سیاست

متن بیانیه رادیویی حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان

هموطنان عزیز، خواهران و برادران گرامی

یکی از دست آوردهای افغانستان در دهه اخیر تاسیس و گسترش موسسات تعلیمات و تحصیلات عالی خصوصی است که در کنار دیگر پوهنتون های دولتی در سراسر کشور به فعالیت آغاز کرده اند، امروز ما ده ها مکتب و موسسات تحصیلات عالی خصوصی داریم که به آموزش و پرورش فرزندان وطن می پردازند.

هموطنان عزیز، آغاز کار موسسات تعلیمی و تحصیلی خصوصی زمینه تعلیم و تحصیل را در داخل کشور بیشتر و افزون تر ساخت و اکنون هزاران جوان و نوجوان ما دراین موسسات آموزشی می بینند.

بااین چنین زمینه سازی برای تعلیم و تحصیل اولاد وطن حتی در دورترین مناطق کشور مایه خرسندی همه ما است. اما در کنار آن ما توقع داریم که در مکاتب و موسسات تحصیلات عالی خصوصی اولاد وطن ما تعلیم و تحصیل خوب و با معیار حاصل کنند و زمانی جوانان ما از این موسسات تعلیمی و تحصیل خصوصی فارغ میشوند به اساس لیاقت و مهارت های  حاصله شان زمینه پیشرفت و ترقی برای تعلیمات بالاتر و کاریابی در حد خوبی داشته باشند. اسناد تحصیلی شان در کشور و خارج از کشور مورد پذیرش نیز باشد.

خواهران و برداران عزیز، شرایط شمولیت در موسسات تحصیلی خصوصی شیوه های تدریس، نصاب تعلیمی و مواد درسی، استخدام آموزگاران و استادان،ساعت درسی و نظارت بر امور تعلیمی و تحصیلی آنان باید با معیارهای پذیرفته شده اکادمیک هم سو و یک سان باشد.

به همین سان رشته های تحصیلی موسسات باید جوابگو نیازمندی های امروزی جامعه ما بوده و کادر هایی را برای افغانستان تربیه کنند که ما را از نیاز به دیگران بی نیاز بسازد.

هموطنان گرامی برای همه ما تعلیم و تحصیل فرزندان وطن ارزش حیاتی دارد، زیرا پیشرفت و ترقی امروز و آینده توانمند کشور به لیاقت و مهارت همین متعلمان و محصلان وابسته است. لذا همه ما بخصوص مالکان و گرداننده گان موسسات تعلیمات و تحصیلات خصوصی باید این نیاز مبرم و حیاتی وطن را درک کرده در تعلیم و تحصیل معیاری متعلمان و محصلان در موسسات شان لحظه ای فروگذاشت نکنند.

وزارت های تحصیلات عالی و معارف کشور با نظرداشت به اهمیت و ضرورت این امر در کار های نظارت امور اکادمیک این موسسات بیشتر کوشا باشند تا جریان تعلیم و تحصیل دراین موسسات خصوصی علمی و اکادمیک ، با معیارهای تعلیم و تربیه امروز سازگار باشد و جوانان که از این موسسات فارغ میشوند بر اساس توانایی های علمی شان درهر جا و هر موسسات دولتی شرایط پذیرش داشته باشند.

تا صحبت آینده خدانگهدار تان باد، شاد و آباد باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا