فرهنگ

بلخ و کابل ازهمایش بین المللی خداوند گار بلخ میزبانی میکنند

کابل باختر/ 30/ اسد
پس فردا اول سنبله مزارشریف میزبان همایش بین المللی خداوندگار بلخ میشود.
این همایش به اساس پیشنهاد وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان مقیم تهران به همکاری موسسه فرهنگی ایکو برای سه روز در افغانستان برگزار میشود.
محمد افسر رهبین وابسته فرهنگی سفارت افغانستان در تهران امروز به خبرنگار آژانس باختر گفت که دراین همایش که دو روز آن دربلخ زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی برگزار میشود، افزون برشرکت رییس موسسه فرهنگی ایکو ، مولانا شناسان و دانشمندان مشهور بخش های فرهنگی وادبی کشورهای افغانستان ، ایران ، تاجکستان ، هندوستان ، ترکیه و پاکستان و همچنان شماری از کشورهای دیگر دعوت شده اند.
این همایش در شهر مزارشریف افتتاح میشود و در دو روز کار آن درمزارشریف افزون بر ارایه مقالات علمی، برنامه های گسترده هنری چون مثنوی خوانی ، مجلس سماع ، موسیقی و نمایشنامه یا تیاتر  و ارائه سرود عیاران درنظر گرفته شده است.
همچنان درروز سوم همایش که درکابل برگزار میشود ، از دو کتاب مولانا اقبال لاهوری که توسط محمد افسر رهبین به گونه منظوم برگردان و ازسوی موسسه فرهنگی ایکو چاپ و منتشر شده است، رونمایی میشود.
و دراخیر از جانب  وزارت اطلاعات و فرهنگ برای شرکت کنندگان همایش،  ضیافت شب درنظر گرفته شده است.
محمد افسر رهبین از عطا محمد نور سرپرست والی بلخ به قدردانی یادکرد و بیان نمود که بیشتر هزینه همایش درشهر مزارشریف از جانب سرپرست ولایت بلخ پرداخت شده است و درکنار آن تسهیلات زیادی بخاطر برپایی هرچه با شکوه تر این همایش و مهمان نوازی مناسب از مهمانان داخلی و خارجی از جانب عطا محمد نور در شهر مزارشریف فراهم شده است.
او گفت که همایش خداوندگار بلخ به این هدف برگزار میشود تا جهانیان بار دیگر به این نکته توجه کنند که بلخ افغانستان زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی است و این افتخار بزرگ همچنان در اذهان جهانیان پا برجا بماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا