سیاست

رئیس جمهور غنی: بدون عملی شدن پروژه های اقتصادی، امنیت در منطقه تامین نخواهد شد

کابل باختر 20 سرطان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای با آقای شی جینپینگ رئیس جمهور چین دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در کانگرس هال شهر اوفای روسیه انجام شد، رئیس جمهور گفت که حکومت افغانستان تلاش می کند تا ناامنی به چین سرایت نکند اما در این راستا به کمک چین نیاز دارد، زیرا تهدید های جدید متوجه چین، روسیه و تمام کشور های منطقه می باشد.
رئیس جمهور کشور افزود: ما باید در زمینه مبارزه با تروریزم و گروه هاي ترورستي که در منطقه با هم مرتبط هستند، تشریک مساعی نمائیم.
او از رئیس جمهور چین خواست تا كشور هاي منطقه یک میکانیزم تشخیص و تثبیت تهدید ها را ایجاد کنند تا از این طریق رابطه کشور ها با گروه های دهشت افگن مشخص شود.
رئیس جمهور غنی بر اهمیت عملی شدن پروژه های منطقوی تاکید کرده گفت که بدون عملی شدن این پروژه ها، امنیت در منطقه تامین نخواهد شد.
محمد اشرف غنی از رئیس جمهور چین خواست تا سهم بیشتری برای افغانستان در  پروژه راه ابریشم قایل شود زیرا این کار به منفعت هر دو کشور و منطقه است.
همچنان رئیس جمهور غنی از آقای شی تقاضا نمود که پاکستان را بخاطر همکاری بیشتر در تأمين امنيت و پروسه صلح افغانستان ترغیب نماید.
رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که دهه آینده، دهه همکاری بوده و افغانستان در آن بحیث مرکز ترانزیتی نقش مهمی را ایفا نماید.
در مقابل آقای شی جینپینگ رئیس جمهور چین گفت که بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، روابط میان دو کشور گسترش یافته است و امیدوارم این روابط بیشتر از پیش تقویت گردد.
وی از توافقنامه های که در سفر اخیر رئیس جمهور غنی به چین میان سران دو کشور به امضا رسید، یاد آوری نموده گفت که  باید به این  توافقنامه ها عملی شوند.
رئیس جمهور چین، پروژه های مس عینک و گاز آمو دریا را برای کشورش با اهمیت توصیف نمود و خاطر نشان کرد که حکومت چین، هیئت  های مختلفی را از افغانستان دعوت خواهد کرد تا راه های همکاری بیشتر میان دو کشور را جستجو نمایند.
شی جینپینگ از توجه حکومت افغانستان در زمینه تامین امنیت سرمایه گذاری ها و اتباع آن کشور در افغانستان، سپاسگزاری کرد.
همچنان موصوف در مورد اهمیت راه های مواصلاتی که کشور های چین، پاکستان، تاجکستان و افغانستان با هم وصل می کند، صحبت کرد.
رئیس جمهور چین در رابطه به همکاری های مشترک میان امریکا، چین و افغانستان نیز صحبت کرد و پیشنهاد ایجاد کمیته تجارتی سه جانبه میان این کشور ها را نمود.
او روابط و همکاری مشترک میان افغانستان و پاکستان را یک موضوع مهم برای سرنوشت منطقه خوانده گفت که رهبری پاکستان در دیدارش با وی در زمینه همکاری بیشتر در امنیت افغانستان، تعهد نموده  است.
شی جینپینگ گفت که ما از پروسه صلح تحت رهبری و مالکیت افغانستان، حمایت می کنیم و بخاطر کمک در تسریع این روند از هیچگونه همکاری دریغ نخواهیم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا