اقتصاد

باغ های میوه در سمنگان احداث میگردد

ایبک / باختر/ 22/ حوت

برنامه احداث صدها باغ جدید درولایت سمنگان به کمک مالی بانک جهانی ازطریق وزارت زراعت و آبیاری آغاز گردید.

انجنیر احمد فهیم جباری مسوول پروژه های باغداری و مالداری وزارت زراعت و آبیاری درزون شمال میگوید این باغ ها به موازی پنجصد جریب زمین درولسوالی های روی دو آب ،حضرت سلطان خرم سارباغ و ایبک مرکز سمنگان احداث میگردد و هزینه آن دوصد و پنجاه هزار دالر امریکایی تخمین گردیده که ازطریق بانک جهانی پرداخت میشود.

 او گفت وزارت زراعت و آبیاری در سالروان ازطریق پروگرام پروژه های باغداری و مالداری آن وزارت در نظر دارد ، موازی یکصدهزار هکتار زمین را به هزینه حدود دو ملیون دالر از کمک های بانک جهانی درولایات سرپل ، بغلان ، بدخشان ، جوزجان ، بلخ ، قندز و سمنگان احداث کند.

جباری ، دررابطه به هدف ایجاد این باغ ها گفت ،ستون فقرات اقتصاد افغانستان را انکشاف زراعت ، باغداری و مالداری تشکیل میدهد به همین دلیل ما میخواهیم با احداث این باغ ها حاصلات باغداران ،سطح تولید و صادرات میوه جات را در کشور بالابرده و ازطریق حاصلات باغ ها رقابت سالم را دربین کشورهای منطقه به وجود آورده و خانواده های دهقانان را خودکفا سازیم .

درعین حال انجنیر مجید الله خیرخواه هماهنگ کننده ولایتی پروگرام پروژه های باغداری و مالداری وزارت زراعت و آبیاری که مسوولیت احداث این باغ ها را در سمنگان به عهده دارد گفت ،به اساس این برنامه دوصد وپنجاه جریب زمین را نهال های سیب ، یکصدجریب زمین را نهال های بادام ، پنجاه جریب زمین را تاک های انگور ، سی جریب زمین را نهال های گیلاس ثوری بیست جریب زمین را نهال های شفتالو ، ده جریب زمین رانهال آلوی فارموسا و ناک غرس نمائیم .

 وی گفت که پنجاه هزار اصله نهال اصلاح شده ازقوریه های ولایات پروان ، تخار و سمنگان ، برای غرس دراین باغ ها به باغداران توزیع میگردد.

 به گفته او آنان ازطریق این پروگرام درهرجریب زمین مبلغ هشت هزار افغانی که یک هزار و هفتصد افغانی آن از جانب زمین دار پرداخت میشود ، سرمایه گذاری میگردد.

مطابق پلان آن ها درهر جریب زمین شصت و شش اصلحه نهال های بادام ، سیب ، زردآلو ، ناک و شفتالو و در هر جریب زمین که باغ های انگور احداث میشود ، سه صد و سی و سه اصله تاک را با بیست کیلو گرام کودکیمیاوی سیاه و سه کیلو گرام تخم رشقه توزیع کرده اند.

 درهمین حال نورمحمد آمر امور زراعتی ریاست زراعت و مالداری سمنگان از احداث این باغ ها اظهار رضایت نموده گفت ،از طریق این پروگرام طی سه سال گذشته درمرکز وولسوالی های شش گانه این ولایت در یک هزار و هفتصد جریب زمین باغ های بادام ، انگور ، زردآلو ،گیلاس ، شفتالو ، سیب احداث گردیده است.

به گفته اوباغ های متذکره به شکل فنی و معیاری احداث شده و احداث این نوع باغ ها به خاطر رشد و انکشاف درختان اصلاح شده میوه جات مفید و موثر بوده و باغداران ما میتوانند در آینده میوه های باکیفیت را به بازار عرضه نموده و از وارد شدن میوه های کشور های همسایه درکشور جلوگیری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا