اقتصاد

سه و نیم برابر تولیدات گوشت و تخم مرغ در ننگرهار افزایش یافته است

کابل 30 اسد باختر
آمار های تازه بدست آمده از بنادر شرق کشور نشان میدهد که تولید گوشت و تخم مرغ در ولایات شرقی به خصوص  ننگرهار  افزایش بی پیشینه دارد.
به گزارش خبرنگار آژآنس باختر ،توجه جدی رهبری وزارت زراعت به سکتور مرغ  داری و فراهم سازی زمینه های مناسب برای مرغ داران سبب شده تا تولیدات محصولات باکیفیت داخلی افزایش یافته و مالداران در ولایت ننگرهار که در گذشته به دلیل ورود بی رویه گوشت و تخم مرغ پاکستانی کارشان کمرنگ شدن بود دوباره به تحرک بیایند. گزارش  پروژه  CAR-F وزارت زراعت نشان میدهد که تولید و فروش محصولات مرغداری در ولایت ننگرهار در ربع دوم سال ۲۰۱۶ نسبت به ربع اول آن تقریباً سه ونیم برابر افزایش یافته است. عامل این افزایش- رجوع مردم به استفاده از محصولات با کیفیت داخلی و حمایت و تلاش وزارت زراعت از فارمداران می باشد.
با مسدود شدن گذرگاه تورخم در ماه گذشته بسیاری از فارمهای که به رکود مواجه شده بود دوباره فعال شده و حتی مردم در فارم های کوچک خانگی( مرغانچه ) به پرورش مرغ آغاز کرده اند . مسوولان پروژه CAR-F از ننگرهار میگویند که بسیاری از این فارمداران کوچک و بزرگ – چوچه مرغ های یک روزه را از فارم های ستاک مادری این پروژه درننگرهار بدست آورده و به پرورش مرغ رو آورده اند. استفاده از این چوچه مرغ ها به دلیل این که در جریان انتقال تغییرات در اب وهوا برایشان رونما نمیگردد کمترین تلفات را دارند. تازه ترین آمار نشان میدهد که فارم های مرغ نسلی در ولایت ننگرهار در ربع اول سال جاری میلادی 123 هزار بیضه تخم قابل القاح تولیده نموده بود که در ربع دوم همین سال این رقم به ۴۳۶هزار بیضه رسیده  است که نسبت به ربع اول، چهار برابر افزایش را نشان میدهد. فارم های تجارتی مرغ گوشتی ننگرهار نیز در ربع اول سال 2016 در حدود 163 هزار قطعه مرغ گوشتی تولید نموده بودند که این رقم در ربع دوم این سال تقریباً به ۵۵۷ هزار قطعه مرغ گوشتی رسیده است. این آمار نشان میدهد سه و نیم برابر در این بخش نیز افزایش رو نما شده است.
به همین ترتیب فارم های مرغداری که توسط برنامه کارد-اف وزارت زراعت در ولایت ننگرهار ایجاد شده اند، در ربع دوم سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵ میلیون افغانی درآمد خالص داشته اند که نسبت به ربع اول سال 2016 که  حدود ۶.۲۴ میلیون افغانی بود  دونیم برابر افزایش را نشان میدهد.
وابستگی بیش از حد به واردات محصولات مرغداری مفاد تولیدات داخلی را کاهش داده؛ مصوونیت غذایی، حفظ الصحه سکتور مرغداری و صحت انسانی را نیز در معرض خطرات زیادی قرار داده است.
بدین لحاظ، نسبت به فرصت های مناسب رقابتی و به منظور تقویت زنجیرۀ ارزشی مرغداری در ولایت ننگرهار؛ وزارت زراعت تا کنون هفت فارم مرغ های نسلی، شش فارم چوچه کشی، ۱۲۶ فارم مرغ های گوشتی9 فارم تجارتی مرغ های تخمی، ۷۰۸ فارم کوچک مرغداری خانگی، یک فابریکۀ تولید خوراکۀ مرغ ایجاد نموده است. فارم های متذکره می توانند سالانه ۵۳ میلیون بیضه تخم مرغ، ۱۰.۸ میلیون  چوچه یکروزه، ۳.۶ میلیون قطعه مرغ گوشتی و ۳۱ هزار متریک تُن خوراکۀ مرغ را تولید نمایند.
ولایت ننگرهار بنابر نزدیک بودنش با پاکستان و همخوانی آب و هوای آن با این کشور مکان مناسب برای ایجاد فابریکه های مرغ و رشد این صنعت پر درآمد شناخته شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا