صحت

چهل درصد اطفال افغان دچار سوء تغذی است

کابل باختر/ 14/ جدی
افغانستان درکنار بسا از مشکلات ،جمعیت عظیم از اطفال این کشور دچار سوء تغذی است این درحالیست که افغانستان از لحاظ مرگ و میر اطفال درسطح جهان نیز در رده های اولی قرار دارد ووقایع مثبت پولیو مرض که فلج دایمی اطفال را در پی دارد نیز درهمین کشور وجود دارد و حالا سوء تغذی نیز بیداد میکند.
عوامل اصلی سو تغذیه کودکان در افغانستان فقر ، بیچاره گی و محیط آلوده ، عواید کم والدین ، مشکلات محیطی و امراض انسانی میباشد .
یونیسف یا صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال میگوید هنوز هم چهل درصد اطفال درافغانستان از بیماری سوء تغذیه رنج میبرند.
مسوولان اداره یونیسف درافغانستان میگویند ، برای مبارزه با مریضی سوء تغذیه درافغانستان مراکز تشخیصه ایجاد نموده اند و برای کودکان مصاب به این بیماری مواد خوراکه توزیع میکنند.
سخنگوی یونیسف میگوید، چهل درصد اطفال درافغانستان دچار سوء تغذیه اند و رسیدگی به مشکل سوء تغذیه کودکان درافغانستان باید دراولویت قرارگیرد، چون این بسیار مهم و حیاتی است اطفال مصاب به سوء تغذیه با قد کوتاه وجسامت خرد تر ذکاوت کمتر دارند.
درمقایسه با سال های گذشته درافغانستان این بیماری کاهش یافته ، اما هنوزهم یک مشکل جدی برای کودکان درافغانستان به شمار میرود .
این بیماری درتمام افغانستان وجود دارد اما در فراه و بدخشان و برخی از ولایات جنوب و جنوب غرب کشور کودکان مصاب به این بیماری بیشتر دیده میشود .
به گفته کارشناسان صحی، کودکان تاسن دوسالگی باید توسط شیرمادرتغذیه شوند و درصورت علایم بیماری باید به زودی به مراکز صحی انتقال داده شوندوآنها از حکومت افغانستان ، سازمان صحی جهان و یونیسف یا صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان نیز میخواهندکه برای ریشه کن ساختن سوء تغذیه کودکان دراین کشور اقدامات جدی را روی دست گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا