گزارش ها

روز های دشوار طالبان در میدان جنگ

کابل/ ۵ عقرب/ باختر 
با تشدید عملیات های تصفیه یی نیروهای افغان در برابر طالبان و گروه های دیگر هراس افگن٬گراف تلفات مخالفان مسلح بالا رفته است و در جریان یک ونیم ماه گذشته این گروه ها متحمل تلفاتی شده اند که در طول هژده سل گذشته بی سابقه بوده است.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد:در حالی که دولت افغانستان تاکید بر گفت وگو میان افغانان داشته است  وبرای کشاندن طالبان به میز مذاکره٬گزینه های زیادی را پیشکش کرده است وبار ها خواستار انفاذ آتش بس با گروه های مسلح مخالف شده است مگر طالبان طرح های صلح جویانه دولت افغانستان را  نقطه ضعف تلقی کردند وبرخواست های خود پافشاری دارند .
آنان غرض بستر سازی در گفت وگو های سیاسی به تشدید حمله های شان پرداختند و قصد تصرف شماری از ولایت ها وواحد های ادری کردند مگر به اهداف شان نرسیدند.
طالبان که با نیروهای افغان حاضر به آتش بس نیستند و مذاکره با دولت افغانستان را هم رد می کنند نه دور از مذاکره را با امریکا سپری کردند زمانی که برای امضای توافق نامه آماده شده بودند ترامپ کار چند ماهه نماینده وزارت خارجه خود زلمی خلیل زاد را هیچ کرد و مذاکرات با طالبان را لغو شده اعلام کرد .
طالبان که در هر دور مذاکره با امریکا٬ خود را موفق تر از دیروز می یافتند و دوستان جدیدی هم پیدا کردند بیشتر امتیاز طلب شدند و بیشتر در خط منافع خود و حامی شان پاکستان حرکت کردند.
مگر حادثه ماه سنبله در کابل که یک مهاجم وابسته به طالبان٬ موتر یک تخنیکر امریکایی را در ساحه شش درک کابل آماج قرار دادند و این افسر امریکایی را با یازده فرد ملکی افغان کشت٬ ترامپ به جوش آمد و دستور لغو مذاکرات با طالبان راداد  و برکوبیدن این گروه تاکید کرد.
طالبان که قبل از آن با شدت حملات نیروهای افغان مواجه بودند  با تصمیم ترامپ بیشتر خود را در تنگنا یافتند.
در طول دو ماه گذشته صدها عضو گروه طالبان در افغانستان کشته اند٬ در میان کشته شدگان شماری از قومندانان رده اول این گروه٬اعضای قطعه سرخ طالبان٬ مسوولان نظامی٬ شماری از والیان نام نهاد این گروه وده ها شهروند کشور های دیگر که در کنار طالبان علیه نظام و مردم افغانستان درجنگ بودند کشته شده اند
حالا که طالبان برای کشاندن امریکا به میز مذاکره تقلا دارند٬مسوولان نظامی افغان و ناتو گفته اند که طالبان تا زمانی که تن به صلح ندهند کوبیده خواهند شد.
اسدالله خالد نامزد وزیر دفاع ملی می گوید که طالبان باید از لجاجت دست کشند و آتش بس را قبول کنند تا فضا برای گفت وگو های سیاسی فراهم شود در غیر آن روزگار خوبی نخواهند داشت.
جنرال سکات میلر،قومندان نیروهای بین المللی در افغانستان می‌گوید که ایالات متحده تا هنگامی به جنگ در برابر طالبان در افغانستان ادامه خواهد داد که به گفتۀ او یک توافق صلح با این گروه به دست آید او صلح را نیاز مردم افغانستان خواند و تاکید کرد که مردم سزاوار رسیدن به صلح اند  و طالبان نباید لجوج باقی بمانند.
مردم ما به کشتار و قتل طالبان رضا نیستند٬ آنانی که درصفوف طالبان جان شان را از دست می دهند فرزندان این کشورو بخشی از نیروی فزیکی و کاری این کشور اند در میان آنان ٬استعداد ها وامید ها وجود دارد که نباید ضایع شود.
اگر طالبان به صلح تن دهند ٬آتش بس را بپذیرند و گفت وگو های صلح راآغاز کنند جان چه تعدای از جوانان ما حفظ خواهد شد و از ویرانی بیشتر جلوگیری خواهد شد امید رهبری طالبان به این درک برسد و بیشتر عامل کشتار وویرانی افغانان در دو طرف نشود.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا