گزارش ها

تلفات وآسیب پذیری افراد ملکی ، معضل جدی درجنگ افغانستان

کابل باختر 23 عقرب
هئیت اعزامی که چگونگی حادثه اخیر ولایت کندز را بررسی کرد کارش را تمام نموده وبه مرکز برگشته است .
قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت کندز تایید کرد که هیئت بعد از انجام  کارشان به مرکز کشور برگشته است مگر قوماندان امنیه در رابطه به جزئیات یافته های هیئت چیز نگفته است .
شام پنجشنبه 14 عقرب نیروهای هوایی قوت های خارجی درافغانستان به دفاع از عساکر افغان وخارجی که دریک منطقه مسکونی درحومه شهر کندز محصور مانده بودند وارد عمل شد و در حمله برمواضع طالبان که در خانه های مردم سنگر گرفته بودند شماری از افراد طالبان به شمول چند تن از قوماندانان آنان  کشته شدند درکنار آن به افراد ملکی نیز آسیب رسید .
با آنکه  معلوم نیست هیئت به چه دست یافته است مگر حادثه کندز واکنش های را در داخل وخارج از کشوردر پی  داشت.
دراین حال واکنش دولت روسیه درخور دقت است روسیه که  خود بار ها از سوی امریکا ومتحدینش به علت حملات هوایی درسوریه مورد انتقاد بوده است میخواهد تا امریکا در برابر عملکرد اش درافغانستان جوابده باشد حتا سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاتعقیب عدلی وقضایی عاملان  حادثه کندز تاکید دارد، درداخل کشور نیز این واقعه  با  نگرانی تعقیب شده است وحالا که کار هیئت حقیقت یاب تکمیل گردیده مردم وضاحت میخواهند وتاکید دارند تا واقعیت ها به سمع مردم  رسانیده شوند.
مردم میگویند ، گزارش نباید به شیوه گزارش باشد که در رابطه به حادثه سال پار ولایت کندز ارایه شد، ضمناً این مساله نادیده گرفته نشود که طالبان در کندز از مناطق مسکونی به عنوان سپر استفاده کردند ، جلسات شان را در خانه ها برگزار کردند  تا درپناه  موجودیت زنان  واطفال به آنان حمله نشود .
جنرال عتیق الله امرخیل  آگاه امور نظامی میگوید باز پرس  پیرامون جنایات جنگی وهدف قرار دادن افراد ملکی از سوی یک نهاد بی طرف صورت می گیرد تمام سازمان ها ونهاد های بین المللی که باز پرس نمایند مربوط امریکا وغرب است امریکا  که هرکار انجام دهد هیچ نهادی نیست که از آن تحقیق نماید و دراین کار آنها  حتی کمیسیون جهانی حقوق بشر خاموش اختیار می نماید .
حادثه اخیر کندز که منجر به کشته وزخمی شدن شماری از هموطنان ما شد یک عمل قصدی بود که  امریکایی ها قصد سر بازان خود را گرفته اند  واین قضایا بار ها است که تکرار می شود وبه یک عذر خواهی و عفو کتمان می شود و حتی ازطرف خود حکومت مورد باز پرس قرار نمی گیرد .
امرخیل میگوید، این کار امریکایی ها ظالمانه است وحتی می توان گفت که این تعرض سریع به حقوق بشری است .
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی میگوید کشتن افراد بیگناه و افراد ملکی حمله به اماکن ملکی وعامه  مکاتب شفاخانه ها و حمله بالای اسرای جنگی همه این جنایت جنگی است وباید از طرف محاکم بین المللی مورد بازپرس قرار گیرد .
امریکایی ها درافغانستان که جرایم جنگی را مرتکب شده اند ملکی ها را هدف قرار می دهند  باید مورد بازپرس قرار گیرند اما محاکم بین المللی وتحقیق از طرف خود آنها صورت می گیرد بناً کی باشد که از آنها  باز پرس نماید ؟ بنا  من حرف های سخنگوی وزارت خارجه روسیه را دراین مورد تائید می نمایم .
نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است تلفات ملکی ها غیر قابل قبول است وتلاش های صلح وثبات را درافغانستان تحت شعاع قرار میدهد .
با این هم شماری از آگاهان سیاسی میخواهند که طالبان نیز به دلیل استفاده از اماکن عامه ، حملات مسکونی وخانه های مردم به عنوان  سپر انسانی نه تنها محکوم شوند بل با آنها از طریق سازمان های معتبر بین المللی برخورد صورت گیرد.
فراموش نشود که طالبان بار ها درحملات شان افراد ملکی را کشته اند وحملات مسکونی وعامه را آسیب رسانیده اند مگر در سطح بین المللی کمتر با واکنش واقدامات جزایی مواجه گردیده اند .
از این گفته ها بر میاید که افراد ملکی وحملات مسکونی از سوی همه طرف های درگیر دچار آسیب اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا