تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // نشست سران افغانستان ، تاجکستان و پاکستان در دوشنبه

کابل باختر/ 14/سرطان
قراراست به زودی رهبران افغانستان ، تاجکستان و پاکستان به میزبانی رییس جمهوری تاجکستان نشست سه جانبه را برگزار نمایند که هدف آن گسترش همکاری های منطقه یی و مبارزه هماهنگ با افراط گرایی و تروریزم عنوان شده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد : به زودی رهبران سه کشور ، افغانستان ، تاجکستان و پاکستان دردوشنبه مرکز تاجکستان دیدار خواهندکرد.
این نشست به دعوت امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان و به هدف رفع تنش های موجود درروابط کابل و اسلام آباد، گسترش همکاری های منطقه یی و مبارزه هماهنگ با افراط گرایی و تروریزم صورت خواهد گرفت.
نشست دوشنبه درست زمانی برنامه ریزی شده است که یک هیئت متشکل از سناتوران مقتدر و با نفوذ امریکایی از پاکستان دیدار کردند و حرف های واضح و صریح با مقامات این کشور داشتند .
جان مکین رییس هیئت به صورت واضح گفت اگر پاکستان پالیسی و عملکرد جاری خود را در منطقه ادامه دهد روابط ما این گونه با پاکستان ادامه پیدا کرده نمی تواند لیندسی گراهام سناتور امریکایی میگوید که وضعیت کنونی در منطقه قابل قبول نیست اگر پاکستان تغییر کند مکافات خواهد شد و اگر تغییری در پالیسی این کشوررونما نشود مجازات خواهد شد.
ازاین گفته ها برمیاید که اسلام آباد درکنار همسایه ها ، روابط سرد و در عین حال پر تنش را با امریکا وکشور های غربی نیز دارد علت هم واضح است، پاکستان با سرمایه گذاری بالای جریان های افراطی و پناه دادن به گروه های هراس افگن اهداف بلند پروازانه را در سطح کشور های منطقه دنبال میکند، تعقیب این گونه عملکرد ، پاکستان را منزوی ساخته به خصوص افغانستان که دهلیز عبور پاکستان به سوی آسیای مرکزی و بزرگترین مارکیت امتعه پاکستان است میتواند اسلام آباد را دریک وضعیت دشوار قرار دهد.
پاکستان از وضعیت جاری درک خود را دارد و به منظور بیرون شدن از انزوای جاری و نزدیکی با کشور های همسایه و منطقه بخصوص افغانستان حالا از حلقه دوستان جدید سربیرون میکند گاهی از نفوذ و امکانات چین استفاده می نماید و زمانی هم از مسیر روس ها ، کشورهای آسیای میانه را دستاویز میسازد.
حالا تاجکستان درتلاش است تا روابط سرد میان کابل و اسلام آباد را گرم سازد دراین جای شک نیست که دوشنبه و اسلام آباد اهداف معین اقتصادی دارند که بدون همکاری کابل نمی توان آن را عملی ساخت . مگر خواست مردم افغانستان از دوستان تاجک شان این است که باید از اهداف و برنامه های پاکستان درک درست داشته باشندو فراموش نکنندکه این افغانها بودند که سالها در برابر ماجراجویی ها منطقه یی ایستادگی کردند ، قربانی دادند تا افراط گرایی و تروریزم به سوی کشور های آسیای میانه سرایت نکند مگر نشانه های وجود دارد که به این فداکاری و قربانی مردم افغانستان کم بها داده میشود . درحالیکه پاکستان درکشاندن کشور های دیگر به سیاست های ماجراجویانه خود مهارت زیاد دارد زمانی از امریکا و غرب استفاده کرد حالا از روس و چین .
این برای همگان معلوم است که افغانستان کشور توسعه طلب و ماجراجونیست و در صدد توسعه جغرافیای نفوذ خود نبوده و از ناحیه این کشور هیچ تهدیدی متوجه هیچ کشوری نمیباشد . پس چرا افغانستان در محور رقابت ها ، بازی ها و معاملات اقتصادی و سیاسی قرار گیرد.؟
مردم افغانستان از رییس جمهوری کشور شان توقع دارند تا درنشست دوشنبه درحضور داشت همتای تاجک خود حرف های واضح و پوست کنده با نواز شریف داشته باشد  .
افغانستان قبلاً از طریق ترکیه ، بریتانیا ، امریکا ، چین و کشورهای دیگر تماس های با پاکستان داشته که همیشه با تعهدات و وعده های مقطع یی پاکستان خاتمه یافته است این مساله باید به آگاهی مسوولان کشور دوست تاجکستان رسانیده شود.
دوستی  و همکاری باکشور های همسایه منطقه وجهان برای افغانستان یک اصل و یک هدف است که ازسوی دولتمردان ما با رعایت ارزش های ملی دنبال میشود.
باید این ارزش ها از سوی کشور های منطقه احترام شود.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا