تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت سه شنبه 28 جوزا

کابل باختر/ 28/ جوزا

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته و نیز اخبار و گزارشهای رادرباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه نسل سه برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، انتخابات موفق ایران و ضرورت گسترش روابط افغانستان وایران آغازکرده و نوشته انتخابات ریاست جمهوری ایران به صورت موفقانه به پایان رسید . با روی کار آمدن رییس جمهورجدید درایران ضرورت گسترش روابط دوکشور بیش از پیش احساس میگردد.

به نوشته این روزنامه افغانستان در شرایط گذار به مردم سالاری و روند دولت سازی و توسعه به حمایت خود همسایگان خود نیاز دارد. بدون پشتیبانی همسایگان و کشورهای برادر و دوست روند دولت سازی درافغانستان با شکست مواجه خواهد شد . تلاش دشمنان افغانستان همیشه ایجاد بدبینی میان ملت های منطقه بوده است.

اصولاً استعمار برای سلطه به کشورهای منطقه بهترین ابزار ایجاد نفاق را اختلاف میداند . این راهبرد درمواردی توانسته ذهنیت کشورهای هم فرهنگ و هم زبان را نسبت به همدیگر منفی بسازد.

بررسی عوامل افزایش … الزامات سیاسی توسعه درافغانستان، درگیری افراد جنرال دوستم با محافظان والی جوزجان ازجمله عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه های این شماره به آن توجه کرده است.

 اما روزنامه ماندگار درصفحه اول عنوان کرده که امریکایی ها بر ارزش های دموکراتیک تاکید نمی کنند.

به نوشته این روزنامه ، دفتر طالبان دردوحه گشوده میشود. ماندگار دراین باره ازقول مژده نوشته : مژده که روز یکشنبه پس ازدیدار با نماینده گان طالبان دردوحه به کابل بازگشته است ، میگوید که امریکایی ها حالا براصول وارزش های دموکراتیکی که در ده سال گذشته به افغانستان آورده بودند ، زیاد تاکید نمیکنند ، پس از مذاکرات ، دربسیاری از اصول تغییراتی به وجود خواهد آمد.

این روزنامه متباقی موضوع را درصفحه ششم شماره امروزی دنبال کرده اما درصفحه اول خبر داده که پنج ماده قانون تحصیلات عالی تصویب شد.

به نوشته این روزنامه ، مجلس نماینده گان موفق شد تاپس از هفته ها بحث روی تصویب قانون تحصیلات عالی ماده اختلافی آن را با تعدیل تصویب نماید . اعضای مجلس نماینده گان درنشست روز دوشنبه روی مواردی درخصوص سن تقاعد  استادان، تقرر رییس موسسات تحصیلات عالی و معاونین آن ، استادان و معاونان شان به توافق برسند.

 ماندگار همچنان درهمین صفحه از قول یک مقام ارشد ناتو عنوان کرده که افغان ها ظرفیت نگه داری تانک و توپ را ندارند به نوشته این روزنامه، نیروهای امنیتی افغانستان این هفته همه مسوولیت های امنیتی کشور را به عهده میگیرند این نیروهاهمزمان باخروج سربازان بین المللی تا پایان سال آینده ، با مبارزه دشواری برای تامین امنیت کشور مواجه اند.

برای نیروهای امنیتی افغانستان که اندکی بیش از ده سال از تشکیل آن می گذرد و قبلاً با ده ها عملیات دربرابر طالبان و سایر گروه های مسلح درگیر بوده اند ، آخرین مرحله واگذاری مسوولیت ها یک نقطه عطف به شمار میرود.

به نوشته این روزنامه نزدیک به 350 هزار نیروی امنیتی افغانستان در 400ولسوالی و 34 ولایت افغانستان حضور دارند اما نگرانی ها از ناحیه توانایی این نیروها علیه شورشیان وجود دارد.

روزنامه بقیه این مطلب را در صفحه ششم دنبال و از قول یک مقام ارشد ناتو که نخواسته نامش گرفته شود نوشته" به جت های جنگی اف 16 تانک ها و توپخانه ضرورت نیست "به گفته او افغان ها ظرفیت نگهداری این سلاح ها را ندارند.

 صلاحیت های ما را محدود نسازید ، امريكا از روسیه برای افغانستان بالگرد می خرد . از جمله عنوان های دیگری میباشدکه این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است اما روزنامه وحدت در صفحه اول به استیضاح وزیر مالیه توجه کرده و زیر عنوان ، وزیر مالیه بازهم استیضاح میشود نوشته قرار بود درجلسه روز دوشنبه مجلس نماینده گان وزیر مالیه حضور یافته و برای اثبات ادعا های خود درارتباط با متهم کردن برخی وکلا به قاچاق و خواست های غیر قانونی اسناد و مدارک ارایه کند اما وزارت مالیه با ارسال مکتوبی از حضور دراین جلسه سرباز زد عدم حضور وزیر مالیه درجلسه عمومی مجلس واکنش ها و انتقاد های تند اعضای مجلس را به همراه داشت و این اقدام وزیر مالیه بی احترامی و بی اعتنایی به قانون اساسی و نماینده گان تلقی گردید شماری از اعضای مجلس خواهان استیضاح وزیر مالیه شدند.

 این روزنامه در مطلب دیگر از قول مسوولان شوراهای ولایتی نوشته که زمینه شرکت مخالفین در انتخابات مساعد شود . وحدت در مطلب دیگر از قول حزب افغان ملت عنوان کرده هرحرکتی با هدف جلوگیری از انتخابات را قبول نداریم .

 وحدت در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

 به همین ترتیب روزنامه های سخن جدید ، انصاف ، آرمان ملی و دیگران در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا