فرهنگ

کمیته مصئونیت خبرنگاران: ختم معافیت عاملین خشونت، کلید مصئونیت خبرنگاران است

کابل 22عقرب باختر
رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران میگوید: در 15 سال گذشته۶۰ خبرنگار در  کشور کشته شده اند.
به گزارش آژانس باختر، نجیب الله شریفی رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران که امروز درنشست روز بین المللی ختم معافیت عاملین خشونت دربرابر خبرنگاران درمرکز اطلاعات و رسانه های حکومت سخنرانی داشت تصویب طرزالعمل مصئونیت خبرنگاران ازسوی حکومت را یک دست آورد بزرگ برای جامعه رسانه ای افغانستان خواند.
شریقی طی سخنان خود از انتقال به موقع خبرنگاران ازسوی حکومت در دومین حادثه سقوط کندز به کابل و شهرهای دیگر تمجید نمود. او ختم معافیت عاملین خشونت دربرابر خبرنگاران را کلید مصئونیت برای ژورنالیستان افغان خواند.
احمد نادر نادری سفیرحمایت از آزادی بیان و مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک که، دراین نشست گفت پاسداری از آزادی بیان ازمکلفیت های حکومت افغانستان است و حکومت در حد توان و امکانات خود از خبرنگاران و رسانه ها حمایت می کند.
نادری اظهار داشت در ۱۵ سال گذشته ۶۷۶ قضیه خشونت دربرابر خبرنگاران درلوی څارنوالی ثبت گردیده است که شامل ۶۰ قضیه قتل، ۴۸ مورد بازداشت و ۲۴ قضیه اختطاف خبرنگاران می گردد. وی به خبرنگاران اطمینان داد که حکومت هیچگاه نه دربرابر خشونت های فردی و نه هم دربرابر خشونت های سازمان یافته و هدفمند سکوت خواهد کرد.
وی افزود که خشونت دربرابر خبرنگاران بخش از استراتیژی طالبان بوده که جهت محدود ساختن آزادی بیان و خفه نمودن صدای مردم بکار برده می شود .
وی گفت که امروز خبرنگاران بیشتر از سایر افراد مورد تهدید طالبان قراردارند؛ بناً حکومت بخاطر مصئونیت کاری خبرنگاران پلان نموده است تا چند روز بعد یک خانه امن را برای خبرنگاران درکابل بازگشایی کند.
احمدهنایش رئیس مرکز رسانه ای و جامعه مدنی کهکشان درولایت پروان که دراین نشستت از موارد خشونت دربرابر خبرنگاران در ولایت پروان حکایت داشت گفت که  نهادهای حمایت از خبرنگاران درافغانستان ازلحاظ کمیت رشد قابل ملاحظه ی دارند؛ اما این نهاد ها دربعد دادخواهی و بازپرسی از وضعیت خبرنگاران کوتاه مانده اند .
هنایش گفت که هرگاه حکومت افغانستان و نهادهای حمایت ازخبرنگاران اهتمام لازم بخرچ ندهند؛ آزادی بیان به عنوان بزرگترین دست آورد دولت کمرنگ شده و به جهت خودسانسوری کشانیده خواهد شد .
ضمناً مسعود حسینی عکاس و خبرنگارآزاد گفت که به هراندازه که دسترسی خبرنگاران به اطلاعات محدود گردد به همان اندازه افواه و شایعات پررنگ می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا