جامعه

مروری به نشرات روزنامه های دولتی 16 سنبله که درکابل به چاپ می رسند .

کابل باختر/ 16/ سنبله
مروری به نشرات روزنامه های دولتی 16 سنبله که درکابل به چاپ می رسند .
روزنامه های انیس ، هیواد و اصلاح درشماره های امروز شان درکنار نشر اخبار و گزارش ها به چاپ مطالب دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ، فرهنگی ،ادبی وصحی نیز پرداخته اند.
سرمقاله انیس زیر عنوان و نقش انکار ناپذیر شورای ملی درتامین امنیت تحریریافته و نویسنده آن نگاشته که با پایان تعطیلات تابستانی ، دومین اجلاس سال سوم تقنینی شورای ملی سراز امروز شانزدهم سنبله آغاز میگردد.
دراین دورکاری دادن روی اعتماد به سرپرست و نامزد وزارت امور داخله ، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و بحث تامین امنیت انتخابات ازاولویت های مهم اعضای شورای ملی خواهد بود.
درصفحه دوم انیس مصاحبه خبرنگار آژانس باختر با رییس دانشکدۀ خبر مشهد به چاپ رسیده که وی گفته است سرعت رشد رسانه ها دریک دهه اخیر درافغانستان به نحوی بوده که فضای فرهنگ عمومی درافغانستان وبعضاً منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.
سایر مطالب انیس زیراین عنوان ها منتشر شده است ، مشکل مواد خوراکی درکشور های جهان ، هشتادو پنج درصد مردم به خدمات صحی دسترسی دارند ،صفحه سوم انیس به چندین مطلب دینی اختصاص یافته و صفحه چهارم آن به مطالب ادبی و صفحه پنج انیس به موضوعات اداره و مدیریت اختصاص یافته است .
همچنان سرمقاله هیواد زیر عنوان " کشتن عالمان دین وبزرگان قوم را به شدت تقبیح مینمایم " به چاپ رسیده و نویسنده مقاله به کشتن مولوی نورالحق عالم جید ودوپسر او اشاره کرده ونگاشته است طالبان مولوی نورالحق عالم جید را با دو فرزندش به شهادت رسانیدند حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان این حمله دهشت افگنی را به شدت محکوم کرد و گفت به طالبان ازجانب باداران خارجی شان وظیفه تخریب و بدنام ساختن اسلام داده شده است.
مطلب دیگری درصفحه دوم هیواد زیر عنوان هفته شهدای راه جهاد اسلامی به چاپ رسیده ، همچنان پاکستان باید بخاطر صلح درافغانستان به تعهدات جدید عمل نماید و نقش تبلیغات بی طرفانه دررسانه ها به خاطر انتخابات شفاف ، عادلانه و آزاد عناوین دو مطلب دیگریست که درهمین صفحه هیواد به چاپ رسیده .
سایر مطالب هیواد درصفحه سوم آن زیراین عنوان ها منتشر شده است.
رای دادن به کاندیدان صادق ، با فهم ، ووطن رسالت بزرگ و تاریخی افغانهاست ، ایران شان پناهجویان افغان را به زور اخراج میکند.
اعتراف یک انتحاری که گفته است که برایش درکمپیوتر گل ها و باغ ها و جا های زیبا را نشانش میدادند ومیگفتند که جنت هاست )
سرمقاله اصلاح زیر عنوان " ملی باید اندیشید و ملی عمل باید کرد" درصفحه دوم آن تحریر یافته و نویسنده آن نگاشته ، این روزها تب و تاب انتخابات و کاندیداتوری اندکی بالا گرفته و جریانات سیاسی و احزاب و اشخاص درتلاش اند تا برای رفتن به سوی انتخابات و معرفی کاندیدای مورد نظر با جریانات همسو و همفکر تبانی و هم نظری کنند .
ائتلاف ها و اتحاد های انتخاباتی شکل میگیرد و دیدووادیدها و جلسات و محافل به گرمی تمام جریان دارد و رایزنی ها و بحث و مناظره ها دوام .
همچنان مصاحبه نعمت الله شهرانی درپیوند به هفته شهید درهمین صفحه اصلاح به چاپ رسیده که گفته است شهید احمد شاه مسعود مشخص وطندوست ، دین دوست و خدا پرست بود.
مطلب دیگر دراین صفحه زیر عنوان شهدا به ما حقی دارند و ادای حق شان فرض همه ماست ، به چاپ رسیده است.
درصفحه سوم اصلاح مطلبی زیر عنوان پل سوخته آخرین توقفگاه زنده گی معتادان ، جلب توجه میکند.
مطلب دیگری درهمین صفحه اصلاح زیر عنوان گسترش نا امنی در شاهراه کابل – قندهار ، سبب نگرانی جدی تجار شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا