سیاست

محمد اشرف غنی رئیس جمهور: امروز ما در اینجا دومین بخش سفر خویش را به سوی حل صلح آمیز ناامنی منطقوی و جنگ تحمیلی بالای افغانستان، آغاز می کنیم

کابل باختر 7 حمل
محمد اشرف غنی رئیس ‌جمهوری اسلامی افغانستان  امروز در کنفرانس بین المللی تاشکند در مورد پروسه صلح، همکاری در عرصۀ امنیتی و اتصال منطقه یی که به میزبانی دولت ازبکستان برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این کنفرانس که مقامات عالی رتبۀ شمار زیادی از کشورهای منطقه و جهان و سازمان های بین المللی حضور داشتند، ابتدا شوکت میرضیایف رئیس‌ جمهور ازبکستان سخنرانی کرد و ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور کشور و هیات همراه و مقامات و هیات های عالی رتبۀ کشورهای اشتراک کننده، گفت که این کنفرانس تلاش مشترک افغانستان و ازبکستان است و ادامۀ کوشش منطقه یی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان با همکاری جامعه بین المللی می باشد.
وی افزود: باور کامل دارم که امروز ما می توانیم بالای یک مشکل حاد منطقه و جهان یعنی جنگ در افغانستان، بحث های سازنده را انجام دهیم و یک راه حل مشترک برای این جنگ ۴۰ ساله، دریابیم.
میرضیایف گفت که جنگ از بیرون بالای مردم افغانستان تحمیل شده است و این انتخاب مردم افغانستان نیست. در جریان سال های جنگ، صدها هزار انسان صلح دوست، قربانی و مجبور به مهاجرت گردیدند.
رئیس جمهور ازبکستان تصریح کرد: مردم افغانستان از جنگ، مشکلات و محرومیت خسته شده اند و می خواهند و تلاش دارند که به این دشمنی ها نقطۀ پایان گذاشته شود و زندگی صلح آمیز و مرفه به کشور شان برگردد.
وی گفت: من کاملاً متیقن هستم که افغان ها، توانایی، فهم و شجاعت دارند و  سزاوار هستند که زندگی جدید صلح آمیز را آغاز کنند و با استفاده از آن برای خوشبختی کودکان و نسل های آیندۀ خویش، جد و جهد نمایند.
میرضیایف خاطرنشان کرد: دولت ها و مقامات عالی رتبۀ سازمان های بین المللی که در این کنفرانس حضور دارند، می توانند و باید نقش تعیین کننده برای کمک در برقراری صلح در افغانستان ایفا نمایند که از مدت زیادی از جنگ رنج می برد.
وی با اشاره به روابط دیرینه، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور گفت که امروز ازبکستان و افغانستان مناسبات نزدیک سیاسی، تجارتی، اقتصادی و فرهنگی دارند.
رئیس جمهور ازبکستان گفت که امنیت افغانستان، امنیت ازبکستان است و محور ثبات و رفاه منطقه و آسیای مرکزی و جنوبی می باشد. وی افزود: ما باید به تروریستان بین المللی اجازه ندهیم که افغانستان را به پناهگاه امن شان مبدل سازند.
میرضیایف ضمن اینکه از تمام کشورهای جهان خواست تا از تلاش های صلح این کشور برای افغانستان حمایت کنند، تاکید کرد که پروسه صلح بین الافغانی نباید به تاخیر بیافتد، زیرا تاخیر آن باعث جان باختن تعداد زیادی از مردم این کشور می شود.
وی بر مذاکرات صلح بین الافغانی به رهبری  مالکیت مردم افغانستان تاکید کرده، گفت: من باور دارم که این کنفرانس که در آن گفتگوها و بحث های سازنده صورت می گیرد و همچنان انتشار اعلامیه تاشکند، نتایج عملی مثبت در راستای صلح در افغانستان خواهد داشت و یک نقشه را برای پروسه صلح افغانستان ترسیم می کند.
سپس رئیس جمهور افغانستان سخنرانی نمود و ضمن تشکر از میزبانی دولت ازبکستان گفت که امروز برای این گردهم آمده ایم که تهدید های مشترک متوجه ما است و هدف این نشست از بین بردن تهدیدات مشترک می باشد.
محمد اشرف غنی با اشاره بر اینکه شبکه های تروریستی باهم وصل بوده و اهداف مشترک دارند، گفت که شمار افراد داعش در افغانستان به کمتر از ۲۰۰۰ می رسد. قوای امنیتی و دفاعی افغانستان شجاعانه در برابر آنان می جنگند و بیش از یک هزار تن آن ها را از بین برده اند که بیشتر در ولایت های ننگرهار و کنر فعالیت داشتند. طی دو هفتۀ گذشته نیروهای افغان عملیات های موثری را برای ازبین بردن این تهدید های مشترک راه اندازی کرده اند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر هدف حملات تروریستی این است که ما را از راه رسیدن به صلح منحرف می سازد، این ها باید بدانند که به این هدف شان نایل نخواهند شد. وی افزود که افغان ها در مبارزه با تروریزم قربانی های عظیمی را متقبل شده اند و این مبارزه به یک کشور محدود بوده نمی تواند. مکاتب و تاسیسات ما ویران شده اند، اما با وجود این تهدیدات، اراده ما برای ازبین بردن آن قوی است.
رئیس جمهور کشور گفت: از تمام شما رهبران جامعه بین المللی که در اینجا تشریف دارید و گام های بعدی را برای صلح می گذاریم، تشکر میکنم و رهبری و تعهد شما در راستای حل مشکل مشترک ، حیاتی است.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور با اشاره به برگزاری موفقانه نشست پروسه کابل گفت که  امروز ما در اینجا دومین بخش سفر خویش را به سوی حل صلح آمیز ناامنی منطقوی و جنگ تحمیلی بالای افغانستان آغاز می کنیم تا یک اجماع منطقوی را برای صلح ایجاد نماییم.
رئیس جمهورکشور در رابطه به اهمیت اتصال منطقه یی به خصوص پروژه مهم همچون پروژه تاپی، کاسا یک هزار، بندر چابهار و سایر پروژه های بزرگ منطقه یی صحبت کرده، گفت: ما تصمیم گرفته ایم که به مشکلات گذشته فایق آییم و از شرکای منطقه یی و همسایه ها میخواهم که با ما برای داعیه مشترک به خاطر امنیت ورفاه یکجا شوند.
وی خاطرنشان کرد که آینده سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات و همچنان توسعه منطقۀ که در آن زندگی می کنیم، مشترک است، این فرصت ها نادر اند و باید از آن استفاده صورت گیرد.
رئیس جمهور گفت آیا ما اسیر گذشته باشیم و یا با توانایی به سوی آینده به پیش رویم، اگر ما موضوع اخیر را انتخاب کنیم، نتیجه بُرد بُرد برای همه ما خواهد داشت و برای رسیدن به آن  ما ضرورت به دید گاه، رهبری و مدیریت داریم.
رئیس جمهور در خصوص تهدیدات مشترک نیز صحبت کرده، گفت: دولت ما در خط مقدم مبارزه عیله تروریزم و در خط نخست دفاع از امنیت منطقه یی و جهانی قرار دارد.
محمد اشرف غنی  به اشتراک کننده گان کنفرانس به خاطر رسیدن به صلح و رفاه مشترک پیشنهاد کرد که منفعت های همکاری باید منافع تقابلی را دور کند.
رئیس جمهور از اشتراک کنندگان کنفرانس خواست تا با استفاده از نفوذ و قدرت شان، پروسۀ صلح بین الافغانی را مورد حمایت قرار دهند و افزود که ساختار همکاری منطقه یی بر ضد گروه های فرامرزی تروریستی و گروهای فرامرزی جرمی را ازطریق اولویت روابط دولت با دولت گسترش دهند و یک چوکات همکاری برای سرمایه گذاری، برنامه بزرگ پایه دار و پروژه اتصال منطقوی را با هم ایجاد نمایند.
رئیس جمهور همچنان از آنان خواست تا با افغانستان در مسایل که برای صلح پایه دار مهم است مانند ادغام مخالفین مسلح و برگشت مهاجرین، توسعه فراگیر و پایه دار و کمک های فرهنگی و آموزشی همکاری نمایند.
رئیس جمهور کشور، انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ از اولویت های عمده دانسته، گفت که کارت رای دهی باید جای گلوله را بگیرد وبحیث یک ساختار عمده برای مشخص کردن مسیر و سرنوشت استفاده شود.
سپس خانم فدریکا موگرینی مسؤول روابط خارجی و نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا سخنرانی کرده گفت که کنفرانس امروز فرصت خوبی برای برقراری صلح در افغانستان بعد از دهه ها جنگ و بدبختی است. ما به این باور رسیده ایم که آیندۀ افغانستان به مردم و رهبران آن تعلق دارد و ما جامعه بین المللی و اتحادیۀ اروپا مسئولیت بزرگ را در این قبال داریم.
وی افزود که حمایت بین المللی از روند صلح بین الافغانی و ادغام مجدد تحت رهبری و مالکیت افغان ها می تواند، یگانه راه برای ایجاد شرایط صلح و رنسانس در افغانستان باشد.
خانم موگرینی در مورد تعهدات اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی در کنفرانس بروکسل و نشست پروسه کابل نیز معلومات داده، گفت که اتحادیۀ اروپا از سالیان متمادی، همکاری در مسیر سرحدات را در این منطقه حمایت کرده و برنامه مدیریت مشترک سرحدات را مورد حمایت قرار داده است.
وی گفت که پیشنهاد های صلح محمد اشرف غنی رئیس جمهور نباید ضایع شود و طالبان باید در این خصوص تصمیم بگیرند و شجاعت نشان دهند و از این چانس برای برقراری صلح استفاده نمایند.
مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه با تمام امکانات دست داشته از جمله همکاری های اقتصادی، دیپلوماتیک و کمک های تخنیکی از پروسه صلح حمایت می کند و تاکید کرد که ما همواره برای همکاری ایستاده هستیم، نه برای تقابل و جنگ.
وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا در هر مرحله روند صلح در کنار افغانستان قرار خواهد داشت، گفت: امروز پیام من برای آن های که هنوز هم به جنگ ادامه می دهند واضح است، به پیشنهاد رئیس جمهور غنی لبیک بگویید، راه گفتگو و ادغام مجدد را جستجو کنید و شجاعت برای صلح را دریابید. اگر شما این شجاعت را بدست آورید، اتحادیۀ اروپا، همراه با شرکای خویش در منطقه و جامعه جهانی شما را کمک نموده، صلح را در افغانستان بر خواهند گشتاند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا