ایرانی توسط عمال خود به این کار مبادرت ورزیده اند که باعث کاهش اسعار در مارکیت کشور ما گردیده است.

او اضافه کرد با ورود غیر قانونی ریال ایرانی به افغانستان اسعار در مارکیت سرای شهزاده روز تا روز کم شده میرود و در این میان صرافان زیان را متقبل نمی شوند زیرا آنها روزمره اسعار خرید وفروش مینمایند منافع خود را مد نظر میگرند و زیان بیشتر متوجه مردم میشود.

آگاهان امور اقتصادی به اين نظر اند که تعزیرات اقتصادی از سوی جامعه جهانی بر حکومت ایران، آنکشور را وادار ساخته است تا به چنین خلاف کاری بخاطر ذخیره اسعار خارجی مبادرت ورزند.

رییس اتحادیه صرافان شهر کابل تاکید می کند که این مسئله را بار ها با مسوولین امنیتی در جریان گذشته و از آنها خواسته است تا برای جلوگیری از ورود ریال ایرانی به افغانستان اقدامات جدی کنند.

او همچنان گفت مشکل عمده افغانستان این است که مرزهای باز با کشورهای ایران و پاکستان دارد و آنها به هر شکلی اقتصاد افغانستان را ضربه میزند.

خبرنگار آژانس باختر تلاش کرد تا نظريه  مسوولان بانک مرکزی را نیز در زمینه داشته باشد اما موفق نگردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا