سیاست

ناتو ماموریت حمایت قاطع از افغانستان را اعلام کرد

کابل باختر 12 قوس
وزیران خارجۀ کشور های عضو ناتو در نشست روز سه شنبه در بروکسل در مورد راه اندازی ماموریت جدید آموزشی این پیمان در سال آینده در افغانستان با هم توافق کردند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از منابع بین المللی: ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت، ماموریت جدید زیر عنوان " حمایت قاطع " که هدف آن آموزش، تجهیز و کمک به نیروهای امنیتی افغان در جنگ در برابر طالبان می باشد، به تاریخ اول ماه جنوری سال آینده میلادی و درست یک روز بعد از پایان ماموریت رزمی ناتو آغاز می شود.
او افزود: این واقعاً یک لحظه بسیار مهم است برای ما و افغانستان. حمایت قاطع یک ماموریت غیر حربی خواهد بود. حدود دوازه هزار عسکر از متحدان ناتو و شرکا با نیروهای امنیتی افغانستان کمک خواهند کرد و به آنها مشوره و آموزش خواهند داد و استحکام دست آورد های ما در افغانستان را اطمینان بخش خواهند ساخت."
منشی عمومی ناتو به وزیران خارجۀ کشورهای عضو این پیمان گفت که آیندۀ افغانستان اکنون به دست خود افغان هاست.
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این جلسه گفت که گردهمایی امروز آغازگر یک مرحلۀ نوین در روابط ناتو و افغانستان می باشد.
رییس جمهور خاطر نشان ساخت که" ما نمی خواهیم که باردوش جامعۀ جهانی شویم. با بسیار وضاحت می گویم که ما رهبران افغانستان مسوولان آیندۀ خود هستیم ولی با در نظر داشت تهدید ها و منافع مشترک ما، آرزومندیم که از طریق یک نیروی کاری مشترک با شما کار کنیم تا مشارکت پایدار خود را به یک واقعیت تبدیل کرده باشیم."
رییس جمهور کشور تاکید کرد، افغانستان و ناتو به یک مرحلۀ جدید مشارکت داخل می شوند که به فداکاری و دست آورد های ده سال گذشته استوار می باشد و رفع کمبودی ها در ماموریت جدید ناتو اهمیت حیاتی دارد.
رئیس جمهور گفت که رابطه کشورش با ناتو وارد یک مرحله جدید می‌شود. او گفت نیروهای امنیتی افغانستان آماده اند تا مسئولیت دفاع از کشورشان را به عهده بگیرند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور گفت: "ما مشتاقانه خواهان این بوده ایم که حضور ناتو در افغانستان موجب امنیت و مصونیت برای مردم ما شود و جامعه ما را قادر بسازد تا بر فقرزدایی و تقویت جایگاه زنان و جوانان متمرکز شود. متاسفانه امنیت همچنان مهمترین اولویت ماست.
خوشبختانه افغان‌ها ماهیت جنگ تحمیلی بر کشورشان را درک می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر برقراری صلح‌اند؛ به همین دلیل از نیروهای امنیتی شان به صورت کامل حمایت می‌کنند."
سرمنشی ناتو هم گفت که "حضور هر دو رهبر دولت وحدت ملی در اینجا بیانگر تعهد قوی متقابل میان ناتو و افغانستان در آینده است."
در این میان جان کری وزیر خارجۀ امریکا گفت: تاخیر در نهایی ساختن ماموریت جدید ناتو در سال جاری سبب شده که کشورهای عضو پیمان وعده های کمک خود به این ماموریت را نتوانند به موقع بر آورده سازند.
او گفت: امریکا کمبودی در تعداد عساکر مد نظر برای این ماموریت را به صورت موقت مرفوع خواهد ساخت.
وزیر خارجه امریکا اضافه کرد، حملات اخیر طالبان مسلح در افغانستان نشان میدهد که حمایت جامعه جهانی از این کشور اهمیت دارد.
ماموریت حمایت قاطع از نیروهای امنیتی افغانستان نشان دهنده مرحله جدید ناتو است، نیروهای افغان قبل از قبل مسوولیت های امنیتی را به عهده گرفته اند و حملات طالبان نشان میدهد کمک های جامعه جهانی برای یک افغانستان با ثبات و امن تا چه حد مهم است.
جلسۀ وزرای خارجۀ ناتو امروز در بروکسل پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا