گزارش ها

* روسیه همکاری های فنی و تسلحاتی با طالبان را رد کرد: * مردم افغانستان خواستار پاسخ دقیقتر مقامات روسی اند

کابل باختر/ 22/ حمل
شماری ازکشورهای همسایه و منطقه درمبارزه با گروه های دهشت افگن با دولت ومردم افغانستان صادقانه عمل نکرده اند زیرا از یکسو با دولت و مردم افغانستان ادعای دوستی و همکاری را در مبارزه با هراس افگنان تعهد میکنند و ازسوی دیگر دشمنان مسلح این کشور را مورد حمایت قرار میدهند.
دراین میان روسیه کشور که درطول پانزده سال گذشته رابطه نزدیک با افغانستان داشته و دربخش های متعدد با این کشور همکاری داشته است .
مگر همکاری های اخیر روسیه با طالبان پرسش برانگیز است برخی دیپلومات های ارشد روسیه در سال گذشته اعتراف کردند که با گروه هراس افگن طالبان مسلح درافغانستان تماس برقرار کرده اند و سفیر روسیه مقیم کابل نیز تاکید کرده بود که تماس کشورش با گروه طالبان با هدف حفاظت از شهروندان روسیه و کمک به روند صلح افغانستان است همسویی روسیه با طالبان واکنش های را درمیان افغانها و کشورهای دیگر درپی داشت اما مقامات روسیه و سفارت آنکشور درکابل ارتباط روسیه با طالبان را تلاشی برای اعاده صلح و تسریع روند گفتگو های بین الافغانی میدانند و رابطه تسلحاتی و حمایوی با طالبان را رد میکند سفارت روسیه دراعلامیه خود گفته است .
اتهامات در مورد تمویل و کمک مادی و فنی گروه طالبان عاری از حقیقت میباشد زیرا روسیه سهم مفید را درروند مبارزه با گروه هراس افگنان درافغانستان ایفا میکند و آموزش افسران نهادهای امنیتی و تجهیز این نهاد دلیل به این مدعا است .
سفیر روسیه درکابل یکبار دیگر تماس با گروه طالبان را اتهام علیه آن کشور خوانده است درحالیکه اخیراً گزارش های منتشر شدکه یک هیئت نظامی روسیه از بخش های وزیرستان شمالی پاکستان دیدن کرده اند.
مقامات نظامی امریکا تاکید کرده اند که حضور هیات نظامی روسیه دروزیرستان شمالی پاکستان نمایانگر حمایت روسیه از دشمنان افغانستان است و این نظامیان با نظامیان پاکستانی از مراکز آموزشی گروه طالبان دیدار کرده اندو شواهد نشان میدهد که روسیه هم بر جمع کشورهای ایران وپاکستان پیوسته و مانند آنان به اعمال نفوذ زیانبار درافغانستان میپردازند.
درهمین حال معاون دوم ولسی جرگه گفته است در مورد همکاری نظامی روسیه با طالبان ، اسناد در اختیار داریم .
او گفته است که درصورت ضرورت اسنادش را دراختیار مردم قرار خواهد داد و هروقتیکه بحث ثبوت شود شواهد همرای ماست و در صورت ضرورت آن را افشا میکنیم
مردم افغانستان از حکومت فدراتیف روسیه میخواهند که درمورد همکاری هایش با طالبان درچوکات منافع و همکاری های منطقه یی پاسخ دهد نه با الفاظ شیرین و یا گمراه کننده دیپلوماتیک .   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا