صحت

از روزجهانی توبرکلوز در ولایت بدخشان تجلیل بعمل آمد

 

فیض آباد 4 حمل باختر

روزجهانی توبرکلوز امروز با شعار "توبرکلوز را درزنده گی توقف دهید" از طرف ریاست صحت عامه ولایت بدخشان در شهر فیض آباد تجلیل گردید.

به گزارش آژانس باختر در محفلی که به همین مناسبت برگزار گردید ، قطب الدین برومند مسوول ولایتی اين بخش ولایت بدخشان گفت که در سال 1391 بیش ازهفت هزار وهفتصد تن درمرکز تشخیص توبرکلوز معاینه شده که چهار صد و چهل وهشت تن آنان توبرکلوز ریوی تشخیص گردید.

موصوف گفت که فعلا" در سطح ولایت بدخشان شانزده مرکز تشخیص و تداوی توبرکلوز وجود دارد و قرار است در سال روان چهار مرکز دیگر نیز ایجاد گردد.

مریضان توبرکلوز روزانه از طریق کارمندان صحی جامعه در مرکز تشخیصی معرفی وتحت تداوی دوامدار از طریق پروگرام " داتس یا تداوی تحت نظر داکتر " قرار میگیرند.

داکتر نجیب الله  اندیشه سرپرست ریاست صحت عامه بدخشان به آژانس باخترگفت که سطح وقایه مرض در بدخشان هشتاد فیصد بوده و نیز هشتاد در صد مبتلایان توبرکلوز در این ولایت صحت یاب می شوند.

اندیشه میگوید که درسال 1391 برای هشتصد مریض توبرکلوز که تحت برنامه داتس    تداوی میشدند از طرف سازمان غذایی جهان ، مواد غذایی توزیع گردیده است.

اوگفت: برای هر مریض توبرکلوز که از طریق برنامه یاد شده زیردرمان قرار دارند مقدار پنجاه کیلو گرام گندم ، چهار کیلو روغن و چهارده کیلو دالنخود توزیع میگردد.

توبرکلوز مرض کشنده مگر قابل تداوی است این مرض از طریق تنفس از شخص مصاب به آسانی به شخص سالم سرایت میکند و هرگاه مصاب زیر تداوی قرار گیرد، با گرفتن ادویه از سرایت آن به سایر افراد کاسته می شود.

به گفته ء منابع صحي ،توبر کلوز یا سل حدود ده سال قبل درافغانستان سالانه جان بیش از بیست هزار تن رادرافغانستان می گرفت اما این رقم کاهش قابل ملاحظه یی بووجود آمده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا