اخباراقتصاد

کار احداث باغ‌های متراکم شروع شد

کابل/18 حوت/باختر

کار احداث باغ‌های متراکم و غیرمتراکم توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در ولسوالی پغمان کابل، رسماً آغاز شد.

به گزارش آژانس باختر، انوارالحق احدی وزیر زراعت، در مورد احداث این باغ‌ها که یکی از صد مژده‌ رییس‌جمهوری است، جزئیات ارائه کرد.

محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری، سال ۱۴۰۰ را به نام سال «ثبات و تحرک» نام‌گذاری کرده است و قرار است در هفده هفته اول این سال، صد مژده به شهروندان کشور بدهد.

امسال، هفته سوم حمل هفته زراعت نام‌گذاری شده است. نخستین مژده رییس‌جمهوری در بخش بخش زراعت، آغاز کار احداث یک‌هزار و دوصد هکتار باغ جدید در مناطق مختلف کشور و توسعه بخش باغداری است.

انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در مراسم آغاز کار احداث این باغ‌ها، با ابراز خرسندی از شروع کار احداث این باغ‌ها و حمایت‌های رییس‌جمهوری از بخش زراعت، از باغداری به عنوان یکی از ستون‌های اساسی زراعت یاد کرد و گفت: «به اساس اولویت‌های اساسی وزارت زراعت در بخش باغداری، امروز کار ساخت بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار باغ جدید را در ۱۳ ولایت آغاز می‌کنیم.

این باغ‌ها که شامل باغ‌های متراکم و غیرمتراکم می‌شوند، باغ‌هایی خواهند بود که در آینده به افزایش تجارت میوه منجر می‌شود و صادرات زراعتی را که بخش عمده صادرات افغانستان است، افزایش می‌دهد.

وزیر زراعت تاکید کرد که با احداث سی‌هزار هکتار باغ پسته، افغانستان چند سال بعد می‌تواند به ارزش هفت‌صد میلیون دالر از این بابت درآمد داشته باشد.

هم‌چنین حاجی همایون یک تن از دهقانان ولسوالی پغمان، در این مراسم از کارکردهای وزارت زراعت در بخش باغداری و توزیع نهال‌های متراکم به باغداران تشکر کرد و گفت که در حال حاضر با احداث باغ‌های متراکم درآمد و تولید باغداران بیشتر شده است.

محمداشرف‌غنی رییس‌جمهور، پس از استماع سخنان وزیر زراعت، از برنامه‌های این وزارت در بخش باغداری ابراز قدردانی کرد.

رییس‌جمهوری از طریق ویدیو گفته است که در بخش باغداری پیشرفت‌های عمده صورت گرفته است وی افزود: «زراعت، باغداری و مالداری اساسات ثبات جامعه ما را تشکیل می‌دهند، بدون توجه واضح به زراعت، مالداری و باغداری پیشرفت مشکل است. اکثر قاطع مردم ما زندگی خود را از همین راه تامین می‌کنند.

رییس‌جمهوری هم‌چنین افزود که دهلیز هوایی ساخته شده است و بیشترین صادرات کشور را اقلام زراعتی تشکیل می‌دهد. او گفت که مشکل اصلی برای محصولات زراعتی کشور، نبود بازار نیست، بلکه مراکز پروسس است. رییس جمهوری تاکید کرد که باید در این زمینه مراکز پروسس ساخته شود. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا