سیاست

رئیس جمهور غنی: امروز آرزوی دیرینۀ مردم ما بعد از ۴۰ سال به کمک هند به سرانجام رسید // نارندرا مودی: این بند تنها برق تولید نمی کند بلکه برای آینده افغانستان، خوشبینی و اعتماد را به بار می آورد

کابل باختر 15 جوزا
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و نارندرا مودی صدراعظم هند، امروز در هرات، بند سلما( بند دوستی افغان و هند) را رسماْ افتتاح و بهره برداری سپردند.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسم افتتاح این بند که در ولایت هرات برگزار گردید، رئیس جمهور غنی با خوش آمدید به صدراعظم هند و هیات معیتی اش، گفت: به نمایندگی از مردم افغانستان، مردم هرات، ساکنان چشت شریف، و بخصوص از طرف كسانيكه خانۀ شان با نور بند دوستی افغان-هند، سلما،  روشن، و زمين شان با  آب آن سر سبز می شود، به شكل خاص از شما، و از ملت مهربان و دولت پرتوان هند إظهار امتنان می كنم. رئیس جمهور افزود: امروز آرزوی دیرینۀ مردم ما بعد از ۴۰ سال به کمک شما به سرانجام رسید.
رئیس جمهور به روان شهید سردار محمد داوود خان که چهل سال قبل این بند باشکوه را تهداب گذاری کرده بود و همچنان سربازان و انجنیران که جان های شانرا در این راه از دست دادند، اتحاف دعا نموده گفت که چشت شریف با آگره و دهلی در هندوستان مناسبات ششصد ساله دارد. امروزه لازم است که طریقت های چشتیه، نقشبندیه، قادریه و سهروردیه و سایر مکتب های عرفانی ما مورد توجه قرار بگیرد، تا چهرۀ صلح آمیز دین ما از پسِ گرد و غباری که افراطگرایان برپا کرده¬اند، حقیقت تابناک خود را نمایان سازد.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که هرات با تاريخ كهن، و با مردمان علم دوست و ادب پرورش، خلاصه¬ای از افغانستان ديروز و امروز، و رَوزنه¬اي گشوده بسوی فردای اين سرزمين است.
رئیس جمهور گفت که بند سلما علاوه بر نقش حياتی در بازگرداندن نشاط و امید به خانۀ هزاران افغان ساكن اين خطه، هم¬چنان نقشی نمادين دارد در ترسيم مسيری نو كه نیاز جهان و منطقۀ ما در قرن بيست و يكم است.
رئیس جمهور غنی تصریح کرد که مردم افغانستان، هند امروز را با بنای ساختمان زيبا و شكوهمند پارلمان افغانستان مي¬شناسند، كه هديۀ پرمعنا و گران¬بهای بزرگ¬ترين دموكراسی جهان به دموکراسی جوان و نوپای ماست. با شاهراه دلارام-زرنج مي¬شناسند كه خط اتصال تجارت و بازرگارنی برای مناطق محروم مانده از انکشاف ماست، و اكنون با سلما مي¬شناسند كه سرچشمۀ نور و خرمی برای هزاران خانوادۀ ماست.
محمد اشرف غنی گفت که علاوه بر سایر کمک های هند به افغانستان این کشور بیش از دو صد پروژه کوچک و بزرگ دیگر را برای کشور ما به انجام رسانده است. به کمک این کشور دوست، فرصت های آموزشی به بیشتر از ۱۷ هزار جوان افغان فراهم گردیده است و اینک هند برای ما به معنای روشنایی، سرسبزی و پویایی است.
رئیس جمهور گفت: امروز با افتتاح بند سلما نسل اولِ پروژه¬هاي كمكی بزرگ هندوستان به إتمام مي¬رسد، و اميد است در فرصت مناسب شاهد آغاز نسل دومِ چنين پروژه¬هاي بزرگ و ماندگار باشيم.
رئیس جمهور غنی در مورد مشکلات ناشی از تروریزم گفت که تروریزم یکی از مشکلات بزرگ این منطقه است که افغانستان در خط مقدم مبارزه با آن قرار گرفته است. نیاز منطقه ما این است که ما به تعریف مشترک از تروریزم رسیده، و برای مبارزه با آن در جبهه مشترک قرار گریم، این یگانه راهی برای رفاه مشترک ملت های ماست.
رئیس جمهور با تاکید گفت که ما دو کشور بر خلاف یک عده که مهمترین هنر شان خراب کردن و پیام ویرانی فرستادن است، مسئولیت دشوار آباد کردن را به دوش گرفته ایم و یقین قاطع داریم که جبهه آبادانی و برجبهه ویرانگری پیروز می شود.
محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد :" آب خود را با رعایت قواعد بین المللی مهار می¬کنیم تا خانه و زمین مردم خود را از سیلاب های ویرانگر نجات دهیم. می خواهیم زمین¬های تشنۀ ما که سالیان متمادی از خشکی و خزان زدگی درد می¬کشیدند، تازه و سر سبز شوند."
رئیس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت: افغانستان در اينجا متوقف نخواهد شد. ما علی رغم چالش¬ها و دشواري¬ها، مصمم هستيم كه به جلو حركت كنيم. اين اراده در تك تك فرزندان اين سرزمين وجود دارد. به همين دليل است كه باوجود قرباني دادن فرزندان دلير خود در برابر تروريزم و افراط ¬گرايي، و تقبُّل هزينۀ سنگين اين جنگ تحمیل شده، هر روز كه مي¬گذرد گام جديدی براي انكشاف و آبادانی بر می¬داریم.
در این مراسم نارندرا مودی صدراعظم هند نیز سخنرانی کرد و با خورسندی از سفر مجدد اش به افغانستان گفت: افتتاح این بند یک گام بزرگ دیگر در مسیر پیشرفت افغانستان است، همچنین این یک لحظه تاریخی احساسات، فخر و مباهات در روابط افغانستان و هند است.
صدراعظم هند با تشکر از رئیس جمهور بخاطر نامگذاری بند سلما به بند دوستی افغانستان و هند گفت که دریا ها تمدن های بزرگ جهان را به وجود آورده اند و در جریان دریا ها مسیر پیشرفت انسانی جاریست.
نارندرا مودی گفت:" ما امروز تنها پروژه ای را افتتاح نمی کنیم که زمین ها را آبیاری و خانه ها را روشن می سازد، بلکه امید ها را زنده می کنیم و آینده افغانستان را سر از نو تعریف می نمائیم. وی افزود: این بند تنها برق تولید نمی کند بلکه برای آینده افغانستان خوشبینی و اعتماد را به بار می آورد."
نارندرا مودی گفت: هنگامیکه در سال ۲۰۰۱ یک صبح جدیدی در افغانستان طلوع کرد، ما این پروژه را سر از نو شروع کردیم، با عزم راسخ، صبر و شکیبایی، شهامت و اعتماد، ما با هم با دوری ها، موانع، خطر ها و خشونت مقابله کردیم.
صدراعظم هند گفت که امروز مردم شجاع و با شهامت افغانستان پیام می دهند که قدرت های تخریب، مرگ، انتحار، تسلط و غلبه دیگر ادامه نخواهند داشت، این ها دیگر مانع رویا ها و آرزو های مردم افغانستان نخواهند شد.
وی گفت: ما تصمیم داریم تا با همکاری یکدیگر از زرنج تا دل آرام جاده بسازیم که فاصله های کشور شما را کمتر خواهد ساخت و خط های برقی نصب کنیم که خانه های شما را روشن خواهد ساخت.
نارندرا مودی افزود: اکنون سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار در ایران یک مسیر جدیدی برای افغانستان به جهان و به سمت موفقیت باز خواهد کرد. وی گفت که ثمره رفاقت ما به کابل،کندهار، مزار و هرات محدود نیست و نخواهد بود، همکاری ما با افغانستان در هر بخش گسترده گی خواهد داشت.
صدراعظم هند با اشاره به تهدید افراط گرایی و تروریزم گفت که در دوران گسترش ناآرامی عصر ما، جهانیان نمی توانند مبارزه دلاورانه مردم افغان را برای دفاع از خود وجهان ما نادیده گیرند.
نارندرا مودی گفت:" دوستی شما مایه افتخار ماست، تعبیر رویای شما وظیفه ماست، امکانات هند ممکن است محدود باشد اما تعهد ما حد و مرز نمی شناسد. منابع ما ممکن است نسبتاً کم باشد اما روابط ما فراتر از محدودیت هاست، تعهدات دیگران شاید محدودیت های زمانی داشته باشند اما روابط ما پایبند محدودیت زمانی نیست."
صدراعظم هند گفت:" دیگران به آینده شما شک دارند، ما مطمئن هستیم که هر قدر راه دشوار و دراز باشد هیچ زور و قدرتی نمی تواند مانع سرنوشتی باشد که مردم افغان برای خود انتخاب کرده اند."
نارندرا مودی در اخیر سخنانش گفت:" در سطح بین المللی و منطقوی ما با یک صدا از حق افغانستان به عنوان یک کشور پر امن، موفق، متحد، فراگیر و به عنوان ملت دموکراتیک کار دفاع خواهیم کرد و برای رسیدن به این آینده در مزرعه ها، شهر ها و روستا های افغانستان با هم کار خواهیم کرد. "
در جریان مراسم افتتاح بند دوستی افغان- هند، رئیس جمهور غنی نشان عالی دولتی غازی امان الله خان را به نارندرا مودی صدراعظم هند بخاطر تلاش های موصوف در تحکیم و گسترش دوستی میان دو کشور، تکمیل کار بند دوستی افغان- هند و امتنان از کمک های واقعی مردم و دولت هند به افغانستان، تفویض کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا