گزارش ها

گفتگو های صلح میان دولت افغانستان وطالبان وناخوشبینی روسیه ازاین گفتگو ها

کابل باختر 24 دلو
درحالیکه دیپلوماتان افغان ، پاکستانی وغربی امیدوار اند که مذاکرات صلح میان دولت افغانستان وطالبان، نماینده ویژه دولت روسیه برای افغانستان ، نسبت به این مساله چندان خوشبین نیست .
ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه درامور افغانستان وکشورهای آسیای میانه  میگوید : مذاکرات مستقیم بین نمایندگان طالبان وحکومت افغانستان درآینده نزدیک برگزار نخواهد شد .
وی یاد آور شده است تا زمانیکه طالبان درمذاکرات اشتراک نکند هر گونه گفتگو بیهوده خواهد بود .
وی به آژانس خبری رسمی انترفکس روسیه گفته است که مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان وطالبان در آینده نزدیک برگزار نخواهد شد بل برای این کار اقلاٌ تا خزان سال 2016 میلادی باید انتظار کشید .
مگر این گفته ها در کابل با دید متفاوت دنبال شده است.
مگر شورای عالی صلح افغانستان در زمینه میگو ید که ما ومردم  افغانستان منتظراین هستیم که هرچه زودتر مذاکرات بین دولت ومخالفین مسلح حکومت دایر شود .
انتظار میرود ، تاریخ نشست گفتگو های مستقیم میان نماینده گان با صلاحیت حکومت و طالبان مسلح درآواخر ماه جاری فبروری تعیین ومذاکرات آغازشود.
باید گفت که سخنان ضمیرکابلوف درروز ها وماه های اخیر برای رسانه های افغانی و غربی خبرسازبوده است درحال حاضر این دیپلومات روسی از عدم خوشبینی نسبت به گفتگو های صلح افغانستان سخن میگوید. باری او از ایجاد رابطه میان روسیه وطالبان سخن گفت و تبادله اطلاعات میان این دورا برای مبارزه علیه داعش که به گفته آقای کابلوف دشمن مشترک روسیه و طالبان است موثر خواند، باری هم او از کاهش تحریم ها علیه طالبان یاد آور شدحالا از عدم برگزاری گفتگوهای صلح درآینده نزدیک سخن میگوید.
آگاهان سیاسی میگویند که مشکل کشورهای بزرگ و قدرتمند که دربازی های سیاسی افغانستان دخیل اند این است که این کشور ها تروریزم ، افراط گرایی نا امنی های منطقه یی و جهانی را مطابق به شرایط ، زمان و منافع شان تعریف میکنند.
بعضی از این کشورها برای ادامه حالت موجود درافغانستان تلاش میکنند تا خطر طالب رابرای کشورهای دیگر حفظ نمایند و دروجود چنین تهدید ها ، برای گسترش سلطه ونفوذ شان استفاده نمایند.
مشوره آگاهان سیاسی افغان به این کشور ها این است تا مشکل تروریزم به گونه دسته جمعی بررسی شود و نباید میان گروه های تروریستی فرق قایل شد و این گروه مشکل کشور و یا کشورهای خاص معرفی شود فراموش نکنیم که طالبان به صورت علنی و واضح گفته اندکه خیال رسیدن به آسیای میانه را دارند و به همین منظور صدها شهروند کشورهای آسیای میانه درکنار آنها برضد دولت افغانستان درجنگ اند تا طالبان قوی شوند و دست مداخله به آسیای میانه را درازنمایند.
بهتراست که عملکرد طالبان آنهم درسایه حمایت سازمان های استخباراتی بیگانه جدی گرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا