گزارش ها

واشنگتن از اسلام آباد خواست تا علیه شبکه حقانی اقدام کند

کابل باختر/ 17/ اسد
نماینده خاص ایالات متحده امریکا درامور افغانستان و پاکستان درتازه ترین سخنان خودگفته است پاکستان باید در از بین بردن شبکه های دهشت افگن چون شبکه حقانی و لشکرطیبه هرچه عاجل وارد عمل شود.
دان فلبدمن نماینده خاص امریکا در امورافغانستان وپاکستان تاکید کرده است همانطوریکه پاکستان مبارزه را علیه طالبان پاکستانی و دیگر گروه های دهشت افگن که درخاک آنکشور فعالیت داشتند با جدیدیت آغازکرد باید علیه این دو گروه نیز دست به اقدام جدی بزند.
این درحالیست که پاکستان پس از حمله گروهی دهشت افگن دریک مکتب تحت اداره نظامیان پاکستانی درشهر پشاور که در آن شماری از دانش آموزان کشته و یا زخمی شدند تصمیم گرفت تا  مبارزه علیه طالبان پاکستانی را آغاز نمایند و به همین منظور چندین مقام ارشد نظام پاکستان بخاطر مبارزه مشترک علیه گروه های دهشت افگن در بخش های افغانستان و پاکستان ، به کابل سفر کردند و تعهد نمودن که در مبارزه علیه گروه های دهشت افگن مشترکاً عمل خواهیم کرد.
اما این تعهدات و رفت آمد مقامات ارشد پاکستان به کابل چندان موثر تمام نشد و افغانستان بازهم با تهدید تروریزم که درریشه در بیرونی اداره مواجه است .
این رفت و آمد ها را یک بازی سیاسی خواند .
کارشناسان تاکید داشتند که پاکستان درتعهدات خود درقبال افغانستان صادقانه عمل نمی کند چنانچه دیده شد که ازهمان آغاز پاکستان فقط درسرکوب کردن طالبان پاکستانی که علیه منافع اسلام آباد می جنگند اقدام نمود اما اقدام و دستاورد درگرفتاری و یا سرکوب نمودن گروه های دهشت افگن که درافغانستان فعالیت دارند ، نداشته است .
اکنون امریکا و جامعه جهانی از افزایش و حضور گروه های دهشت افگن درافغانستان ابراز نگرانی میکنند .
آگاهان به آدرس غربی ها میگویند آنها باید متوجه میبودندکه پول های هنگفتی را به پاکستان بخاطر مبارزه علیه گروه های دهشت افگن پرداختند اما پاکستان را و کارمناسب را در مبارزه علیه این گروه های انجام نداد و تروریزم همچنان که خطر جدی درمنطقه محسوب میشود .
اما درحال حاضر نماینده خاص ایالات متحده امریکا با ابراز این نگرانی تاکید کرده است که پاکستان در سرکوب نمودن گروه های دهشت افگن چون حقانی و لشکرطیبه اقدام جدی نماید. زیرا این دو شبکه تهدیدی جدی علیه امریکایی های ساکن پاکستان و منافع واشنگتن درپاکستان و منطقه نیز عامل بی ثباتی افغانستان و هندوستان محسوب میشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا